چارچوببندی، خبر و رسانهها به زیور چاپ آراسته شد
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، تعیین چارچوبهای مختلف خبری در محیط پیچیده و چندوجهی امروز که صنعت خبر پس از همگرایی و دیجیتالیشدن با آن روبهرو شده است، برای میلیونها نفر از مردم که هر لحظه برای اطلاع از اخبار و رویدادها، مخاطب رسانههای مخلتف جهان قرار میگیرند و یا حتی برای انتشار اخبار مورد علاقه خود در قالب روزنامهنگاری شهروندی، تولیدکننده و توزیعکننده اخبار تلقی میشوند، اهمیتی دو چندان یافته است.
کتاب چارچوببندی، خبر و رسانهها شامل عناوین «مقدمه»، «سیر تحول سه مدل تأثیر رسانهای»، «نظریه و گونهشناسی»، «چالشهای جدید در پژوهش ساختار معنایی خبر»، «فراخوانی برای جهتگیریهای نو»، «به سوی شفافسازی یک پارادایم از هم گسیخته»، «مدل پیوند دهنده برای بازنگری در پژوهش رسانهای»، «چارچوببندی به مثابه نظریه تأثیرات رسانهای»، «فرایندهای تعیین چارچوب و جنبشهای اجتماعی»، «تعیین چارچوب رسانهها در سطوح گفتمان سیاسی» و «مقایسه چارچوبهای بصری زمان ما» است.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «با وجود تمام جایگاه و اهمیتی که نظریه چارچوببندی در حوزه مطالعه تأثیرات رسانهها در دنیا پیدا کرده، در ایران، هنوز به طور جدی به ادبیات مطالعات ارتباطی راه نیافته است و پدیده نسبتا جدیدی محسوب میشود. تقریرات پراکندهای نیز که در این زمینه به فارسی موجود است، یا زمینه جامعهشناسی دارند یا دیدی ناکافی از این نظریه ارائه میدهند.»
این کتاب به دنبال تشریح نظریه چارچوببندی و پژوهشهای وابسته به آن در حوزه تأثیر رسانهها است. بررسی متون علمی و پژوهشی نشان میدهد، پژوهشهای چارچوببندی را میتوان بر اساس برخورداری از چارچوبهای عام و خاص طبقهبندی کرد.
موضوعات «چارچوبهای خبری تروریسم»، «تحلیل تعیین چارچوب یک برخورد»، «تعیین چارچوب حملات هوایی ناتو به کوزوو در چند کشور»، «مناقشات آسیایی و جنگ عراق»، «تعیین چارچوب مسائل سیاسی اروپا»، «محدودیتهای گفتمان ملی در خصوص یک پدیده فراملی»، «چارچوببندی رویدادهای اعتراضی مصر، لیبی و بحرین در شبکههای پرس تیوی، الجزیره، بیبیسی و سیانان» و «تأثیرات تعیین چارچوب تبلیغات تجاری بر محصولات مصرفی» در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
در گفتار محدودیتهای گفتمان ملی در خصوص یک پدیده فراملی درباره تعیین چارچوب مهاجر به مثابه دیگر میخوانیم: «تعیین چارچوب مطالعات مهاجران در مطبوعات ملل ثروتمند عمدتا نشان از ترسیم تصویری منفی از آنان دارد. گرچه موافقتنامههای کارگری اروپا نشان میدهند که مهاجرت نیروی متخصص در اتحادیه اروپا در حال افزایش است.»
علاقهمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفن 88737248 ـ 88730413 ـ 021 تماس بگیرند.
گفتنی است، کتاب چارچوببندی، خبر و رسانهها نوشته اردشیر زابلیزاده به همت دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 456 صفحه با شمارگان 1000 نسخه از چاپ خارج شده است./992/ن602/ق
افزودن دیدگاه جدید