معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی؛

مبلغان در حوزه فرهنگ‌سازی منابع طبیعی مشارکت می‌کنند

تاریخ انتشار:
حجت‌الاسلام والمسلمین روستاآزاد بر لزوم تولید محتواهای تخصصی در حوزه منابع طبیعی برای مبلغان تاکید کرد و گفت: مقالات تبلیغی تخصصی باید در اختیار طلاب قرار گیرد تا در سفرهای تبلیغی خود به موضوع منابع طبیعی بپردازند.

به گزارش بلاغ به نقل از فارس، جمعی از مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در ساختمان مرکزی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حجت‌الاسلام و المسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی دیدار و در مورد برنامه‌ریزی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای میان این دو مجموعه گفت‌و گو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: هزینه‌هایی که در موضوع‌های متعدد اجتماعی برای درمان پرداخت می‌کنیم اگر در حوزه فرهنگ‌سازی هزینه کنیم هم آسیب کمتری را شاهد خواهیم بود هم هزینه کمتری را انجام خواهیم داد؛ در موضوع منابع طبیعی نیز این موضوع مصداق دارد یعنی اینکه اگر ما برای فرهنگ‌سازی هزینه کنیم کمتر برای جبران خسارت‌ها هزینه خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: درخت و منابع طبیعی دارای یک قداست نهفته‌ای است و قرآن کریم بارها به موضوع منابع طبیعی اشاره داشته است و تاکید داشته که درخت، آب و خاک درحال تسبیح هستند و این تسبیح هم قولی است یعنی درحال حرف زدن هستند و خود در درگاه الهی ابراز عبادت می‌کنند و این نکته نشان می دهد که توسعه منابع طبیعی به معنای توسعه سجده‌کنندگان خداوند متعال است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه درخت صدقه جاری است، مطرح کرد: خداوند متعال به زیتون و انجیر قسم یاد می‌کند و در روایتی داریم که درخت همانند ولد صالحی است که برای او استغفار می کند و ایامی نیز برای درختکاری سفارش شده که از جمله این ایام روز یکشنبه است.

وی لزوم تولید محتوای مناسب تبلیغی برای مبلغان را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم مقالات تبلیغی را بتوانیم در اختیار طلاب قرار دهیم تا در سفرهای تبلیغی خود به موضوع منابع طبیعی بپردازند.

روستاآزاد عنوان کرد: 53 هزار پرونده تبلیغی در دفتر تبلیغات وجود دارد که بیش از 20 هزار مورد از این پرونده‌ها به افرادی اختصاص دارند که درحال انجام فعالیت‌های تبلیغی هستند و گروه‌های تبلیغی جهادی نیز با حضور طلاب فعالیت قابل توجهی را در نقاط محروم کشور دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در قرارگاه 19 دی نیز بیش از 30 شبکه مساجد داریم که در این شبکه‌ها ارتباط نزدیکی با خانواده‌ها برقرار شده است، گفت: ظرفیت اماکن مقدس به ویژه مساجد ظرفیت بزرگی است که نباید از آن غافل شویم.

*80 درصد مساحت کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد

محمدرضا همتی مدیرکل حوزه ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: این سازمان متولی مدیریت 135 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور یعنی بیش از 80 درصد مساحت کشور است و اعتقاد داریم که منابع طبیعی متعلق به آحاد مردم است و حیات و زندگی مردم وابسته به این منابع است و مردم باید این منابع را بشناسند و قدر بدانند و در احیا و توسعه و بهره برداری از آن نیز مشارکت کنند تا بتوانند از آن بهره شوند.

14001208000787_test_photon.jpg

وی اضافه کرد: بیش از 80 درصد موضوعات منابع طبیعی موضوع‌های فرهنگی است و به شناخت مردم از منابع طبیعی و مشارکت آن‌ها بر می گردد به همین علت فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و در این راستا دست کمک و یاری به سمت حوزه‌های علمیه باز می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت حوزه‌ها در قالب تفاهم‌نامه و قالب‌های دیگر استفاده کنیم.

*سالانه 20 هزار هکتار عرصه جنگلی غنی‌سازی می‌شود

رضا بیانی مشاور رئیس سازمان و قائم مقام معاونت امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری طی سخنانی اظهار کرد: این سازمان سالانه بیش از 20 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی را احیا و غنی‌سازی می‌کند و در 20 هزار هکتار از مساحت کشور نیز موضوع زراعت چوب را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: امسال از 17 شهریورماه پویشی در سازمان دنبال شد تا بتوانیم ایران سرسبز ایران قوی را محقق کنیم که در این پویش به یاد هر شهید هزار اصله نهال کاشته می‌شود و در مجموع طی 14 سال قرار است 500 میلیون نهال کاشته شود و در این راستا وظایف دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف تعیین شده است.

بیانی با بیان اینکه برنامه نهال‌کاری هفته منابع طبیعی امسال در 22 اسفندماه که روز شهیدان است با نهال‌کاری قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور به پایان می‌رسد، عنوان کرد: تا به امروز پویش نهال کاری مردمی در مساحتی بیش از هفت هزار هکتار همت در 460 شهرستان دنبال شده است.

*متاسفانه اخلاق منابع طبیعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد

همچنین، پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه در حوزه روش‌های نگهداری از منابع طبیعی کمتر کار شده است، اظهار کرد: نقش تبلیغات به ویژه با محوریت حوزه‌های علمیه و مساجد قابل توجه است و اکنون برخی از مساجد را داریم که فعالیت‌های منابع طبیعی و نگهداری و احیای انفال را در منطقه خود دنبال می‌کنند.

14001208000786_test_photon.jpg

وی با تاکید بر اینکه اخلاق و فلسفه منابع طبیعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: مشارکت مبلغان و روحانیون در حوزه منابع طبیعی بسیار راهگشاست و رسالت‌های حوزه منابع طبیعی فقط با یک سازمان به نتیجه نخواهد رسید.

گرشاسبی خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی کمتر به فلسفه منابع طبیعی آگاهی دارند درحالی‌که اگر نسبت به این مباحث آگاهی داشته باشند کمتر کاری را انجام می دهند که منجر به تخریب منابع طبیعی شود.

همچنین در پایان این دیدار کارت همیار طبیعت به همراه تصویری از عملیات‌ نهال‌کاری انجام شده در مراتع قم به حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اهدا شد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.