کاریکاتورهای اهانتآمیز دامی است که عاملانش در آن فرومیروند
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، آیتالله عبدالله جوادی آملی، روز دوشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر پرداخت و با اشاره به آیه « حم، تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»، گفت: چیزی که نازل میشود کلام است نه کتاب اما آن چیزی که به قرینه از کلام تبدیل به کتاب مدون میشود آن یک کتاب میشود.
نویسنده کتاب مفاتیح الحیات بیان کرد: اسلام کاری کرده است که در کل حجاز که نویسندگی رواج نداشت که افرادی که میتوانستند بنویسند کمشمار بودند، اسناد رسمیشان را با کتاب بنویسند، فرمود اگر کسی نتوانست اسنادشان را بنگارد باید کاتب بگیرند، مگر اینکه تجارت روزانه باشد، اما تجارتهای رسمی با سند و با قباله باشد، مردمی که در کل حجاز که انگشتشما ر بودند که گفت تمام برنامههای ازدواجتان با کتاب باشد، نوشتن یک امر رسمی شد.
وی افزود: الان بخشی از مشکلات دستگاه قضایی این است که چند نفر شروع به کار میکنند اما سند نمینویسند، با خیال و اوهام که نمیتوان کار کرد، دین به جایی رساند که مردم کل حجاز تمام اقتصاد و تجارت و زناشوییشان با تنظیم اسناد باشد، معلوم میشود کتابت و نوشتن یک امر رسمی شد، فرمود تجارتهای روزانه برای شما یک امر رسمی شد، این تجارت روزمره یک امر رسمی شد، فرمود در تجارتها و شرکتها حتما سند تنظیم کنید، ممکن نیست که مهمترین و اصلیترین رکن دین که قرآن است حضرت آن را رها کرده باشد و چیزی ننوشته باشد، این نشان میدهد که در زمان خود حضرت این کتاب مدون شده بود و خداوند هم نازل شدن این کتاب را به خودش نسبت میدهد.
عزت و علم وصف قرآن است
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: این خداوند کتاب را با عزت و علم نازل کرده است، این کتاب عزیزی است که باطل در آن راه ندارد، بعد از آن اسم اعظم و این دو اسم عظیم چهار اسم برای ذات اقدس اله ذکر کردهاند که نیاز بشر را این چهار اسم حل میکند، و بعد با برهان توحید راه این اسما را برای دیگران بست و اینکه توحید را در پایان این اسما ذکر کرد، این برهان مسأله است، با وصف عزت و علم این کتاب رقم خورده است.
وی ادامه داد: در نوبتهای قبل هم گفتهایم که علوم قرآنی فراوان است اما رواج این است که وقتی گفتیم علوم قرآنی علومی است که درباره قرآن است، اینها را میگویند علوم قرآن، اما علوم قرآنی یعنی علو می که قرآن متکفل آن هست، مباحثی همچون اخلاقی، تجربی، کیهانشناسی، علمی و مانند آن است، از خدایی که عزیز علیم است این قرآن نازل شده است، تعلیق حکم بر وصف مشعر به علیت است، اگر جایی گفتند فقیه دارد تدریس میکند یعنی فقه میگوید، اگر جایی گفتند عزیز درس میدهد یعنی درس عزت میدهد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِیدِ الْعِقَابِ ذِی الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ» ابراز کرد: او غافر ذنب و توبهپذیر است، همه که معصوم نیستند بلکه راه برگشت هم هست، او نه تنها توبه را میپذیرد بلکه راه کمبود توبه را هم میپذیرد، اگر توبه کمبود و فطو ری دارد خداوند توبه را از بندگانش میپذیرد، این خداوند است و اگر کسی بیراهه برود خداوند شدیدالعقاب است، اما در بین این اوصاف این شدیدالعقاب را معطول کرده به رحمت، حالا اگر یک وثنی و ثنوی خیال کرده که ما این اسامی را از جای دیگر تأمین میکنیم، راه این فکر و خیال را با برهان توحید بست، اگر غفران میخواهید این جاست و لاغیر، اگر پذیرش توبه میخواهید، کرم و جود میخواهید این جا بیایید، این «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»، برهان حصر این معانی است.
هیچ کلمهای بالاتر از توحید نیست
وی ابراز کرد: خداوند با توبه شرک را میبخشد، بدون توبه گناهان دیگر را هم میتواند ببخشد، در جریان مبدأ فرمود هیچ الهی نیست غیر از خدا، اما در جریان معاد این صیرورت را تنها مختص ذات اقدس اله دانست، در توحید صدوق روایتی از پیامبر(ص) است که هیچ پیامبری و نه من کلمهای بالاتر از کلمه توحید «لا إله إلا الله»، نیاورد، این بالاترین کلمه و شریف ترین لفظی است که در توحید آمده است، همان طوری که کان گاهی تامه و گاهی ناقصه است و کان تامه و لیس تامه خبر نمیخواهد، «لای» نفی جنس هم گاهی خبر نمیخواهد و آن گاه این تلاش مرحوم آخوند و امثال آخوند که این خبر این «لا» آیا موجود یا ممکن و مانند آن است، اشتباه است.
