یادداشت تبلیغی

تحلیلی از کارنامه چهل و چهار ساله نظام جمهوری اسلامی ایران(2)

تاریخ انتشار:
جشن دهه فجر انقلاب اسلامی (۱۲ تا ۲۲ بهمن) هرساله، فرصت استثنائی برای همه کسانی است که دل بستگی به امام خمینی رضوان الله علیه و شهداء دارند...
تحلیلی از کارنامه چهل و چهار ساله نظام جمهوری اسلامی ایران(2)

پایگاه اطلاع رسانی بلاغتحلیلی از کارنامه چهل و چهار ساله نظام جمهوری اسلامی ایران(2)

نگارنده: «مبلغ نخبه و استاد حوزه های علمیه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری»

*******

جشن دهه فجر انقلاب اسلامی (۱۲ تا ۲۲ بهمن) هرساله، فرصت استثنائی برای همه کسانی است که دل بستگی به امام خمینی رضوان الله علیه و شهداء دارند، و تاثیر گذار در افکار عمومی هستند که درجهت تثبیت وتقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقابله با خناسان و تضعیف کنندگان نظام اسلامی با زبان آمار و کاملا علمی، به آشناسازی نسل سه و چهار پس از انقلاب‌ که رژیم منحط پهلوی و نیز دوران دفاع مقدس را درک نکردند با کارنامه درخشان و معجزه آسای چهل و چهار ساله نظام بپردازند.
ازهمین رو در این سلسله یادداشت ها در حد مجال کوتاه درچند بخش به تحلیل آماری و علمی نظام ولایی می پردازیم، تا شاید کمترین دین و وظیفه خود را نسبت به این امانت ۲۱۹ هزار شهید داشته باشیم.

*******

بخش پنجم: ((اجرای عدالت در نظام اسلامی))
پنجمین دست آورد افتخارآفرین در 44 سال پس از انقلاب اسلامی ((اجرای عدالت اسلامی)) است.
هرچند ممکن است با توجه به برخی از اختلاس ها و حقوق های نجومی، باورش سخت باشد؛ اگر چند نکته مهم مورد توجه قرار بگیرد روشن خواهد شد که یکی از کارنامه های درخشان نظام اسلامی اجرای عدالت است.

نکته اول:
آنچه که به عنوان قاعده اصل باید به آن توجه داشت این است وجود اختلاس و فساد مالی در نظام جای هیچ انکار نیست؛ ولی نبایست این به حساب نظام نوشته شود، چراکه این ها موردی است و هرگز سیستماتیک نیست.
دلیلش این است کشف کننده این فسادها وزارت اطلاعات‌ و اطلاعات سپاه پاسداران اند ومحاکمه کننده و مجازات دهنده نیز قوه قضاییه است و افشاکننده صدا وسیما است که از بدنه همین نظام است.
علاوه براینکه از آغاز انقلاب تاکنون درهمه دولت ها با وجود اختلاف گرایشی، هیچ وزیر یا استاندار و یا فرماندار و بخشدار یا فرمانده سپاه و ارتش متهم به فساد مالی نشد و همین نشان سلامت نظام اسلامی است.
از همین رو رهبر معظم انقلاب، آیه الله خامنه ای در بیانیه گام دوم می نویسند:
"البته نسبت فساد در میان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و به خصوص با رژیم طاغوت که سر تا پا فساد پرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله ماموران این نظام، غالبا سلامت خود را نگاه داشته اند، ولی حتی آنچه هست غیرقابل قبول است.

نکته دوم:
راهکار اصلی برای صیانت از بیت المال قوه قهریه نیست، بلکه بستن گلوگاه فساد است، که نظارت نمودن بر همه مواردی است که جابجایی مالی و پولی مطرح است؛ ولی ممکن است با وجود نظارت همه جانبه افراد شیادی بتوانند ناظرين را هم دور زده و به بیت المال دستبرد بزنند یا تخلف از قانون کنند.
طبیعی است درچنین موارد جای اجرای حدود اسلامی نسبت به چنین مجرمین خواهد بود.

