آیت‎الله جوادی آملی با محکوم کردن اهانت به پیامبر اسلام:

کاریکاتورهای اهانت‎آمیز دامی است که عاملانش در آن فرومی‎روند

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که پیش از این نیز حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) مورد تمسخر واقع شده بودند، اهانت و استهزای پیامبران را روش همیشگی مستکبران دانست و گفت: این اهانت دامی است که آنان را فرومی‎برد.
جوادی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، روز دوشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‎شود به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر پرداخت و با اشاره به آیه « حم، تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»، گفت: چیزی که نازل می‎شود کلام است نه کتاب اما آن چیزی که به قرینه از کلام تبدیل به کتاب مدون می‎شود آن یک کتاب می‎شود.

نویسنده کتاب مفاتیح الحیات بیان کرد: اسلام کاری کرده است که در کل حجاز که نویسندگی رواج نداشت که افرادی که می‎توانستند بنویسند کم‎شمار بودند، اسناد رسمی‎شان را با کتاب بنویسند، فرمود اگر کسی نتوانست اسنادشان را بنگارد باید کاتب بگیرند، مگر این‎که تجارت روزانه باشد، اما تجارت‎های رسمی با سند و با قباله باشد، مردمی که در کل حجاز که انگشت‎شما ر بودند که گفت تمام برنامه‎های ازدواج‎تان با کتاب باشد، نوشتن یک امر رسمی شد.

وی افزود: الان بخشی از مشکلات دستگاه قضایی این است که چند نفر شروع به کار می‎کنند اما سند نمی‎نویسند، با خیال و اوهام که نمی‎توان کار کرد، دین به جایی رساند که مردم کل حجاز تمام اقتصاد و تجارت و زناشویی‎شان با تنظیم اسناد باشد، معلوم می‎شود کتابت و نوشتن یک امر رسمی شد، فرمود تجارت‎های روزانه برای شما یک امر رسمی شد، این تجارت روزمره یک امر رسمی شد، فرمود در تجارت‎ها و شرکت‎ها حتما سند تنظیم کنید، ممکن نیست که مهم‎ترین و اصلی‎ترین رکن دین که قرآن است حضرت آن را رها کرده باشد و چیزی ننوشته باشد، این نشان می‎دهد که در زمان خود حضرت این کتاب مدون شده بود و خداوند هم نازل شدن این کتاب را به خودش نسبت می‎دهد.

عزت و علم وصف قرآن است

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: این خداوند کتاب را با عزت و علم نازل کرده است، این کتاب عزیزی است که باطل در آن راه ندارد، بعد از آن اسم اعظم و این دو اسم عظیم چهار اسم برای ذات اقدس اله ذکر کرده‎اند که نیاز بشر را این چهار اسم حل می‎کند، و بعد با برهان توحید راه این اسما را برای دیگران بست و این‎که توحید را در پایان این اسما ذکر کرد، این برهان مسأله است، با وصف عزت و علم این کتاب رقم خورده است.

وی ادامه داد: در نوبت‎های قبل هم گفته‎ایم که علوم قرآنی فراوان است اما رواج این است که وقتی گفتیم علوم قرآنی علومی است که درباره قرآن است، این‎ها را می‎گویند علوم قرآن، اما علوم قرآنی یعنی علو می که قرآن متکفل آن هست، مباحثی همچون اخلاقی، تجربی، کیهان‎شناسی، علمی و مانند آن است، از خدایی که عزیز علیم است این قرآن نازل شده است، تعلیق حکم بر وصف مشعر به علیت است، اگر جایی گفتند فقیه دارد تدریس می‎کند یعنی فقه می‎گوید، اگر جایی گفتند عزیز درس می‎دهد یعنی درس عزت می‎دهد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به آیه «غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِیدِ الْعِقَابِ ذِی الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ» ابراز کرد: او غافر ذنب و توبه‎پذیر است، همه که معصوم نیستند بلکه راه برگشت هم هست، او نه تنها توبه را می‎پذیرد بلکه راه کمبود توبه را هم می‎پذیرد، اگر توبه کمبود و فطو ری دارد خداوند توبه را از بندگانش می‎پذیرد، این خداوند است و اگر کسی بیراهه برود خداوند شدیدالعقاب است، اما در بین این اوصاف این شدیدالعقاب را معطول کرده به رحمت، حالا اگر یک وثنی و ثنوی خیال کرده که ما این اسامی را از جای دیگر تأمین می‎کنیم، راه این فکر و خیال را با برهان توحید بست، اگر غفران می‎خواهید این جاست و لاغیر، اگر پذیرش توبه می‎خواهید، کرم و جود می‎خواهید این جا بیایید، این «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»، برهان حصر این معانی است.

