در دومین جلسه نشست آنلاین "کودک و خلاقیت" بیان شد؛

روش های اندیشه ورزی را به کودکان خود بیاموزیم

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام فاطمی نیا استاد دوره تربیت کودک و نوجوان، در دومین جلسه نشست آنلاین "کودک و خلاقیت" بیان کرد: گفتگو در مورد یک موضوع، یکی از راه های اندیشه ورزی است. نباید به کودک خوراک فکری آماده داد. البته باید سن کودکان رانیز در این موضوع در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام سیدحسن فاطمی نیا، استاد دوره تربیت کودک و نوجوان، در دومین جلسه نشست آنلاین "کودک و خلاقیت" که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در خصوص خلاقیت در حوزه  اندیشه و فکر مطالبی رابیان کرد.

حجت الاسلام فاطمی نیا به موضوع "اندیشه ورزی" اشاره کرد و اظهار داشت: خلاقیت در حوزه  اندیشه و فکر چون اندیشه ورزی را برای کودک در نظر می گیرد، تحت موضوع  فلسفه برای کودک مطرح می شود، کودکان اندیشه دارند ولی اندیشه ورزی را بلد نیستند. این اشکال از زمان کودکی است. امروزه فضای مجازی اطلاعات کوتاه و ناقص به کودک می دهد و او می شود فردی سطحی نگر، باید کودک اندیشه ورز شود. حال باید دید بهترین راه اندیشه ورزی چیست؟

وی در ادامه مطالب خود افزود: گفتگو در مورد یک موضوع، یکی از راه های اندیشه ورزی است. نباید به کودک خوراک فکری آماده داد. البته باید سن کودکان را نیز در موضوع اندیشه ورزی در نظر گرفت. باید دقت کرد در هنگام گفتگو با کودک شرایط سنی او مورد توجه  و از بکارگیری کلمات سخت پرهیز نمائیم.

استاد دوره تربیت کودک و نوجوان به دیگر راه های اندیشه ورزی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد توانایی اندیشه ورزی در کودکان می توان به موضوعاتی همچون؛ نقل داستان، بازی، شعر خواندن، طرح سوال و نقاشی کردن اشاره کرد که در تمام این موارد باید  به شرایط زمانی و مکانی و سن کودک توجه و دقت داشت.

حجت الاسلام فاطمی نیا بیان کرد: "سوال کردن" که یکی از راه های ایجاد اندیشه ورزی است باید دارای شرایطی باشد؛ سوال باید سوال باشد نه سوال نما؛ مثلا نمونه سوال نما بودن این است؛ چرا قرآن به زبان عربی است؟ در جواب باید گفت: اگر قرآن به هر زبان دیگری بود باز این سوال مطرح بود. لذا در سوال کردن از کودک باید دقت کرد که سوال از هرگونه مغالطه به دور باشد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.