نکته سوم:
کارنامه قوه قضائیه گواه بر این حقیقت غیر قابل انکار در برخورد باچنین تخلفات موردی در این 44 سال از انقلاب اسلامی است که با قاطعیت کامل، قانون را با همه فشارها و فضا سازی ها در حق متهمین اجرا کرده است که چند مورد مهم از این اجرای عدالت اسلامی در ذیل آورده می شود تا روشن شود که نظام اسلامی در اجرای حدود اسلامی تا چه اندازه ای جدی است.
مهدی هاشمی شهریور ۱۳۶۵ دستگیر شد و به اتهام قتل سید ابوالحسن شمس‌آبادی، شیخ قنبرعلی صفرزاده، عباسقلی حشمت و چند نفر دیگر توسط شیخ علی رازینی در دادگاه ویژه روحانیت مجدداً محاکمه و در نهایت یکسال بعد در مهر ۱۳۶۶ اعدام شد.
غلامحسین کرباسچی شهردار تهران در سال ۱۳۷۶ با اتهامات مالی روبرو شد و در سال ۱۳۷۷ بازداشت و در دادگاهی که غلامحسین محسنی اژه‌ای قاضی و دادستان آن بود با وکالت بهمن کشاورز و مسعود حائری محاکمه شد.
مهدی هاشمی رفسنجانی را در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ خورشیدی به جرم‌های اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

اکبر طبری در 22 شهریور 99 بابت تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.
حسین فریدون در9 مهر 98 به پنج سال حبس و "مبلغ جزای نقدی و رد مال به مبلغ ٣١ میلیارد تومان محکوم گردید.
آقای مهدی جهانگیری در 7 بهمن سال 99 به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ  ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین  ۱۰۸ هزار دلار و  با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر  ۲۶ میلیارد ریال محکوم شد.
عیسی شریفی، قائم‌مقام و معاون شهرداری سابق تهران در 7 بهمن 99، به ۲۰ سال حبس قطعی و رد مال به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان محکوم شده است.
اگر نسبت ورابطه محکومین را با برخی شخصیت های نظام و احزاب ببینیم بیشتر عظمت نظام اسلامي را باور می کنیم که عزم قوه قضائیه اش اجرای عدالت است و هیچ استثنایی ندارد.

بخش ششم: ((مشارکت مردمی و رشد سیاسی))
ششمین دست آورد انقلاب اسلامی «رشد سیاسی، مشارکت» امت خداجو وحق شناس ایران در 44 سال انقلاب اسلامی است.
تحلیل همه جانبه این دست آورد و فهم صحیح آن امکان پذیر نیست، مگر آنکه دو نکته مهمتر از آن که زمینه چنین رویداد مهم سیاسی را در چهل و چهار سال از انقلاب اسلامی به دنبال داشت توضیح داده و تبیین شود:

نکته اول:
از سال 1304 تا ۱۳۵۷بر مقدرات و سرنوشت کشور و ملت ایران پدر و پسری به دست گرفتند که به استناد گزارشات ساواک و نیز خاطرات نزدیکان دربار چون اسدالله اعلم، سه مشخصه مشترک داشتند:

اولا: ازنظر دانش و سواد، رضا شاه نهایت سطح سوادش خواندن و نوشتن بود و پسرش محمد رضا نیز پس از گذراندن تحصیلات متوسطه در سوئیس و آمدن به ایران و ادامه تحصیل در دانشگده افسری فارغ‌التحصیل با درجه ستوان یکمی بوده است.
ثانیا: ازنظر فساد اخلاقی و زن بارگی همین بس که موسسه ماراک کلور در پاریس، وظیفه اش نقل و انتقال دختر های تلفنی به دربار شاه بوده است.

