دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ /۱۰ صفر ۱۴۴۲

مسیر

در گفت و گویی تبیین شد:
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تقویت فعالیت مبلغان در فضای مجازی، به فعالیت های این معاونت در فضای مجازی در ایام کرونا پرداخت.

به گزارش بلاغ، به نقل از  روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در گفت و گویی اظهار داشت: بالاخره فعالیت فرهنگی و تبلیغی، از امور و وظایف ذاتی دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه بوده و هست و ان شاءالله خواهد بود؛ طبیعی است که به فراخور زمان و اقتضائات زمان باید تغییراتی ایجاد شود و از فرصت های مختلف، از ابزارهای نوین، بهره کافی و وافی برده شود.

وی گفت: امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا و محدودیت هایی که در اماکن مذهبی و فعالیت های تبلیغی بود، بسته نسبتاً کاملی در دفتر تبلیغات اسلامی طراحی و آماده شد، که این بسته شامل اعزام مبلغان بصورت مجازی و در واقع تعریف فعالیت های مجازی برای مبلغین عزیز چه خواهران، چه برادران و چه گروه‌های تبلیغی و چه مبلغین نخبه بود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در خصوص دیگر اقدامات این دفتر در ماه رمضان تصریح کرد: تقویت پاسخگویی به سؤالات دینی و خصوصاً احکام ماه مبارک رمضان بخشی از این بسته بود و بخشی نیز آموزش های کاربردی و پودمانی بود که دفتر طی سالیان مختلف عرضه می‌کند و همچنین طراحی بخش مسابقات مورد نیاز مبلغین، همسران مبلغین و عموم مردم از دیگر بخش های این بسته بود.

وی سخنرانی مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت پخش زنده پرداخت و افزود: به لطف خدا بیش از شاید ۹۰ درصد آن برنامه ها اجرا و محقق شد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با اشاره به اعزام مبلغان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در سال های گذشته اظهار داشت: تعداد مبلغین اعزامی دفتر در سال های گذشته، قریب به ۱۲ هزار الی ۱۲۵۰۰ نفر بود که از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و شعب آن اعزام می‌شدند، اما امسال قریب به ۳ هزار نفر مورد حمایت این دفتر بودند و حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر به صورت حضوری اعزام شدند.

وی گفت: در مناطق سفید و مناطقی که مبلغین امکان فعالیت حضوری را داشتند، در کنار این قریب به ۲۵۰۰ نفر از مبلغین که به صورت مجازی فعالیت می‌کردند، بخشی به صورت فردی و عمدتاً در قالب گروه‌های تبلیغی فعالیت ها را پیگیری می‌کردند، که این گروه‌های تبلیغی به فراخور امکانات خود و آموزش‌هایی که در گذشته دیده بودند، برای مخاطبان مختلف خود، در سطوح متعدد کانال هایی را در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها تأسیس کرده و تنوع نسبتاً جذابی را به کارهای خود داده بودند که در قالب پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقه، برپایی مباحث مربوط به احکام و مسائلی از این دست که نوع این گروه‌ها برای سطوح مختلف اعم از کودکان، نوجوانان، دختران و برای پسران به صورت مجزا و برای خانواده‌ها محتواهای متعددی را عرضه و تقدیم می‌کردند که بناست این اقدامات ادامه پیدا کند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن قدردانی از فعالیت های مبلغان در ایام کرونا تصریح کرد: بنده از همت و اهتمام همۀ مبلغین عزیز در ایام کرونا که عمدۀ فعالیت خود را بر فضای مجازی متمرکز کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم که ان شاءالله این مسئله همچنان ادامه پیدا کند.