هیچ کلمهای بالاتر از توحید نیست

وی ابراز کرد: خداوند با توبه شرک را می‎بخشد، بدون توبه گناهان دیگر را هم می‎تواند ببخشد، در جریان مبدأ فرمود هیچ الهی نیست غیر از خدا، اما در جریان معاد این صیرورت را تنها مختص ذات اقدس اله دانست، در توحید صدوق روایتی از پیامبر(ص) است که هیچ پیامبری و نه من کلمه‎ای بالاتر از کلمه توحید «لا إله إلا الله»،  نیاورد، این بالاترین کلمه و شریف ترین لفظی است که در توحید آمده است، همان طوری که کان گاهی تامه و گاهی ناقصه است و کان تامه و لیس تامه خبر نمی‎خواهد، «لای» نفی جنس هم گاهی خبر نمی‎خواهد و آن گاه این تلاش مرحوم آخوند و امثال آخوند که این خبر این «لا» آیا موجود یا ممکن و مانند آن است، اشتباه است.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: بر این اساس این «الا» به معنای غیر است، غیر از «الله»، «الله» دیگری نیست، نباید دنبال «ممکن»، یا «موجود» بگردیم، زیرا خبر نمی‎خواهد، چون اگر این را ممکن یا موجود بگیریم اشکال فراوانی به وجود می‎آید، اگر خبر «موجود» باشد درباره «ممکن» بودن اله دیگر بحث نشده است، اگر گفتیم «اله» دیگر ممکن نیست، یعنی «لا اله ممکن الا الله»، اگر امکان را نفی کردیم، «الله» بالفعل وجود ندارد، یعنی غیر از خداوند هیچ خدایی ممکن نیست، پس این «الله» هم باید ممکن باشد، اگر خبر را «مستحق للعباده» گرفتیم باز هم اشکال دیگری پیدا می‎شود.

وی با بیان این‎که این جا «لا»ی نفی جنس هم خبر نمی‎خواهد، یادآور شد: قواعد نحو و صرف را قرآن آورده است و نباید گفت این با کدام قانون سازگار است، اسلام همراه با این معانی قوانینش را هم آورد، هنر قرآن کریم این است که با همین حروف عربی و حروف مقطعه آیات اعجازآمیز را آورد و به همین دلیل تحدی می‎کند و می‎گوید شما هم با همین حروف مقطعه قرآن را بیاورید، آن چه که در «لا اله الا الله» گفته می‎شود یعنی این‎که غیر از «الله»ی که دل‎پذیر و معبود است خدایی دیگر نه، همین‎ها را حضرت به ما یاد داد و اویس قرن و اباذر تربیت شد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: دین آمده بگوید صفت‎های آیه محل بحث تنها خاص خداوند است، هیچ کسی بخشنده گناهان به غیر از خداوند نیست، اگر ما آمدیم حرم و مشرف شدیم و توسل و استشفا خواستیم  بدانیم که همه چیز به اذن خداوند است، دعای بعد از زیارت امام هشتم صدر و ذیلش توحید است، این برای این است ما که زیارت کردیم همه به اذن خداوند است، هیچ توبه‎پذیری نیست غیر خداوند، هیچ شدیدالعقابی غیر خداوند نیست، هیچ ذی‎الطولی غیر خداوند نیست، پس این «لا اله الا هو» بعد از این آیات، برهانی است برای این‎که این چهار صفت خاص خداوند است.

غرب هرچه دارد از پیامبران است

وی با قرائت آیه «مَا یُجَادِلُ فِی آیَاتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَا یَغْرُرْکَ تَقَلُّبُهُمْ فِی الْبِلَادِ» خاطرنشان کرد: برخی در آیات الهی جدال می‎کنند و این نشان سقوط این افراد هست، کسانی که نسبت به قرآن بی‎مهری می‎کنند، این جریان کاریکاتور و امثال کاریکاتور خیال نکنند با پیامبر(ص) که یک شخص است، دارند مجادله می‎کنند، بلکه با خداوند مقابله می‎کنند، این در آیه عظمی الهی درگیر شدند و طولی نخواهد کشید که سقوط می‎کنند، اینان با آیات خداوند می‎جنگند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: این طور نیست که در فرانسه یا غیرفرانسه کسی از مرز انسانیت خارج شود و به پیامبر(ص) توهین کند او عدل و اخلاق مجسم است او بشریت را به این مرحله رسانده است، هر جا حرف حق است از اسلام است، درست لنین و استالین و مارکس و انگلس یک حرفی زده اما این‎ها یک گوشه از اسلام را گرفتند و باقی را ول کردند، اگر عدل، انصاف و آزادی است از آن اسلام است، چهار پنج نفر هستند در دنیا که حرف اول را در دنیا می‎زنند که آنان پیامبران اولوالعزم هستند، این است که مرحوم کلینی از امام صادق(ع) فرمود به شرق یا غرب بروید هیچ علمی صحیح پیدا نمی‎کنید مگر این‎که از ناحیه اهل‎بیت(ع) است.

وی با تأکید بر این نکته که اگر حرف انبیا نبود شما محصور جنگ جهانی اول یا دوم بودید، بیان کرد: هفتاد یا هشتاد میلیون را شماها کشتید، این جنگ جهانی اول و دوم و جنگ غزه را شماها راه می‎اندازید، هر جا حرف حق و قسط است شما از پیامبران گفتید، با موسی کلیم(ع) هم همین کار را کردند منتها آن روز کاریکاتور نبود، این‎ها از دستشان اگر بیاید همین طور است می‎خواهند که فجور کنند، در سوره مبارکه نحل فرمود خود این مبارزه و این اهانت دامی است که آنان را فرومی‎برد، هر که مسخره کند در کارش فرومی‎رود.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ابراز کرد: در عین این‎که ما به علما، دانشمندان و اندیشوران و نخبگانشان  که هر چه دارند از عیسی(ع) و موسی(ع) و مردمشان احترام می‎گذاریم، به مردمی که استکبار ورزیدند همان‎ها هستند که به دیگر پیامبران استهزا می‎کردند و در استهزا خودشان فرومی‎روند این ننگ جنگ جهانی برای آنان است، خیلی‎ها حتی نمی‎دانند مجموع کشته‎های جنگ جهانی هفتاد هشتاد میلیون است، خدا به پیامبر(ص) فرمود بشر می‎تواند جانشین من باشد، این‎ها بخشی‎اش را گرفتند و گفتند بشر جایگزین و نه جانشین خداوند است و این‎ها اگر بس نکنند به کار خودشان فروخواهند رفت./*

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.