ثالثا: از نظر فساد مالی بیت المال را ملک مطلق خود می دانستند درحالی که ملت در فقر مطلق روز می گذراند و به خارج از کشور انتقال می دادند تاجایی که ثروت محمد رضا پهلوی در خارج ازکشور به گفته عباس میلانی، از نزدیکان به خاندان پهلوی، یک میلیارد دلار بوده است.

رابعا: در وابستگی و سرسپردگی پدر و پسر نیازی به هیچ توضیحی نیست که رضا شاه مهره انگلیسی، پسرش محمد رضا مهره آمریکا بود و به آن افتخار می کرد که مجری سیاست آنان در ایران بود.

نکته دوم:
از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ به مدت چهل سال، رهبری کشور و ملت ایران به مدت ده سال به دست زعیم و مقتدایی قرار گرفت که از دوره هخامنشیان تا این زمان هرگز ایران، چنین رهبری را بخود ندیده بود. چرا که:

اولا: از نظر دانش وی در فقیه جامع الشرایط، حکیم و فیلسوفی متاله، عارفی بی بدیل، سیاست مداری استثنایی در تاریخ، زاهد و پارسایی توصیف ناپذیر که ازمکتب ودرسش صدها شاگردانی مجاهد،فقیه،عارف،فلیسوف، زاهد چون مطهری،بهشتی، خامنه ای، فاضل لنکرانی، مشکینی و... برخاستند.

ثانیا: از نظر پارسایی و زهد آن چنان بی اعتنا به زخارف دنیا بود که همه امکانات باقی مانده از وی در نجف و ایران را بر پشت یک وانت می شد بار زد.

ثالثا: ازنظر وابستگی به قدرت های شرق و غرب سیاستش نفی وابستگی از شرق وغرب بوده‌است و به همین این دلیل نهضت کرد که کشور را از چنین وابستگی نجات دهد و به عنوان قطب و قدرت سوم معرفی کند و همه دشمنی های استکبار جهانی باوی هم درهمین بوده است.
پس از رحلت وی از سال ۱۳۶۸ به مدت ۳۰ سال، سکان دار نظام اسلامی خلف صالحش آیه الله خامنه ای که فقیه، زاهد و بی اعتنا به زخارف دنیا که با شایستگی خود در رهبری امیدی برای همه دل باختگان نظام اسلامی وخاری درچشم دشمنان گردید.
هرچند در ۶۰ سال حکومت پهلوی به دلیل حاکمان بی سواد، فاسد، زراندوز و مجری سیاست بیگانگان نه تنها مردم را از سیاست و مشارکت دور نگه می داشتند؛ بلکه سیاسیون را به دلیل فهم سیاسی پس از بازداشت و شکنجه‌های سخت درسیاهچال زندان سال ها حبس می کردند.
ولی در این چهل سال به دلیل حضور دو رهبر در بالاترین سطح علمی و سیاسی، و آزادمنشی دو تحول خیره انگیز در ایران اسلامی اتفاق افتاده است:

اولا: چون در تعریف نظام، اصل و میزان در قدرت رای و نظر مردم است: دوازده انتخابات ریاست جمهوری، ده انتخابات مجلس، پنج انتخابات مجلس خبرگان در رقابتی کاملا آزاد برگزار گردید که با توصیه مکرر حضرت امام و مقام معظم رهبری به شرکت درانتخابات امت اسلامی بین ۶۰ تا ۹۵ درصد مشارکت کردند که در تاریخ ایران چنین مشارکت و حضور سیاسی مردمی بی نظیر است.

