آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت:

مبلغان مراقب دوگانه سازی بین سلامت و عزاداری ها باشند

تاریخ انتشار:
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید ملاحظه شود که بین سلامت مردم و عزاداری دوگانه سازی ایجاد نشود، بلکه در عین حفظ سلامت و بهداشت، عزاداری ها هم برپا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم با محوریت «مسئولیت اجتماعی» ۱۴۰۰ به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مجازی با حضور بیش از ۸۵ هزار نفر از طلاب و مبلغان دینی در سایت بلاغ و عبرات برگزار شد.

در این جلسه آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عنوان کرد: نقش و جایگاه روحانیت و عالمان دین، وظیفه روحانیت در عرصه تبلیغ، جایگاه روحانیت در عزای امام حسین(ع)، پیام های نهضت امام حسین(ع) و وظایف امروز ما از مسائلی است که نیاز است طرح شود.

وی در ادامه مطالب خود افزود: روحانیت از گذشته تاکنون مولد فرهنگ در کشور بودند و به خوبی توانسته اند از نقش خود پاسداری کنند؛ همانطور که روحانیون هنجارها را تبلیغ می کنند، مبارزه با ناهنجاری ها را نیز دنبال می کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسئله امر به معروف و نهی از منکر را نقش مهم روحانیت دانست و گفت: از گذشته وقتی یک روحانی رفتاری را در جامعه انجام می داد، این رفتار برای مردم سندیت داشت؛ حتی مبلغان دیگر ادیان هم روحانیت را با این نقش و نفوذ می شناسند.

او تاکید کرد: انقلاب ما نیز با حرف امام (ره) به پیروزی رسید و این نشان می دهد که مردم حرف ایشان را سخن امام زمان(عج) در نظر گرفتند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در روایات برای جایگاه علما عباراتی مانند دژهای نفوذناپذیر اسلام و مرزبانان دین بیان شده است.

وی اضافه کرد: عالم دین بودن شغل نیست، بلکه مسئولیت است؛ همان رسالتی که انبیای دین بر دوش داشتند، عالمان دین نیز بر عهده دارند، عالمان دین خطرپذیر، همراه مردم و بدعت ستیز هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: عالمان دین حوزه های مرزبانی و اعتقادات، اخلاق و احکام را خوب می شناسند و وقتی با مخاطب مواجه می شوند، دستی پر دارند.

او ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب روحانیون ما دوستان انقلاب را هم خود می شناسند و هم به جامعه می شناسانند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: شیوه نامه های بهداشتی در کارهای تبلیغی هم از طرف مبلغان و هم از جانب مردم باید رعایت شود.

او مطرح کرد: مبلغان ما باید کیفیت گرا باشند، نه کمیت گرا. مسئله دیگر این است که یک شخص مبلغ نباید از دشنام دشمنان و انتقاد منتقدان بهراسد، پیامبر گرامی اسلام هم دشنام شنیدند و حتی از اهل بیت(ع) انتقام گرفته شد و هر کدام از آن بزرگواران به شیوه های مختلف شهید شدند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: مبلغان باید از شیوه های درست تبلیغ استفاده کنند؛ رفتار مبلغان در تبلیغ باید بهترین تاثیرگذاری را داشته باشد و تطابق در رفتار و گفتار باید وجود داشته باشد.

او اظهار داشت: مبلغان نباید از فضای مجازی غافل باشند؛ چرا که دشمنان در این عرصه کار می کنند و مخاطبان ما از این فضا استفاده می کنند؛ لذا اگر مبلغ از فضای مجازی غافل باشد ناموفق خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: راه موفقیت رقبای خودمان در تبلیغ را نیز باید مورد توجه قرار دهیم، اگر راهی رفته اند که موفق شده اند، باید در چارچوب شریعت استفاده کنند.

وی ادامه داد: کسی که دلداده به اهلبیت(ع) است، دلداده خداوند نیز هست؛ کسی که در عزای حسین بن علی(ع) شرکت می کند، گناهانش بخشیده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: روحیات انسان ها اینگونه نیست که همیشه دنبال منطق باشد، منطق صرف پاسخگوی نیازهای انسان ها نیست و عشق و احساس و بعد عاطفی هم برای انسان ها ضرورت دارد لذا در جریان عزای امام حسین(ع) بعد عاطفه و شور هم باید وجود داشته باشد.

او مطرح کرد: اگر این دستجات و عزاداری ها نبود، انقلاب ما ناقص می ماند و اگر هم پیروز می شد، دیر این اتفاق رخ می داد، این شور احساسات مردم را تحریک کرد و در نهایت پیروزی حاصل شد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: عده ای می خواهند نور الهی را خاموش کنند اما عزای امام حسین(ع) این اجازه را نمی دهد، چون حسین از مصادیق نورالله است.

او اظهار داشت: مبلغان باید در کنار شخصیت امام حسین(ع)، درباره راز محبوبیت امام حسین(ع) و پیام های نهضت عاشورا نیز صحبت کنند. ما نباید از کم بودن جمعیت و زیاد بودن رقبا بهراسیم.

آیت الله حسینی بوشهری به پیام های عاشورا هم پرداخت و بیان کرد: نکته دوم پیام نهضت عاشورا تکلیف گرایی و عمل به وظیفه است و پیروزی و شکست اهمیت چندانی ندارد؛ پیام دیگر عاشورا جدا شدن صف بدان از خوبان است؛ همچنین برای پیروزی نهضت باید از همه نیروها استفاده کرد و امام حسین در همین راستا طفل شیرخوار خود و حبیب بن مظاهر را که مسن ترین یار است را با خود به کربلا می برد.

او در ادامه به مساله عزاداری در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: ما باید هم مراقب جان مردم باشیم و هم حق عزاداری و عاشورا را رعایت کنیم، بنابراین لازم است که دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید ملاحظه شود که بین سلامت مردم و عزاداری دوگانه سازی ایجاد نشود، بلکه در عین حفظ سلامت و بهداشت، عزاداری ها هم باید برپا شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: مبلغان باید با مشکلات مردم همدلی کنند، در شرایط فعلی که حالت یاس به مردم دست داده، لازم است مبلغان ما در قلوب مردم ایجاد امید کنند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.