حجت الاسلام و المسلمین راستگو:

عبادت را برای کودکان یک کار سخت و شاقّ تعریف نکنیم

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین راستگو در دومین جلسه نشست آنلاین "کودک و عبادت" بیان کرد: والدین و مربیان دقت کنند تا عبادت را به گونه ای تعریف نکنند تا کودکان آن را یک کاری سخت و کاری نشدنی بدانند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، دومین جلسه نشست آنلاین "کودک و عبادت" برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین راستگو، پیشکسوت و کارشناس مسائل کودک و نوجوان در مورد اهمیت آموزش عبادت به کودکان و همچنین چگونگی این آموزش، مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین راستگو اظهار داشت: در امر تربیت کودکان سه ضلع تربیتی؛ خانواده، مدرسه و جامعه باید مورد نظر قرار بگیرد. اگر هماهنگی بین این سه مورد نباشد نتیجه فعالیت های ما یا خنثی می شود یا نتیجه عکس خواهد داد و ثمره مثبت و مفید از فعالیت های تربیتی خود نخواهیم دید.

وی در ادامه مطالب خود افزود: خانواده باید در امر تربیت با مدرسه در ارتباط باشد. اگر این ارتباط های مستمر صورت نگیرد در روان کودک حس دوگانه بوجود می آید؛ از طرفی خانه یک مطلبی را برای او می گوید و از طرف دیگر مدرسه مطلبی دیگر را و این دوگانگی مطالب می تواند ضرر مهلکی را بر کودکان وارد کند.

حجت الاسلام راستگو بیان کرد: بعضی از خانواده ها با تحقیر و حرف های زشت با کودکان خود برخورد می کنند و آن کودک از زمان طفولیت به این طرز از رفتار عادت کرده است، لذا تا حرف زشت یا تنبیه نباشد او کاری را انجام نمی دهد، در بعضی از خانواده ها نیز برعکس این رفتار اتفاق می افتد. لذا مدرسه باید از نحوه برخورد والدین با کودکان آگاه باشد تا بتواند تاثیر مثبت بر دانش آموزان بگذارد.

کارشناس مسائل کودک و نوجوان به ضلع سوم تربیت کودکان که "جامعه" است اشاره کرد و گفت: جامعه بعد از خانواده، بستگان، همسایگان، مسجد و شهر می باشد که در امر تربیت کودکان نقش مستقیم و بسزایی را دارند. لذا باید دقت کرد که محیط و فضایی که کودک در آن زندگی می کند از چه ویژگی هایی برخوردار است.

وی در بحث عبادت کودکان، اهمیت به مقدمات آن را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: در بحث عبادت باید به مقدمات آن نیز توجه کنیم، خود عبادت یک کار معنوی می باشد و انسان برای نزدیک شدن به خدای متعال آن را انجام می دهد، همین کارهای معنوی نیازمند یک سری مقدمات فیزیکی هستند مانند وضو گرفتن برای نماز خواندن و یا توجه به طهارت مکان و لباس نمازگزار که علاوه بر اینکه این مقدمات باعث می شود نماز ما صحیح باشد همچنین باعث لذت بخش تر شدن عبادات نیز می گردند.

حجت الاسلام راستگو در ادامه مطالب خود بیان کرد: در مورد نماز خواندن کودکان باید توجه کنیم کودکان گرسنه یا با شکم پُر برای نماز آماده نشوند زیرا گرسنگی باعث ضعف و ناتوانایی و شکم پُر باعث خواب آلودگی او می شود و اگر یکی از این دو حالت اتفاق بیافتد برای کودک خاطره بدی از نماز خواندن در ذهن او ثبت می شود که شاید زمان های طولانی نیاز باشد تا این خاطره بد از ذهن او محو شود.

کارشناس مسائل کودک و نوجوان گفت: در باب روزه گرفتن کودکان در ماه مبارک رمضان باید دقت شود که کودک حتما سحری بخورد و در طول روز هر زمانی که اظهار ضعف و ناتوانایی کرد به او اجازه خوردن مقداری از غذا داده شود اما سعی شود که کودک در جمع چیزی نخورد و نیاشامد تا ظواهر روزه داری رعایت شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.