حجت الاسلام و المسلمین راستگو:

کودکان به صورت طبیعی مشتاق عبادت هستند

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین راستگو در اولین جلسه نشست آنلاین "کودک و عبادت" بیان کرد: کودکان با توجه به فطرت پاکشان به صورت طبیعی مشتاق عبادت خداوند متعال می باشند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اولین جلسه نشست آنلاین "کودک و عبادت" برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین راستگو پیشکسوت و کارشناس مسائل کودک و نوجوان در مورد اهمیت آموزش عبادت به کودکان و همچنین چگونگی این آموزش، مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین راستگو به فطرت پاک کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به روایت پیامبر گرامی اسلام(ص)؛ ( كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى اَلْفِطْرَةِ :هر مولودی که متولد می شود، بر فطرت الهی، بر فطرت اسلامی به دنیا می آید(1) کوکان با توجه به فطرت پاکشان به صورت طبیعی مشتاق عبادت خداوند متعال می باشند.

وی در ادامه مطالب خود افزود: یکی دیگر از ویژگی های مهم کودکان که برای انجام عبادت لازم است و آنها برخوردار هستند؛ عدم اشتغالات ذهنی است. بزرگسالان با توجه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و ... ذهن مشوشی دارند و این مشغولیت های ذهنی در کیفیت عبادات آنها تاثیر می گذارد اما کودکان به دلیل عدم اینگونه مشغولیت ها، راحت تر می توانند با خداوند متعال راز و نیاز کنند.

حجت الاسلام راستگو، ارکان مستحکم خانواده های مسلمان را دیگر اصل مهم در کیفیت عبادت کودکان برشمرد و خاطر نشان کرد: بافت خانواده های مشرق زمین و به تبع آن خانواده های مسلمان دارای استحکام و قوام بیشتری نسبت به دیگر خانواده ها از جمله خانواده کشورهای غربی دارد که این خود می تواند به استمرار عبادت کودکان سرعت ببخشد.

کارشناس مسائل کودک و نوجوان به دعوت عملی کودکان به عبادت اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از راه های دعوت کودکان به عبادت، دعوت عملی می باشد. مثلا والدین هنگام اذان بروند وضو بگیرند و در سجاده خود حاضر شوند و آنگاه از کودک خود دعوت کنند تا او نیز برای نماز خواندن آماده شود.

وی برای بالارفتن کیفیت دعوت کوکان به عبادت، به "اصل تدریج" اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در شب قدر بر پیامبر گرامی اسلام به صورت به یکباره نازل شد، همین قرآن نیز برای هدایت مردم در طول 23 سال بر قلب نازنین رسول خدا نازل گردید. در روش دعوت کودکان به مسائل دینی رعایت اصل تدریج ضروری بوده و اگر رعایت نشود برکودکان فشار زیادی وارد شده و می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

حجت الاسلام راستگو در ادامه مطالب خود بیان کرد: باید توجه داشت کودکان چون معمولا نمازخواندن والدین را می بینند به این نتیجه می رسند که عبادت فقط نماز است، والدین محترم باید دیگر موارد عبادی مانند: صدقه دادن، مهمان داری، سفرهای عبادی، حفظ و قرائت قرآن و ... نیز به کودکان دلبند خود آموزش دهند.

کارشناس مسائل کودک و نوجوان "اصل تشویق" در دعوت کودکان به عبادت را امری مهم برشمرد و افزود: والدین برای دعوت کودکان خود به عبادات از اصل تشویق غافل نشوند و همینطور تشویق را با بنگاه معاملات اشتباه نگیرند. سعی شود کودکان را فقط با موارد مالی تشویق نکنیم بلکه گاهی کودکان را بعد از نماز می توان با گفتن جمله "نمازت قبول باشد" یا دست دادن بعد از نماز، تشویق کرد.

گفتنی است در پایان این جلسه، کاربران شرکت کننده در این نشست بصورت آنلاین سوالات و نظرات خود در مورد این نشست با استاد محترم درمیان گذاشتند.

پی نوشت:

1- عوالى اللئالى، ج 1، ص 35، فصل چهارم، حديث 18

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.