با تکیه بر خدا و نعمتهای الهی هیچ تحریمی کارساز نیست/ ضرورت استغاثه و نیایش واقعی برای ریزش باران
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی دیروز دوشنبه بیستم بهمن ماه در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر با اشاره به پرسشهایی از جلسه گذشته گفت: کسانی که در برزخ هستند و فعلا مورد پرسش قرار نمیگیرند، معناش این نیست که آنان تحت مراقبت نیستند و به حساب آنان رسیدگی نمیشود، چون در قیامت به حساب همه اعمال آنان رسیدگی میشود.
وی با اشاره به آیه «وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسَى وَلْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّی أَخَافُ أَن یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَن یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسَادَ ﴿26﴾»، افزود: فرعون در برابر حضرت موسی(ع) گفت که من را رها کنید تا او پروردگارش را بخواند، فرعون گفت من را تنها بگذارید که من به قتل موسای کلیم(ع) مبادرت کنم، مانند آیهای است که در سوره قلم از زبان خدای متعال میفرماید من را رها کنید تا به سزای آن کس که این کتاب را تکذیب میکند، برسم.
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: احتمال دیگر این است که کسانی بودند در دستگاه فرعون که از موسی(ع) شفاعت میکردند، فرعون گفت تا خدایش را بخواند، یعنی معاذالله او خدای ما نیست، بلکه خدای فرعون است، فرعون گفت من میترسم این موسای کلیم دین شما را تغییر دهد، داعیه فرعون همان داعیه ربوبی الهی است، دین رایج در آن زمان یکی همان بتپرستی بود و منظور از دین دیگر همان قانون مملکت است.
وی ادامه داد: فرعون نمیگفت بیایید من را بپرستید بلکه میگفت قانونی که من میگویم باید اجرا شود، نمیگفت بر من سجده کنید، اینکه گفت من از تغییر دادن دین شما میترسم ناظر به هر دو دین است، هم بتپرستی و هم حدود و قصاص و دیات است، این تکبر است که نه معاد و نه مبدأ را قبول دارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَقَالَ مُوسَى إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُم مِّن کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَّا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ ﴿27﴾»، خاطرنشان کرد: وجود مبارک حضرت موسی(ع) گفت من در برابر تهدید شما من به کسی پناه بردم که هم رب من و هم رب شما است، این لا اله الا الله، حصن است، اگر کسی موحد شد وارد این حصن میشود، توحید پناهگاه خوبی است، برخی هستند که مسأله معاد برایشان حل نشد اما زندگی بیدردسر و حیاتی حیوانی را دارند.
وی با اشاره به آیه «وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءکُم بِالْبَیِّنَاتِ مِن رَّبِّکُمْ وَإِن یَکُ کَاذِبًا فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ وَإِن یَکُ صَادِقًا یُصِبْکُم بَعْضُ الَّذِی یَعِدُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ ﴿28﴾»، گفت: برخی از پیروان حضرت موسی(ع) هم در قالب تقیه نصیحت کردند، این شخص گفت چرا موسای کلیم(ع) را میخواهید بکشید، اگر او دروغ گفت پس دروغ او دامنگیرش میشود، این دامنگیر شدن دروغ جزو منهاج و شریعت نیست، بلکه جزو خطوط کلی عبادات و اخلاق اسلام است.
با دروغ نمیشود آبروی حزب و جناح یا گروهی را حفظ کرد
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: کذب آبروبر است، آبروی گروه و نظام و شخص یا یک جامعه را میبرد، با کذب نمیشود از شخصی حمایت کرد، با کذب نمیشود کسی خودش و مرامش را معرفی کند، روایتهای فراوانی هست که کسی که دروغ بگوید به رستگاری نمیرسد، ما اگر بخواهیم از حزبمان و جناحمان حمایت بکنیم، اگر دروغ بگوییم با دروغ آبرویمان زودتر ریخته میشود.
وی با تأکید بر اینکه اگر کسی کاری را کرد یا نوشت یا گفت این موجود میشود، افزود: هیچ معطلی در عالم نیست که یک موجودی یک تافته جدابافته باشد و با هیچ چیز رابطه نداشته باشد، وقتی موجود بود یک جا خودش را نشان میدهد، هیچ ممکن نیست با دروغ کسی بتواند آبروی خود یا گروهش را نگاه دارد، وجود مبارک زینب کبری(س) گفت قسم به خداوند ما زنده هستیم، اما اموی و عباسی آبرویشان رفت.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: اگر کسی بخواهد آبرویش محفوظ باشد ولو کافر باشد و بخواهد مصلوب الحیثیه نشود، دروغ نگوید، اگر کاری را کردیم و حرفی را زدیم الا و لابد مشخص میشود و یک جا خودش را نشان میدهد، این است که ائمه(ع) فرمودند دروغ به ثمر نمیرسد، اینجا هم مومن آل فرعون گفت که اگر دروغ بگوید خودش رسوا میشود.
