دعوت حجت الاسلام والمسلمین رفیعی؛

قرائت همگانی زیارت اربعین

تاریخ انتشار:
حجت‌الاسلام رفیعی به محروم شدن مردم از پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: مردم روز اربعین، پشت بام خانه خود، زیر آسمان یا همان داخل خانه زیارت اربعین را حتما قرائت کنند.

بر گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها)، با تأکید بر از دست ندادن فیض قرائت زیارت اربعین گفت: برادران و خواهران گرامی حتما روز اربعین پشت بام خانه خود، زیر آسمان یا همان داخل خانه، زیارت اربعین را قرائت کنید؛ زیارت اربعین مضامین و مفهوم عالی را دارد.

وی در ادامه به محورهای موجود در زیارت اربعین پرداخت و تأکید کرد: امام حسین(ع) در اولین قسمت زیارت اربعین از زبان امام صادق(ع) معرفی می‌شود. عباراتی وجود دارد و می‌فرماید که سلام بر ولی و حبیب خدا؛ ولی پیامبر اسلام و خلیل حضرت ابراهیم(ع) است که امام صادق(ع)، امام حسین(ع) را در چنین جایگاهی می‌آورد. همچنین ایشان، از اباعبدالله به عنوان مظلوم، شهید و کشته اشک‌ها نیز یاد می‌کنند.

کارشناس مسائل مذهبی در معرفی محور دوم زیارت اربعین اظهار داشت: امام صادق(ع) بحث چگونگی رخ دادن و روند کربلا را در بخش دوم ذکر می‌کنند و می‌فرماید که ای حسین، شما ابتدا شمشیر به دست نگرفتید، شما در ابتدا نصیحت کردید؛ خیرخواهانه با لشکر مقابل صحبت می‌کردید؛ به صورت عمومی و جمعی چقدر سخنرانی و به صورت فرد فرد و خصوصی نیز چقدر صحبت کردید و چقدر نامه دادید.

وی بخش سوم زیارت اربعین را مهم دانست و عنوان کرد: امام صادق(ع) در زیارت اربعین به چرایی رفتن امام حسین(ع) به کربلا و چرایی ریخته شدن خون ایشان اشاره می‌کند و چقدر دقیق می‌فرماید وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ و خونش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه جهالت را بلای دامن گیر خطرناکی دانست و ابراز داشت: قم حضرت موسی(ع)  به جهالت دچار شدند و گوساله پرستی کردند یا قوم حضرت لوط(ع) به جهالت دچار شدند و انحرافاتی به وجود آمد و در زمان پیامبران دیگر نیز چنین بود. جاهل جاده مستقیم و آسفالته را رها می‌کند و به جاده انحرافی و خاکی می‌رود.

وی ضمن تأکید بر توجه داشتن مردم در هنگام قرائت زیارت اربعین به مضامین و معنای این زیارت گفت: بخش چهارم این زیارت در رابطه با دشمن شناسی است که چه کسانی درمقابل امام حسین(ع) ایستادند؛ امام صادق(ع) درباره دشمنان امام حسین(ع) می‌فرماید که آن‌ها فریب دنیا را خورده بودند. مگر می‌شود که تمام افرادی که در لشکر دشمن ایستاده بودند، امام حسین(ع) را نشناسند؟ خود عمرسعد می‌گوید که می‌دانم حسین(ع) کیست و باید احترامش کرد؛ اما خون او را با ری معامله کردم.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، بازنمایی امام حسین(ع) و عامل رمز موفقیت ایشان را در بخش پنجم زیارت اربعین ذکر کرد و عنوان داشت: در زیارت اربعین رمز موفقیت امام حسین(ع) و بازنمایی ایشان اینگونه آورده شده است که ایشان صبور و ستوده زندگی می‌کردند و در راه اطاعت از خداوند سختی‌ها را تحمل می‌کردند.

وی بازنمایی وظیفه شیعیان را در محور ششم زیارت اربعین دانست و بیان داشت: امام می فرماید من دوستم با آنان که او را دوست دارند و دشمنم با آنان که با او دشمن هستند، یا در جایی دیگر امام صادق می‌‌فرماید من به شما مؤمن هستم و به رجعت شما ایمان دارم؛ و قشنگ‌ترین آن این بخش است که حسین جان، قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ، وَأَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ قلبم با قلبتان در صلح است، و کارم پیرو کارتان و از شما تبعیت می‌کنم.

این کارشناس مسائل دینی در انتهای صحبت خود گفت: امسال که مردم به خاطر کرونا نمی‌توانند به پیاده‌روی اربعین بروند خیلی ناراحت هستند؛ چون حب به امام حسین(ع) در دل مردم وجود دارد و حدیث است که وقتی خداوند بخواهد به کسی توجه و محبت کند در دل او محبت امام حسین(ع) را قرار می‌دهد و زیارت امام حسین(ع) را نصیبش می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.