وی افزود: مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی در قالب فضای مجازی در سراسر کشور حضور داشتند و بخشی در قم و عده ای دیگر در شهرهای خود بودند اما ارتباط آن ها با ما از طریق سامانه سمتا بود که طی سالیان سال از این طریق با ما ارتباط دارند.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد، محور بعدی فعالیت های این معاونت در ایام کرونا را مسأله پاسخگویی عنوان کرد و اظهار داشت: قریب به ۱۷۰ نفر از مبلغین برتر دفتر در قالب پاسخگویی، با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی که بالطبع در ماه مبارک رمضان ساعات فعالیت خود را افزایش داده بودند و نیز همکاری با سامانه ۴۰۳۰ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به سؤالات روزه‌داری در ایام کرونا می‌پرداختند و همچنین گروه‌های تبلیغی سامانه‌های مختلفی را برای خود طراحی کرده بودند و بحث پاسخگویی را پیگیری می‌کردند.

وی گفت: بخش دیگری که در این بسته طراحی و اجرا شد، موضوع پخش زنده سخنرانی‌های مبلغین نخبه از سامانه بلاغ و همچنین در شبکه آپارات بود که تقریباً در کل ماه مبارک رمضان از ساعت ۹ صبح تا ۲۳:۳۰ به صورت هر نیم ساعت، دو سه سخنرانی پخش می‌شد که همه این ها در صفحه بلاغ دفتر تبلیغات اسلامی در آپارات قابل مشاهده است که قریب به ۲۵۰۰ سخنرانی و کلیپ تهیه و بارگذاری شده و همچنان مردم می‌توانند استفاده کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بخش زیادی از مخاطبین این عزیزان، افرادی بودند که سالیان سال پای منبر این بزرگواران حضور داشتند و با تبلیغات مختلف در این صحنه حاضر بودند و همچنان ادامه دارد؛ برخی از مبلغان فقط مباحث مربوط به خانواده را طراحی و پیگیری می‌کردند و برخی مباحث تفسیری و عده ای دیگر مباحث اخلاقی را دنبال کرده و از یک تنوع نسبتاً خوبی برخوردار بود که اکنون نیز قابل مشاهده است.

وی با بیان این که محور بعدی فعالیت‌های دفتر در ایام کرونا، برگزاری مسابقات فرهنگی بود، افزود: مسابقات از تلخیص ۴۰ حدیث حضرت امام(ره)، سوره لقمان(تفسیر المیزان)، نقد شبهات قرآنی مرحوم آیت الله معرفت(ره) و برگزاری مسابقه برای فرزندان و همسران مبلغان، خود مبلغان و عموم مردم نیز در این بخش طراحی و اجرا شد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد محور بعدی و نهایی فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی در ایام کرونا را آموزش های کاربردی دفتر در قالب فضای مجازی عنوان کرد و اظهار داشت: مرکز آموزش های کاربردی به عنوان جامع‌ترین مرکز آموزش کاربردی حوزه‌های علمیه، طی ۴ دهه در حال فعالیت است که در یکی دو سال اخیر بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را معطوف به فضای مجازی کرده و الحمدلله به فضل خدا در سال جاری آموزش های تربیت مربی کودک و نوجوان، نقد فرق انحرافی، تبلیغ بالینی، تبلیغ بحث‌های مربوط به تمدن اسلامی و مسائلی از این نوع که در واقع، در حوزه کاری این مرکز می باشد، تماماً از طریق فضای مجازی، چه به صورت برخط و آنلاین و چه به صورت آفلاین تقدیم شد.

وی با بیان این که نیازمند تقویت فعالیت همه مبلغین در فضای مجازی هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم ان شاءالله همه فعالیت های مذکور و همچنین تبلیغ در ایام ماه محرم که امیدواریم به صورت حضوری باشد، ادامه پیدا خواهد کرد، هم در قالب آموزش‌ها و برگزاری کارگاه‌های مورد نیاز برای مبلغین و هم حمایت از مبلغین فردی،گروهی و مبلغین نخبه‌ای که در واقع طراز خوبی را کسب کردند، ان شاءالله مورد حمایت قرار خواهند گرفت.