ثانیا: به دلیل هزاران سخنرانی امام «ره» ونیز مقام معظم رهبری و فعالیت سیاسی احزاب و گروه‌ها و تلاش تبلیغی روحانیون و مناظرات و تبلیغات تلویزیونی و آزادی سیاسی حاکم در جامعه رشد سیاسی امت در مرتبه ای قرار گرفته است.
آنچه که یک مسئول بالا در مرکز قدرت از پیچیدگی سیاسی می فهمد پیر مرد و پیرزن روستایی و دانش آموز دبستانی در شهر و روستا درک می کند و هرچند گاهی به دلیل مشکلات اقتصادی مردم از عملکرد مسؤلین اجرایی ناراضی می شوند؛
ولی هرگز آن رابه حساب نظام نمی نویسند و برانداز نمی باشند؛ بلکه با حضورشان در راهپیمایی نظیر ۲۲ بهمن حمایت خود را از نظام ابراز می کنند.

*******

 بخش هفتم: ((عیار معنویت و اخلاق در نظام ولایی))
هفتمین دستآورد انقلاب اسلامی ((معنویت گرایی اخلاق)) در امت اسلامی است.
اگر بخواهیم تحلیل همه جانبه ای از دست آورد هفتم‌ داشته باشیم و حقیقت معجزه بودن آن را بدانیم امکان پذیر نیست؛ مگر آنکه چند نکته توضیح داده شود:

نکته اول:
اگر تاریخ تحولات نظام شاهنشاهی در ایران از قاجار تا رژیم پهلوی، آن گونه که بود بشناسیم خواهیم دید ساختار نظام شاهنشاهی ایران بر آن بوده است؛ جامعه و کشوری ساخته شود که صدر و ذیل آن ازنظر فرهنگی و اخلاقی آلوده به مفاسد اخلاقی و غرق در لجنزار معصیت و رذائل اخلاقی باشد؛ چراکه در این صورت بود می توانستند چند صباحی حاکم باشند و مقدرات مملکت را به عهده بگیرند؛ و گرنه دربین مردمی که ازنظر اخلاقی ومعنوی وفکری در اوج قرار دارند اینان حتی برای یک روز جایی برای حکمرانی نداشتند.

رژیم پهلوی به ویژه در ۳۷ سال آخر از حکومت محمد رضا پهلوی، آنچنان جامعه ایرانی رابه سقوط اخلاقی کشانده بود، امکان دگرگونگی چنین جامعه ای به سمت معنویت و روحانیت امکان پذیر نبود مگر آنکه معجزه ای رخ داده باشد؛
چرا که در راس جامعه، شاه و خانواده اش قرار داشتند مرد و زنش فاسد به معنای واقعی کلمه بودند و با مطالعه کتاب های نزدیک ترین افراد به خاندان نوشته اند همچون:
«خاطرات اعلم وزیر دربار»
«شاه و فرح»
«خاطرات محمد علی انصاری پسرخاله فرح»
به مفاسد تکان دهنده ای از مثلث شاه، فرح و اشرف از این خانواده ای کثیف آگاه می شویم انگشت حیرت به دندان خواهیم گرفت.

اینان برای اینکه قدرت اعتراض را از ملت بگیرند تلاش کردند بابکار گرفتن رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات تلاش کردند افراد جامعه را نیز به مفاسد اخلاقی آلوده کنند و با ترویج فرهنگ برهنگی زنان و شرب خمر مردان و زنان و اختلاط زنان و مردان نامحرم غرق در لنجزار فساد کنند و این بی شرمی را از سال ۴۶تا ۵۵  به نام جشن هنر، تحت نظر مستقیم فرح دیبا آن چنان پیش بردند آن گونه که در گزارش محرمانه ساواک آمده است:
در هفتم ماه مبارک رمضان سال ۵۵ با دعوت گروهی از هنرمندان مجارستان، در خیابان حافظ شیراز جلوی چشمان بهت زده مردم دو هنر پیشه کثیف اعمال جنسی را به نمایش گذاشتند که روزنامه کیهان با اینکه مروج فرهنگ پهلوی بود صدای اعتراضش بلند شد و درشماره ششم شهریور سال ۱۳۵۶ نوشت:
"...تصویر تمام رنگی...برپرده بیست و چهار اینچی تلویزیون نقش می بندد، ایامی توانید واکنش تماشاگران عادی ومردم کوچه و بازار چنین جلوه ای از هنر پیشرو...حدس بزنید"

