استاد حوزه علمیه تبیین کرد:

تمدن ثمره فرهنگ می باشد نه بخشنامه و شعار

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی در جلسه "نقش و جایگاه زن در تمدن نوین اسلامی" اظهار داشت: تمدن با بخش نامه و شعار ایجاد نمی شود بلکه "تمدن" ثمره فرهنگ می باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جلسه "نقش و جایگاه زن در تمدن نوین اسلامی" با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی و حضور جمعی از مبلغان نخبه در سالن شیخ طوسی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با طرح این سوال که آیا جامعه زنان می توانند در ایجاد تمدن نقش داشته باشند یا خیر؟، بیان کرد: سیره عملی و گزاره تاریخی زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر (ص) ثابت کرده است حتی در زمانی که مردان مهاجرین و انصار سکوت کرده و به جهت غلبه ترس به حمایت از حضرت علی (ع) برنخاستند، این اقدامات شجاعانه و عالمانه حضرت زهرا(س) بود که جامعه اسلامی را از یک فتنه بزرگ و ضلالت آشکار نجات داد.

وی در ادامه توجه به سیره حضرت زهرا(س) را در ایجاد تمدن نوین اسلامی امری مهم برشمرد و افزود: اگر سیره حضرت فاطمه(س) الگوی رفتاری زنان جوامع اسلامی شود، زنان می توانند با حضور خود در ایجاد تمدن نوین اسلامی ، نقطه عطفی را رقم بزنند.

استاد حوزه علمیه تبیین کرد: باید توجه داشته باشیم که تمدن با بخش نامه و شعار ایجاد نمی شود بلکه "تمدن" ثمره فرهنگ می باشد، اگر جامعه اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی پویا و بالنده شود به تمدن نوین اسلامی نیز نزدیک تر خواهد شد. ریشه تمدن جدید غربی برگرفته از انقلاب فرانسه می باشد. انقلابی که در آن دائره المعارفی تنظیم شد که سیاست و خواسته های  مستکبرانه غرب در آن نوشته شده است.

مدیر سابق جامعة الزهراء سلام الله علیها با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) در مورد زنان که می فرماید «زنان نیمی از جامعه و مربی نیمه دیگر آن هستند» اظهار داشت: قشر زنان در حوزه های مختلفی چون بحت های انگیزشی، اندیشه ای، الگویی و رفتاری می توانند تأثیر گذار باشند. در تدفین پیکر پاک و مطهر حضرت سیدالشهداء علیه السلام شاید در ظاهر مردان قریه بنی اسد نقش داشته باشند اما در واقع زنان این قبیله بودند که با همت والای شان مردان خود را به وادار به این امر نمودند.

111.jpg

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: جایگاهی را که اسلام به زن و نقش تاثیر گذار وی در ابعاد مختلف زندگی قرار داده از ادیان و مکاتب دیگر بیشتر به آن اهمیت داده شده هر چند در دنیای غرب به  بحث هایی مثل فمنیسم و بحث هایی به ظاهر در حمایت از زنان طرح می کنند ولی اگر به اصل قضیه نگاه شود در می یابیم نگاه غرب به زن نگاه  کالایی و ابزاری برای کسب در آمد و استفاده جنسی می باشد.

وی در ادامه افزود: در اسلام زن به عنوان مکمل مرد بوده و استمرار حیات انسان وابسته به وی می باشد به گونه ای که پیشرفت مردان در عرصه های علم و مکاشفه و ساختان تاریخ،تماماً نشأت گرفته از تربیت زنان می باشد. به لحاظ اجتماعی در اسلام شرایط به گونه ای ترسیم شده که زن می تواند با حفظ و رعایت شئون اسلامی و با تکیه بر استعدادهایی که دارد در تمام عرصه هایی که به حضور وی نیاز است نقش آفرینی نماید.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان گفت: در طول تاریخ شاهد نقش آفرینی زنانی هستیم که تاریخ با افتخار از آنها یاد می کند مانند حضرت خدیجه کبری (س) در پایه ریزی و تاسیس اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) به لحاظ علمی، عرفانی، همسر داری و تربیت فرزند و... الگویی بی نظیر برای زنان می باشد یا حضرت زینب کبری (س) علاوه بر عالمه و فاضله و عارفه بودنش در مسائل پیچیده سیاسی نقش داشتند بنابراین زنان در مسائل کلیدی سیاسی تاریخ تمدن اسلام هم نقش موثری را ایفا نموده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده اظهار داشت: در دهه 70 به دلایل مختلف زن ها را تشویق به داشتن فرزند کمتر آسایش بیشتر تشویق کردند و با عنوان تنظیم خانواده بحث جانشینی جمعیت دگرگون شد. اگر کشور با این وضعیت پیش برود با کاهش جمعیت و پیری جامعه مواجه خواهد بود. باید توجه داشت که نیاز به نیروی انسانی مهمترین مولفه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی می باشد.

وی در پایان بیان کرد: نقش زنان امروز کمتر از زنان  صدر اسلام نیست باید جامعه به جایگاه رفیع  آنها اهتمام داشته باشد، زنانِ امروز نقش مهم مادر بودن و تربیت فرزند، آن هم در شرایط سخت اقتصادی و فرهنگی را ایفا می کنند، با وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز مدیریت امور خانه را در دست گرفته اند و نقش بی بدیل آنها در تمدن نوین اسلامی کاملا مشهود می باشد.

7_3.jpg

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.