رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

ازدیاد مراجع فرهنگی وظیفه مبلغان را مهمتر از قبل کرده است

تاریخ انتشار:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در حوزه فرهنگ عمومی و دینی ایران؛ روحانیت تاثیر گذارترین قشر جامعه تا چند دهه پیش بودند اما در شراط کنونی تکثر گروه‌های مرجع تاثیرات زیادی بر افکار مردم در این حوزه می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در همایش تجلیل از گروه‌های تبلیغی برتر که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به تاثیر گذاری ونقش مهم روحانیت در دهه‌های اخیر گفت: در حوزه فرهنگ عمومی و دینی ایران؛ روحانیت تاثیر گذارترین قشر جامعه تا چند دهه پیش بودند اما در شراط کنونی تکثر گروه‌های مرجع در چهار فضای باورها، رفتارها، نمادها و ارزش‌ها تاثیرات زیادی بر افکار مردم در این حوزه می‌گذارند.

وی تاثیر گذاری تکنولوژی در فرهنگ مردم  را مهم دانست و افزود: تکنولوژی با قالب‌های مختلف مثل رسانه، ارتباطات، اینترنت وغیره بستر مهمی را در تکثر مراجع فرهنگی فراهم آورده است.

دکتر احمد واعظی با بیان روش‌های جدید استعماری جوامع غربی خاطر نشان کرد: در چند دهه اخیر تمدن غربی با ترسیم قالب و سیمای جذابی که به مدد هنر به ویژه هنر تصویری ارائه کرده است فضای جدیدی را برای استعمار فرهنگی به وجود آورده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به روش‌های تغییر فرهنگ توسط جوامع غربی پرداخت و یادآور شد: جوامع غربی ابتدا در سطح نمادها تاثیر گذار خواهند بود وپس از تغییر نماد به سراغ رفتار می‌رود تا درنهایت باورها را طبق میل و غرض خود تغییر دهند.

 حجت الاسلام واعظی با اشاره به خطراتی که مبلغان را در زمینه های فرهنگی تهدید می کند گفت: یاس و جبرگرایی فرهنگی به این معنا که کاری نمی شود کرد و نیز محدود بینی هدف و به  عبارت دیگر رسالت تاخیری به این معنا که فقط سرعت مدرنیته غرب را کمتر کنیم، دو خطر مهمی‌ست که پیش روی مبلغان می باشد.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا جای پای انبیای الهی قدم بگذاریم چراکه آنها نیز به مناطقی وارد می‌شدند که کاملا شرک آلود بود اما از پس رسالت فرهنگی خود برمی‌آمدند؛ مبلغان نیز به جای رسالت تاخیری می‌بایست تهاجم مثبت را ارائه بدهند و هیچگاه پاپس نکشند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به بیان فعالیت های گروه‌های تبلیغی پرداخت و افزود: کاری که شما در گروهای تبلیغی انجام می دهید اینست که مخاطب واحدی را در نظر نمی گیرید و در مکان های مختلف از جمله: پارک، مترو، پایانه‌ها و غیره به تبلیغ فرهنگی می‌پردازید؛ الان بسیاری از اقشار مرفه در برجها و در جاهای مرفهی زندگی می کنند که در آن مسجد و حسینیه نیست که تبلیغ سنتی در آن اجرا شود و فعالیت های شما این فضاها را نیز پوشش می‌دهد.

حجت الاسلام احمد واعظی در پایان خاطر نشان کرد: ظرفیت کار دفتر تبلیغات اسلامی بسیار بیشتر از آن چیزی است که دیده می‌شود؛ روحانیون که با تمام وجود در خدمت تبلیغ دین مبین اسلام هستند به عنوان ظرفیت‌های دفتر تبلیغات می‌باشند که نیاز به توجه و حمایت‌های بیشتری دارند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.