نکته دوم:
در چنین تاریکی مطلق که ملت گرفتار گرداب مفاسد رژیم پهلوی شده بودند، لطف الهی شامل حال پریشان شان شد و قلب ها را متوجه خانه محقری در چند صد متری حرم امام امیرالمومنین علی( ع) در نجف کرد که امام و مقتدایی در آن سکونت داشت که در عرفان ومعنویت وذکر الهی در مرتبه ای قرار داشت که در هشتاد سال از عمرش که هرگز قبل از طلوع فجر چشمش بخواب نرفت و مشغول نافله شب بود و پانزده سال از حضورش در شهر نجف هرشب یک ساعت ازشب رفته درحرم مطهر مشرف شده و در برابر مضجع شریف امام علی (ع) به قرائت زیارت جامعه می پرداخت.
او نه تنها به ندای ملت پریشان پاسخ داده و از دستگیری ارادتمندانش کوتاهی نکرد؛ بلکه تمام قد در نجات آنان تاسقوط رژیم پهلوی پیش رفت و در مدت ده سال رهبری پس از سقوط پهلوی با ایراد پنج هزار سخنرانی با نفس مسیحایی خود امتی از نو ساخت که:

اولا: «رویکردینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل های مستعدو نورانی به ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد».

ثانیا: «مجاهدت های جوانان در میدان های سخت از جمله دفاع مقدس، با ذکر و دعا و روحیه برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد».

ثالثا: «پدران و مادران و همسران با ادای وظیفه دینی از عزیزان خود که به جبهه های گوناگون جهاد می شتافتند دل کندند وسپس آنگاه که با پیکر خون آلود یا جسم آسیب آنان روبروشدند، مصیبت را با شکر همراه کردند».

رابعا: «مساجد و فضاهای دینی و رونقی بی سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی وبسیج سازندگی جوان داوطلب وفداکار آکنده شد».

خامسا: «نماز و حج و روزه داری و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب درهمه جا به ویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روز به‌ روز بیشتر و با کیفیت تر شده است».

*******

بخش هشتم: ((استقلال و خودکفایی ))
هشتمین دست آورد 44 ساله انقلاب اسلامی فراهم آوردن زمینه رسیدن به خود کفایی اقتصادی است. چراکه تحریم های دشمنان پس از انقلاب نشان داد تنها راه باقی مانده در پیش روی استکبار جهانی برای به زانو درآوردن نظام اسلامی فشار اقتصادی و مختل کردن معیشت امت اسلامی است؛ ولی تجربه ثابت کرد که راه مقابله کردن با دشمن، کمرنگ کردن اثر گذاری تحریم است، که زمینه آن به برکت 44 ساله انقلاب کاملا فراهم است.
در دولت های مختلف سعی بر عملیاتی کردن این ظرفیت ها در کشور بوده و هست. فهم این واقعیت در صورتی امکان پذیر است، که چند نکته به درستی توضیح داده شود:

