استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

بالاترین شفاعت دنیوی واسطه شدن در امر ازدواج جوانان است

تاریخ انتشار:
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که شفاعت در مرحله دنیا به معنای واسطه شدن در رساندن منفعت یا دفع شر برای طالب و طلب کننده است که سیره و کلام ائمه اطهار(ع) بسیار به آن سفارش شده است, گفت: بالاترین شفاعت در دنیا، واسطه شدن برای امر ازدواج بین دو جوان
استاد عرفان

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در شام وفات حضرت معصومه(س) در مسجد جامع نجف آباد، با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س)، گفت: یکی از ابعاد شخصیتی حضرت معصومه بعد علمی آن حضرت است.

حجت الاسلام عرفان پیرامون اقسام علم گفت: دسته ای از علوم، علوم عقلی است که بشر با تفکر و تعقل به آنها دست می یابد و بسیاری از قوانین برخواسته از علوم عقلی است و دسته دیگر علوم، علوم تجربی است که بشر بر اثر تجربیات گوناگون به قواعدی دست می یابد که بسیاری از علوم انسانی برخواسته از علوم تجربی بشر است.

وی قسم سوم علوم را علم لدنی، خدادادی یا علم اشراقی بیان داشت و افزود: علم لدنی که القاء شده از جانب خداوند است، متفاوت از دو قسم دیگر علوم است و تنها مختص ائمه و انبیاء الهی است و نیاز به آموزش بشری ندارد چنان که پیامبر اکرم(ص) که هیچ مکتبی آموزش ندید، فرموده است «انا مدینه العلم و علی بابها».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره تفاوت دیگر علم لدنی با اقسام دیگر علوم بشری گفت: علم لدنی، از علوم صحیحه است یعنی هیچ خطا و اشتباهی در آن راه ندارد و از طریق آزمون و خطا به دست نمی آید و هیچ نقد و نقصی در آن وارد نمی شود و حضرت معصومه(س) این بانوی بزرگوار صاحب این علم بودند.

وی در ادامه بیان داشت: از جمله مواردی که در روایات پیرامون علم حضرت معصومه بیان شده است، پاسخ دادن به نامه های شیعیان که برای امام موسی کاظم(ع) فرستاده می شد، می باشد که حضرت در جواب این برخورد دخترشان، ایشان را این گونه خطاب کردند «فداها ابوها» که تنها در متن تاریخ در سه مورد بیان شده است در مورد پیامبر که نسبت به حضرت فاطمه فرمودند و مورد دوم جمله امام حسین در شب عاشورا به حضرت ابوالفضل(ع) است.

حجت الاسلام عرفان از دیگر ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) را بعد شفاعتی این حضرت برشمرد و افزود: شفاعت از جمله مباحث مهم کلامی، اعتقادی و اخلاقی است که یکی از شبهات وهابیان نسبت به شیعیان نیز بحث شفاعت است.

وی در ادامه بیان داشت: شفاعت دارای دو بعد دنیایی و آخرتی است و شفاعت در بعد دنیایی به معنای واسطه شدن برای رساندن نفع و دفع ضرر به کسی وارد شده است و شفیع بال طالب و طلب کننده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، زکات مقام و قدرت را شفاعت کردن عنوان کرد و افزود: شفاعت کردن در اصطلاح امروز به معنای پارتی بازی است ولی به شکل صحیح آن که در سیره اهل بیت و ائمه معصومین و هم چنین شخصیت های بزرگ تاریخ به دفعات شاهد هستیم که به واسطه قدرت و مقامی که داشتند سبب رساندن خیر و دفع شر از طالبان کردند.

وی در ادامه بیان داشت: بالاترین شفاعت در واسطه شدن برای امر ازدواج بین دو جوان است که طبق روایت پیامبر اکرم(ص) بالاترین صدقه، صدقه زبانی است و همین صدقه می تواند بسیاری از مشکلات و امور دنیایی را برای دیگران برطرف کرد.

حجت الاسلام عرفان در ادامه گفت: شفاعت در امور دنیایی گاهی به صورت شفاعت زبانی و گاهی به صورت شفاعت کتبی و در قالب نامه انجام می گرفت که ائمه اطهار حتی برای شفاعت که دست طلب به سوی آنان دراز کرده بودند، به حاکمان وقت نیز نامه می نگاشتند.

وی درباره شفاعت آخرتی نیز گفت: شفاعت در آخرت مربوط به دو امر است که یکی در مورد بخشش گناهان و دیگری ترفیع مقام و جایگاه انسان در قیامت است که سه گروه انبیا، علما، و شهدا در قیامت دارای حق شفاعت هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیرامون لقب حضرت فاطمه معصومه به کریمه اهل بیت(س)، افزود: آنانی که در قیامت حق شفاعت دارند بسته به درجه و مقامی که دارا هستند، حق شفاعت دارند که بعضی به اندازه 2 نفر و دسته ای چند هزار نفر را می توانند شفاعت کنند.

وی در ادامه بیان داشت: مقام پیامبر اکرم(ص) که خداوند به مقام محمود حضرت را خطاب کرده اند، بالاترین مقام شفاعت است و حضرت معصومه دارای چنان قدرت شفاعتی هستند که تمام شیعیان را شامل می شود و شیعه به پشتوانه همین ائمه اطهار در همه مراحل پیروز و موفق خواهد بود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.