وی بیان کرد: این شخص که از آل فرعون بود گفت دعوت او به توحید است و حق است و دعوای او که نبوت است، حق است زیرا با بیناتی از جانب خداوند آمده است، آنان خدا را قبول داشتند از این نظر که بتها را میپرستیدند تا به خداوند نزدیک شوند و شفاعت جزیی و مقرب بودن را به بتها اسناد میدادند و میگفتند خداوند ربالارباب است.
نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با بیان اینکه هنگامی که عمل تولید شد انسان را رها نمیکند، اظهار کرد: زمام عمل به دست عامل است و همه تالی فاسدهای آن عمل روی سر عامل خراب میشود، گفت اگر حضرت موسی(ع) دروغ گفت همه فجایع دامنگیر عامل میشود، و اگر راست میگوید اگر همه تهدیدهای حضرت موسی(ع) عملی نشود بالاخره بعضی از آنان دامنگیرتان میشود زیرا خداوند انسان مسرف و کذاب را هدایت نمیکند.
وی با قرائت آیه «یَا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ظَاهِرِینَ فِی الْأَرْضِ فَمَن یَنصُرُنَا مِن بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جَاءنَا قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِیکُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِیکُمْ إِلَّا سَبِیلَ الرَّشَادِ ﴿29﴾»، خاطرنشان کرد: مومن آل فرعون میگوید امروز قدرتهای مصر در دست شما است، اگر مرگ بیاید چه میکنید؟ مرگ چاله و گودال نیست، مرگ چاه نیست، مرگ معبر و پل است و انسان از این پل میگذرد و تمام خبرها آن طرف است، امروز به چشم میآیید اما اگر من دست از دینم بردارم، چه کسی هنگام عذاب خداوند ما را یاری میکند.
در برابر تحریمها همه چیز را مادی نباید دید/استکبار هم امروز حرف فرعون را میزند
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: امروز هم استکبار همان حرف فرعون را میزند، منتها اصطلاح اومانیسم آن موقع نبود، آنها گفتند انسان به جای جانشین خداوند جایگزین خداوند است، اگر انسان جایگزین خداوند شود آیه آنان بدتر از چارپایان هستند دامنگیرشان میشود، اومانیسم هم الان همین حرف را میزند، قوانین سازمان ملل فقط و فقط بر اساس تفکرات اومانیسمی است.
وی اظهار کرد: تمام مبانی چه استقلال و امانت و آزادی و عدم دخالت در امور دیگران همه اینها به عدل تکیه میکند و معنای عدل هم این است که هر چیزی سر جای خودش است، جای اشیا و جای اشخاص را اشیاآفرین و اشخاصآفرین میداند.
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: برای اینان شراب و سرکه فرق ندارد، گوسفند و خوک فرقی ندارد، شما اینها را آفریدید؟ پس چه طور جای اینها را مشخص میکنید، این فکر فکر فرعونی است، الان شما غرب را نگاه بکنید و قوانین غربی غیر از اینکه محصول دانشمندان است فکر دیگر است، همجنسبازی را قانون کردند، این را چگونه توجیه میکنید، چه بخواهند چه نخواهند عالم گرفتار این اومانیسم است، خنازیر و کلاب این کار را نکردند.
وی با تأکید بر اینکه اگر به نعمتهای الهی چنگ بزنیم هیچ تحریمی کارساز نیست، ابراز کرد: به معتقدان به انبیا فرمود وابسته به مادیات نباشید، اگر به نعمتهای الهی تکیه کنیم از هیچ تحریمی کارساخته نیست، این همه نعمت در این مملکت هست، ما اسلامی حرف میزنیم و قارونی فکر و عمل میکنیم، ما همه دستمان به جیب است، پیامبران گفتند کمی هم به فکر و عقل و قلبتان دست بزنید، آن جا اگر از ما بخواهید ما برایتان باران رحمت میفرستیم.
از دعا و نیایش مشکل باران حل میشود
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: ما این قدر ناله میکنیم خدا بارانش را نمیفرستد، به خاطر اینکه به عقل و قلب خودمان مراجعه نکردیم، در دعاهای نورانی امام سجاد(ع) است که گاهی ذات اقدس اله به این ابرها دستور میدهد، ببرید اینها را در دریاها و بیابان بریزید که اینها لایق نیستند، چه کسی اینها را میآورد چه کسی اینها را جا به جا میکند؟ میگوید این ابرها را ببرید به بیابان که لایق نیستند.
وی افزود: این همه دعاها و نالهها که باران بیاید، اسفندماه را نباید توقع داشت که باران بیاید، اما خداوند هم خدا است، این ناله و استغاثه و شبزندهداریها هم باید اثر کند که بیگانه بر ما حمله نکند و ما هم توقع نداشته باشیم که همهاش دست به جیب بکنیم، «اسلک یدک فی جیبک» از اینجا مشکل حل میشود، از دعا و نیایش و طهارت مشکل حل میشود، از صداقت مشکل حل میشود.
افزودن دیدگاه جدید