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: بر این اساس این «الا» به معنای غیر است، غیر از «الله»، «الله» دیگری نیست، نباید دنبال «ممکن»، یا «موجود» بگردیم، زیرا خبر نمیخواهد، چون اگر این را ممکن یا موجود بگیریم اشکال فراوانی به وجود میآید، اگر خبر «موجود» باشد درباره «ممکن» بودن اله دیگر بحث نشده است، اگر گفتیم «اله» دیگر ممکن نیست، یعنی «لا اله ممکن الا الله»، اگر امکان را نفی کردیم، «الله» بالفعل وجود ندارد، یعنی غیر از خداوند هیچ خدایی ممکن نیست، پس این «الله» هم باید ممکن باشد، اگر خبر را «مستحق للعباده» گرفتیم باز هم اشکال دیگری پیدا میشود.
وی با بیان اینکه این جا «لا»ی نفی جنس هم خبر نمیخواهد، یادآور شد: قواعد نحو و صرف را قرآن آورده است و نباید گفت این با کدام قانون سازگار است، اسلام همراه با این معانی قوانینش را هم آورد، هنر قرآن کریم این است که با همین حروف عربی و حروف مقطعه آیات اعجازآمیز را آورد و به همین دلیل تحدی میکند و میگوید شما هم با همین حروف مقطعه قرآن را بیاورید، آن چه که در «لا اله الا الله» گفته میشود یعنی اینکه غیر از «الله»ی که دلپذیر و معبود است خدایی دیگر نه، همینها را حضرت به ما یاد داد و اویس قرن و اباذر تربیت شد.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: دین آمده بگوید صفتهای آیه محل بحث تنها خاص خداوند است، هیچ کسی بخشنده گناهان به غیر از خداوند نیست، اگر ما آمدیم حرم و مشرف شدیم و توسل و استشفا خواستیم بدانیم که همه چیز به اذن خداوند است، دعای بعد از زیارت امام هشتم صدر و ذیلش توحید است، این برای این است ما که زیارت کردیم همه به اذن خداوند است، هیچ توبهپذیری نیست غیر خداوند، هیچ شدیدالعقابی غیر خداوند نیست، هیچ ذیالطولی غیر خداوند نیست، پس این «لا اله الا هو» بعد از این آیات، برهانی است برای اینکه این چهار صفت خاص خداوند است.
غرب هرچه دارد از پیامبران است
وی با قرائت آیه «مَا یُجَادِلُ فِی آیَاتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَا یَغْرُرْکَ تَقَلُّبُهُمْ فِی الْبِلَادِ» خاطرنشان کرد: برخی در آیات الهی جدال میکنند و این نشان سقوط این افراد هست، کسانی که نسبت به قرآن بیمهری میکنند، این جریان کاریکاتور و امثال کاریکاتور خیال نکنند با پیامبر(ص) که یک شخص است، دارند مجادله میکنند، بلکه با خداوند مقابله میکنند، این در آیه عظمی الهی درگیر شدند و طولی نخواهد کشید که سقوط میکنند، اینان با آیات خداوند میجنگند.
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: این طور نیست که در فرانسه یا غیرفرانسه کسی از مرز انسانیت خارج شود و به پیامبر(ص) توهین کند او عدل و اخلاق مجسم است او بشریت را به این مرحله رسانده است، هر جا حرف حق است از اسلام است، درست لنین و استالین و مارکس و انگلس یک حرفی زده اما اینها یک گوشه از اسلام را گرفتند و باقی را ول کردند، اگر عدل، انصاف و آزادی است از آن اسلام است، چهار پنج نفر هستند در دنیا که حرف اول را در دنیا میزنند که آنان پیامبران اولوالعزم هستند، این است که مرحوم کلینی از امام صادق(ع) فرمود به شرق یا غرب بروید هیچ علمی صحیح پیدا نمیکنید مگر اینکه از ناحیه اهلبیت(ع) است.
وی با تأکید بر این نکته که اگر حرف انبیا نبود شما محصور جنگ جهانی اول یا دوم بودید، بیان کرد: هفتاد یا هشتاد میلیون را شماها کشتید، این جنگ جهانی اول و دوم و جنگ غزه را شماها راه میاندازید، هر جا حرف حق و قسط است شما از پیامبران گفتید، با موسی کلیم(ع) هم همین کار را کردند منتها آن روز کاریکاتور نبود، اینها از دستشان اگر بیاید همین طور است میخواهند که فجور کنند، در سوره مبارکه نحل فرمود خود این مبارزه و این اهانت دامی است که آنان را فرومیبرد، هر که مسخره کند در کارش فرومیرود.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: در عین اینکه ما به علما، دانشمندان و اندیشوران و نخبگانشان که هر چه دارند از عیسی(ع) و موسی(ع) و مردمشان احترام میگذاریم، به مردمی که استکبار ورزیدند همانها هستند که به دیگر پیامبران استهزا میکردند و در استهزا خودشان فرومیروند این ننگ جنگ جهانی برای آنان است، خیلیها حتی نمیدانند مجموع کشتههای جنگ جهانی هفتاد هشتاد میلیون است، خدا به پیامبر(ص) فرمود بشر میتواند جانشین من باشد، اینها بخشیاش را گرفتند و گفتند بشر جایگزین و نه جانشین خداوند است و اینها اگر بس نکنند به کار خودشان فروخواهند رفت./*
افزودن دیدگاه جدید