آیت‎الله جوادی آملی:

با تکیه بر خدا و نعمت‎های الهی هیچ تحریمی کارساز نیست/ ضرورت استغاثه و نیایش واقعی برای ریزش باران

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان این‎که امروز هم استکبار حرف فرعون را می‎زند، در برابر تحریم‎ها تکیه بر خدا و اهل‎بیت(ع) و نعمت‎های فراوان الهی در کشور را کارساز دانست و گفت: این همه نعمت در این مملکت هست، ما اسلامی حرف می‎زنیم و قارونی فکر و عمل می‎کنیم.
آیت الله جوادی املی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی دیروز دوشنبه بیستم بهمن ماه در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر با اشاره به پرسش‎هایی از جلسه گذشته گفت: کسانی که در برزخ هستند و فعلا مورد پرسش قرار نمی‎گیرند، معناش این نیست که آنان تحت مراقبت نیستند و به حساب آنان رسیدگی نمی‎شود، چون در قیامت به حساب همه اعمال آنان رسیدگی می‎شود.

وی با اشاره به آیه «وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسَى وَلْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّی أَخَافُ أَن یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَن یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسَادَ ﴿26﴾»، افزود: فرعون در برابر حضرت موسی(ع) گفت که من را رها کنید تا او پروردگارش را بخواند، فرعون گفت من را تنها بگذارید که من به قتل موسای کلیم(ع) مبادرت کنم، مانند آیه‎ای است که در سوره قلم از زبان خدای متعال می‎فرماید من را رها کنید تا به سزای آن کس که این کتاب را تکذیب می‎کند، برسم.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: احتمال دیگر این است که کسانی بودند در دستگاه فرعون که از موسی(ع) شفاعت می‎کردند، فرعون گفت تا خدایش را بخواند، یعنی معاذ‎الله او خدای ما نیست، بلکه خدای فرعون است، فرعون گفت من می‎ترسم این موسای کلیم دین شما را تغییر دهد، داعیه فرعون همان داعیه ربوبی الهی است، دین رایج در آن زمان یکی همان بت‎پرستی بود و منظور از دین دیگر همان قانون مملکت است.

وی ادامه داد: فرعون نمی‎گفت بیایید من را بپرستید بلکه می‎گفت قانونی که من می‎گویم باید اجرا شود، نمی‎گفت بر من سجده کنید، این‎که گفت من از تغییر دادن دین شما می‎ترسم ناظر به هر دو دین است، هم بت‎پرستی و هم حدود و قصاص و دیات است، این تکبر است که نه معاد و نه مبدأ را قبول دارد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با قرائت آیه «وَقَالَ مُوسَى إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُم مِّن کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَّا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ ﴿27﴾»، خاطرنشان کرد: وجود مبارک حضرت موسی(ع) گفت من در برابر تهدید شما من به کسی پناه بردم که هم رب من و هم رب شما است، این لا اله الا الله، حصن است، اگر کسی موحد شد وارد این حصن می‎شود، توحید پناهگاه خوبی است، برخی هستند که مسأله معاد برایشان حل نشد اما زندگی بی‎دردسر و حیاتی حیوانی را دارند.

وی با اشاره به آیه «وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءکُم بِالْبَیِّنَاتِ مِن رَّبِّکُمْ وَإِن یَکُ کَاذِبًا فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ وَإِن یَکُ صَادِقًا یُصِبْکُم بَعْضُ الَّذِی یَعِدُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ ﴿28﴾»، گفت: برخی از پیروان حضرت موسی(ع) هم در قالب تقیه نصیحت کردند، این شخص گفت چرا موسای کلیم(ع) را می‎خواهید بکشید، اگر او دروغ گفت پس دروغ او دامن‎گیرش می‎شود، این دامن‎گیر شدن دروغ جزو منهاج و شریعت نیست، بلکه جزو خطوط کلی عبادات و اخلاق اسلام است.

با دروغ نمی‎شود آبروی حزب و جناح یا گروهی را حفظ کرد

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: کذب آبروبر است، آبروی گروه و نظام و شخص یا یک جامعه را می‎برد، با کذب نمی‎شود از شخصی حمایت کرد، با کذب نمی‎شود کسی خودش و مرامش را معرفی کند، روایت‎های فراوانی هست که کسی که دروغ بگوید به رستگاری نمی‎رسد، ما اگر بخواهیم از حزبمان و جناحمان حمایت بکنیم، اگر دروغ بگوییم با دروغ آبرویمان زودتر ریخته می‎شود.

وی با تأکید بر این‎که اگر کسی کاری را کرد یا نوشت یا گفت این موجود می‎شود، افزود: هیچ معطلی در عالم نیست که یک موجودی یک تافته جدابافته باشد و با هیچ چیز رابطه نداشته باشد، وقتی موجود بود یک جا خودش را نشان می‎دهد، هیچ ممکن نیست با دروغ کسی بتواند آبروی خود یا گروهش را نگاه دارد، وجود مبارک زینب کبری(س) گفت قسم به خداوند ما زنده هستیم، اما اموی و عباسی آبرویشان رفت.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ابراز کرد: اگر کسی بخواهد آبرویش محفوظ باشد ولو کافر باشد و بخواهد مصلوب الحیثیه نشود، دروغ نگوید، اگر کاری را کردیم و حرفی را زدیم الا و لابد مشخص می‎شود و یک جا خودش را نشان می‎دهد، این است که ائمه(ع) فرمودند دروغ به ثمر نمی‎رسد، این‎جا هم مومن آل فرعون گفت که اگر دروغ بگوید خودش رسوا می‎شود.