نکته اول:
هدف از تشکیل ازانقلاب و تشکیل نظام اسلامی بر پایه اصل قرآنی: " ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً" (سوره نساء، آیه ۱۴۱) «خداوند تسلطی برای کافرین برمؤمنین قرار نداده است» و نیز آیه: "لا تظلمون و لاتظلمون" ( سوره بقره، آیه ۲۷۹) «ستم نکنیدو نه ستم برشما می شود» و سیره رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله: "لاضرر ولاضرار فی الاسلام" ساختن ایران اسلامی مستقل از هرگونه وابستگی نظامی، اقتصادی، علمی، فرهنگی ، سیاسی به دول غربی و شرقی بوده است؛ هر چند دشمن استکباری از همان آغاز انقلاب با بکارگیری همه امکانات آمده بود تا مانع از دست یابی ملت به این هدف آرمانی شود.
از همین رو با تحمیل جنگ هشت ساله و به راه انداختن ترور و جنگ مسلحانه در داخل کشور و تحریم همه نفتی، علمی و مبادلات ارزی خواست مانع از تثبیت نظام اسلامی و استقلال کشور شود؛
ولی به دلیل رهبری خردمندانه حضرت امام خمینی و آیه الله خامنه ای و بصیرت بالای ملت، تیر دشمن به سنگ خورد و امت پیروز توانست جشن چهل و چهار سالگی تثبیت و استقلال نظام را با راهپیمایی بی نظیر۲۲بهمن سال (1399) را بر خلاف انتظار دشمنان برگزار کند.

نکته دوم:
با توجه به عبور از مشکلات سخت و پیچیده چهل و چهار سال گذشته، امید و امکان ساختن ایرانی با خودکفایی اقتصادی توسط نسل دهه اول، گام دوم در انقلاب اسلامی نه تنها امکان پذیر است؛ بلکه امید یک واقعیت عینی است نه توهم و خیال. برای اینکه:

اولا: دست آوردهای علمی،نظامی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، فن آوری، سیاسی و... چهل سال گذشته همه و همه از دل صفر کامل و از درون خون و آتش بیرون آمد؛ یعنی درشرایطی توسعه و پیشرفت موجود حاصل شد که همه ذخایر کشور مصرف جنگ شده، و تمام زیر ساخت های کشور نابود شده، و تحریم گسترده دشمن کشور را فلج کرده بود و مدیران و کارگزاران هیچ تجربه ای از کشورداری و مدیریتی نداشتند؛ میانگین سن آنان نیز ازبیست سالگی تا سی و پنج سالگی بیشتر نبود، ولی با این همه توانستند کشوری مقتدر ومستقل بسازند.

ثانیا: توسعه و پیشرفت هر کشوری در گرو نیروی انسانی و منابع مادی است. کشور جمهوری اسلامی پس از چهل سال انقلاب در هردو عرصه از موقعیت کاملا استثنایی برخوردار است.
برای اینکه در عرصه نیروی انسانی همانگونه که در بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است :
«جمعیت جوان چهل سال»،
«۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و۴۰ سالگی»،
«۱۴ میلیون نفر داری تحصیلات عالی»،
«رتبه دوم جهان در دانش آموختگان علوم ومهندسی»،
«جوانان محقق واندیشمندی که به آفرینش های علمی و فرهنگی وصنعتی و غیره اشتغال دارند»
و در عرصه ثروت و منابع مالی نیز ازموقعیت ویژه برخوردار است. چراکه:
« یک درصد جعیت جهان»،
«۷درصد ذخایر معدنی جهان»،
«منابع عظیم زیر زمینی»،
«بازار بزرگ ملی»،
«بازار بزرگ منطقه‌ای باداشتن ۱۵همسایه با ۶۰۰ملییون جمعیت»،
«سواحل دریایی طولانی»،
«حاصل خیزی زمین بامحصولات متنوع کشاورزی و باغی »
پس همان نسل جوان و مدیران برخاسته از متن انقلاب از صفر چنین دست آوردهای علمی، اقتصادی، صنعتی، هنری، نظامی، درجهت قطع وابستگی و خودکفایی را به ارمغان بیاورند و چنین افتخاری را کسب کنند.
قطعا با درپیش رو داشتن از تجربه عینی چهل و چهار ساله و نیروی عظیم انسانی آماده کار و نداشتن مشکلات پیشین و در اختیار داشتن منابع وثروت عظیم ملی نسل دهه اول خواهند توانست ایرانی با استقلال اقتصادی با خودکفایی بسازند و این آرزو نیست بلکه مطابق با واقعیت است.
شاهد بر وجود این ادعا دربین نسل امروز آمار زیر است:

خود کفایی صنایع نظامی:
پیش ازانقلاب نیروی مسلح قادر به تولید 30 خانواده مورد نیاز خودش بوده است؛ ولی به دلیل خود باوری متخصصان و دانشمندان ایرانی، طی چند سال گذشته، باعث شده است تا توان دفاعی ایران بیش از پیش ارتقاء یابد و امروز «۹۰ درصد نیازهای نیروی‌های مسلح در داخل تامین می‌شود».
صنایع دفاعی ایران در حالی امروز قادر به تولید محصولاتی در ۷۷۰ خانواده است، که در نتیجه این اقدامات، امروز ایران کشوری پیشرو و توانمند در صنعت دفاعی است و قادر است انواع تجهیزات دفاعی را در کلاس جهانی تولید کرده و اختیار نیروهای مسلح کشور بگذارد که نمونه هایی از تولیدات نیروهای مسلح را در بخش سوم آورده ایم.

خودکفایی تولید گندم:
ایران که قبل از سال 68 و قبل از برنامه اول سالي چهار و نيم ميليون تن واردات داشت، بين سال ها 68 تا 72 به طور متوسط پنج تا شش ميليون تن گندم وارد می کرد؛ ولی باتلاش دولت ها وهمت بلند کشاورزان، سال 1383 به دلیل دستیابی به خودکفایی در تولید گندم، جشن خودکفایی را برپا کرد و روز 26 آبان را به عنوان روز خودکفایی ثبت کرد.

خودکفایی در انرژی هسته ای:
به دلیل حساسیت موضوع((خود کفایی)) دراین بخش رابدون واسطه اززبان جناب دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای در ذیل آورده می‌شود، چراکه در گزارش مبسوط گفته اند:
«در دانش و صنعت هسته‌ای آن قدر پیشرفت کرده‌ایم که به جای مهندسی معکوس و استفاده از طراحی دیگران، خودمان می‌توانیم سوخت جدید طراحی کنیم که این دستاوردی بزرگ برای کشور است.
راکتور هسته ای تهران تاکنون با سوخت قدیم کار می کرد اما سوخت مدرن، بهره‌وری راکتور را افزایش می‌دهد.»
رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داریم، اظهار داشت: «محصولی که با سوخت ۲۰ درصد قبلی متفاوت است و در هر راکتوری مانند راکتور تهران ساخته شود، می‌توانیم سوختش را تأمین کنیم.»

صالحی، تامین سوخت و ساخت اتاق کنترل را از گلوگاه‌های اصلی راکتور برشمرد و گفت: «اکنون طراحی راکتور برای متخصصان کشورمان، کاری بسیار ممکن شده است. از دیگر دستاوردهای بزرگ هسته ای ما این است که علاوه بر تجهیزاتی که می‌سازیم، دانش صنعت هسته‌ای را مهار کردیم و توانستیم مستندسازی کنیم به نحوی که فرمول‌های علمی را به صورت نرم افزاری درآورده‌ایم و پس از راستی آزمایی، از آن برای طراحی استفاده می‌کنیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی از توانمندی دانشمندان هسته‌ای کشورمان در تولید ماده اولیه FDG یعنی داروی مورد استفاده در تجهیزات «پت» خبر داد و افزود: «ماده اولیه FDG، اکسیژن ۱۸ است که توانسته‌ایم این اکسیژن را با خلوص ۹۵ درصد در اراک تولید کنیم. اگر مرحله هیدرولیز به پایان برسد می‌توانیم بگوییم در این زمینه خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات اکسیژن ۱۸ به نرخ هر کیلو ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار نیستیم.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «توان تولید ما در این زمینه آن قدر افزایش یافته است که می‌توانیم بخشی از تولیداتمان را صادر کنیم که ارز آوری نسبتاً خوبی برای کشور دارد.»

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.