مقام علمی حضرت فاطمه معصومه(س)

تاریخ انتشار:
از فاطمه معصومه (س)، احادیثی در موضوعاتی همچون حبّ آل محمد (ص)، مقام امیرالمومنین (ع) و شیعیان وی نقل شده است. ایشان از بانوان «عالمه» عصر خود می باشد.
وفات حضرت معصومه

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| مقام علمی حضرت فاطمه معصومه (س)

مقدمه

از عوامل مهم قرب به خدای متعال، محبت و دوستی پیامبر اكرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم و فرزندان و ذراری آن بزرگواران است. این موضوع مستفاد از قرآن و سنت است. از قرآن، آیات زیادی بر آن دلالت دارد قران کریم می فرماید: «قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی»[1]ای پیامبر! به مردم بگو من از شما درخواست هیچ اجر و مزدی برای رسالتم نمی كنم، جز محبت و دوستی با خویشانم.» اين آيه معروف به آيۀ مودت است، كه در اغلب كتاب‌هاى تفسير و حديث و تاريخ نزول آن را در حق اهل‌بيت عليهم السلام مى‌دانند. مودت اهل بیت علیهم السلام پاداش رسالت است. و از آنجا که ابلاغ این رسالت از سوی پیامبر بزرگوار اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم گاه این توهم را ایجاد می کرد که او چه اجر و پاداشی در برابر رسالت خود از مردم می طلبد. دوستی ذوی القربی بازگشت به مساله ولایت و قبول رهبری ائمه معصومین علیه السلام از دودمان پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم می کند که در حقیقت تداوم خط رهبری پیامبرد صلی اللّه علیه و آله و سلّم و ادامه مساله ولایت الهیه است، و پر واضح است که قبول این ولایت و رهبری همانند نبوت پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم سبب سعادت خود انسان ها است و نتیجه اش به خود آنها بازگشت می کند. محبت و عشق به اهل بیت علیهم السلام و فرزندان آن بزرگواران در پوست و رگ و خون دوستتدارانش در طول تاریخ جاری بوده و هنوز نیز جاری است. حضرت معصومه نیز یکی از این فرزندان و ستارگان اهل بیت می باشد.

نمونه بسیار مهم از سلسله زنان به كمال رسیده، سیده جلیله، فاطمه معصومه علیها‌السلام، دختر امام موسی كاظم علیه‌السلام است كه قبر شریفش مزار و مطاف میلیون ها مسلمان شیعه[2]می باشد كه از اطراف بلاد اسلامی و كشورهای مختلف به زیارت آن حضرت نایل می شوند و از بركات قبر شریفش استفاده می كنند. امام هشتم علیه السلام در تجلیل از خواهرش حضرت معصومه علیها السلام مستقیماً دخالت کرده و زیارت مأثور برای او دارد. در اینجا به دو ویژگی مهم از فضائل و مقامات حضرت معصومه سلام الله علیها اشاره می شود.

حضرت معصومه (س) عالمه عصر خود

فاطمه معصومه سلام الله علیها در کوتاه ترین مدت ممکن مسیر رشد در علوم را نیز پیمود و از کمالات روحى و معنوى بهره‏ هاى فراوانى از پدر، مادر و برادر برد. از این روى در دوران کودکى به راحتى مى ‏توانست جوابگوى سوال هاى فقهى و دینى مردم باشد. از فاطمه معصومه (س)، احادیثی در موضوعاتی همچون حبّ آل محمد (ص)،[3] مقام امیرالمومنین (ع) و شیعیان وی نقل شده است. [4] حضرت معصومه مرجع و پاسخگوی شگفت انگیز برخی از شبهات و پرسش ها بوده است. در اینجا به نمونه ای اشاره می شود. حاج سید نصرالله مستنبط به نقل از «کشف اللئالى‏» اینگونه ذکر مى‏ کند: روزى گروهى از شیعیان وارد مدینه ‏شدند تا سوال هاى خود را از امام موسى علیه السلام بپرسند. این کار روش معمول در تمام ‏بلاد اسلامى بود که سالیانه یا در اوقات مشخص از سال گروهى را راهى مى‏ کردند تا سوال هاى دینى، وظایف شرعى و وجوهات را نزد امام ببرند. آن سال نیز چنین کاروانى از یکى از شهرها به مدینه آمده بود. کاروان پس از ورود به مدینه به ‏سوى خانه امام راه افتادند به این امید که هم سوالات خود را بپرسند و هم دیدار حضرت نصیبشان شود. هر چه نزدیک تر مى ‏شدند، شوق دیدار افزون تر مى ‏شد؛ تا اینکه ‏جلوى در خانه حضرت رسیدند...دختری هشت یا نه ساله سوال ها را از آنان گرفت و با دقت تمام پاسخ یکایک نامه ‏ها را نوشت و نامه‏ ها را دوباره به ‏آنان بازگرداند. سوال ها این قدر پیچیده ‏بود که ما نزد امام کاظم آوردیم. در لحظات اولیه برخورد با امام ‏داستان خود را با شور و شادى تمام بازگو کردند و دست خط دخترک را هم نشان ‏دادند. امام تا نامه را گشود، سیمایش از شادى شکفته شد. لبخند ملیحى بر لبانش ‏نقش بست، صورتش را به سوى شیعیانش را برگرداند و با همان لبخند آسمانى سه ‏بار فرمود: «فداها ابوها»پدرش به فدایش.[5] با توجه به این که حضرت معصومه (س) به هنگام دستگیری پدر بزرگوارش خردسال بود، این داستان از مقام بسیار والا و دانش بسیار گسترده آن حضرت حکایت می کند.

دستگیره شفاعت حضرت معصومه (س)

دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده ‏اى دارند که بسیار وسیع‏ و جهان شمول است و مى ‏تواند همه اهالى محشر را فرا گیرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله‏ علیها. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می باشند. درباره شفاعت حضرت زهرا بحث نیست و اینجا بدان اشاره نمی شود. بعد از فاطمه زهرا سلام الله علیها از جهت گستردگى شفاعت، حضرت معصومه‏ سلام الله علیها است. شفاعت گسترده حضرت معصومه (س) نیز گواه آن است که حضرت از مقامی والا برخوردار می باشند. امام صادق علیه السلام مى ‏فرماید: «تدخل بشفاعتها شیعتناالجنه باجمعهم‏» «با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت مى ‏شوند.»[6] در زیارت نامه حضرت معصومه نیز به این جایگاه مهم شفاعت  اشاره شده است. در متن زیارتنامه حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز كه داراى سند و به عبارت دیگرروایت از امام رضا(علیه السلام) است نیز همین مقام (شفاعت) وى توجه مارا به خود جلب مى كند. آنجا كه مى خوانیم «یا فاطمه اشفعى لى فى الجنه فان لك عندالله شانا من الشان[7] اى فاطمه ما رادر بهشت شفاعت كن. در جایدیگر می فرماید: یا فاطمة إشفَعی لی فی الجنة.[8] اشاره شده است.

پی نوشت ها

[1] شوری/ 23.

[2] از سراسر جهان از جمله: لبنان، بحرین، هند، پاکستان، عراق و...

[3] بحرالعلوم، العوالم، ۱۴۰۹ق، ج۲۱، ص۳۵۴.

[4] مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۶۵، ص۷۶.

[5] برگرفته از کریمه اهل بیت، مهدی پور، علی اکبر

[6] مجلسی، بحارالأنوار ج ۶۰ ص ۲۲۸

[7] زیارت نامه حضرت معصومه (س)

[8] همان.

منبع: سایت حوزه نت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.