وی بیان کرد: این شخص که از آل فرعون بود گفت دعوت او به توحید است و حق است و دعوای او که نبوت است، حق است زیرا با بیناتی از جانب خداوند آمده است، آنان خدا را قبول داشتند از این نظر که بت‎ها را می‎پرستیدند تا به خداوند نزدیک شوند و شفاعت جزیی و مقرب بودن را به بت‎ها اسناد می‎دادند و می‎گفتند خداوند رب‎الارباب است.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات با بیان این‎که هنگامی که عمل تولید شد انسان را رها نمی‎کند، اظهار کرد: زمام عمل به دست عامل است و همه تالی فاسدهای آن عمل روی سر عامل خراب می‎شود، گفت اگر حضرت موسی(ع) دروغ گفت همه فجایع دامن‎گیر عامل می‎شود، و اگر راست می‎گوید اگر همه تهدید‎های حضرت موسی(ع) عملی نشود بالاخره بعضی از آنان دامن‎گیرتان می‎شود زیرا خداوند انسان مسرف و کذاب را هدایت نمی‎کند.

وی با قرائت آیه «یَا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ظَاهِرِینَ فِی الْأَرْضِ فَمَن یَنصُرُنَا مِن بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جَاءنَا قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِیکُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِیکُمْ إِلَّا سَبِیلَ الرَّشَادِ ﴿29﴾»، خاطرنشان کرد: مومن آل فرعون می‎گوید امروز قدرت‎های مصر در دست شما است، اگر مرگ بیاید چه می‎کنید؟ مرگ چاله و گودال نیست، مرگ چاه نیست، مرگ معبر و پل است و انسان از این پل می‎گذرد و تمام خبرها آن طرف است، امروز به چشم می‎آیید اما اگر من دست از دینم بردارم، چه کسی هنگام عذاب خداوند ما را یاری می‎کند.

در برابر تحریم‎ها همه چیز را مادی نباید دید/استکبار هم امروز حرف فرعون را می‎زند

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ادامه داد: امروز هم استکبار همان حرف فرعون را می‎زند، منتها اصطلاح اومانیسم آن موقع نبود، آن‎ها گفتند انسان به جای جانشین خداوند جایگزین خداوند است، اگر انسان جایگزین خداوند شود آیه آنان بدتر از چارپایان هستند دامن‎گیرشان می‎شود، اومانیسم هم الان همین حرف را می‎زند، قوانین سازمان ملل فقط و فقط بر اساس تفکرات اومانیسمی است.

وی اظهار کرد: تمام مبانی چه استقلال و امانت و آزادی و عدم دخالت در امور دیگران همه این‎ها به عدل تکیه می‎کند و معنای عدل هم این است که هر چیزی سر جای خودش است، جای اشیا و جای اشخاص را اشیاآفرین و اشخاص‎آفرین می‎داند.

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: برای اینان شراب و سرکه فرق ندارد، گوسفند و خوک فرقی ندارد، شما این‎ها را آفریدید؟ پس چه طور جای این‎ها را مشخص می‎کنید، این فکر فکر فرعونی است، الان شما غرب را نگاه بکنید و قوانین غربی غیر از این‎که محصول دانشمندان است فکر دیگر است، هم‎جنس‎بازی را قانون کردند، این را چگونه توجیه می‎کنید، چه بخواهند چه نخواهند عالم گرفتار این اومانیسم است، خنازیر و کلاب این کار را نکردند.

وی با تأکید بر این‎که اگر به نعمت‎های الهی چنگ بزنیم هیچ تحریمی کارساز نیست، ابراز کرد: به معتقدان به انبیا فرمود وابسته به مادیات نباشید، اگر به نعمت‎های الهی تکیه کنیم از هیچ تحریمی کارساخته نیست، این همه نعمت در این مملکت هست، ما اسلامی حرف می‎زنیم و قارونی فکر و عمل می‎کنیم، ما همه دستمان به جیب است، پیامبران گفتند کمی هم به فکر و عقل و قلبتان دست بزنید، آن جا اگر از ما بخواهید ما برایتان باران رحمت می‎فرستیم.

از دعا و نیایش مشکل باران حل می‎شود

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: ما این قدر ناله می‎کنیم خدا بارانش را نمی‎فرستد، به خاطر این‎که به عقل و قلب خودمان مراجعه نکردیم، در دعاهای نورانی امام سجاد(ع) است که گاهی ذات اقدس اله به این ابرها دستور می‎دهد، ببرید این‎ها را در دریاها و بیابان بریزید که این‎ها لایق نیستند، چه کسی این‎ها را می‎آورد چه کسی این‎ها را جا به جا می‎کند؟ می‎گوید این ابرها را ببرید به بیابان که لایق نیستند.

وی افزود: این همه دعاها و ناله‎ها که باران بیاید، اسفندماه را نباید توقع داشت که باران بیاید، اما خداوند هم خدا است، این ناله و استغاثه و شب‎زنده‎داری‎ها هم باید اثر کند که بیگانه بر ما حمله نکند و ما هم توقع نداشته باشیم که همه‎اش دست به جیب بکنیم، «اسلک یدک فی جیبک» از این‎جا مشکل حل می‎شود، از دعا و نیایش و طهارت مشکل حل می‎شود، از صداقت مشکل حل می‎شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.