به همت اداره کل تبلیغ تخصصی؛

نشست تخصصی «استمرار ولایت و رهبری در دوران غیبت» برگزار شد

تاریخ انتشار:
به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست تخصصی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع «استمرار ولایت و رهبری در دوران غیبت»، برگزار شد.
نشست تخصصی «استمرار ولایت و رهبری در دوران غیبت» برگزار شد

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست تخصصی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع «استمرار ولایت و رهبری در دوران غیبت» با حضوری جمعی از نخبگان تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رنجبر استاد حوزه و دانشگاه در سالن شهید سلیمانی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر در ابتدای سخنان خود «سطحی نگری» را یکی از آسیب های فهم معارف دینی برشمرد و اظهار داشت: جزئی و سطحی نگری نسبت به آموزه ها و متون اسلامی یکی از آسیب های اصلی فهم مطالب دینی بوده و در مقابل نگرش کلان، راهبردی، استراتژیک و جامعه نگر نسبت متون اسلامی از اصول فهم و درک معارف دینی می باشد.

وی در ادامه بر ضرورت مطالعه کلی نسبت به متون اسلامی تاکید کرد و افزود: اگر فردی بخواهد با نگاه جزئی به یک آیه و یا یک سوره اسلام شناس شود و آیات دیگر قرآن را مطالعه نکند قطعه از حق فاصله گرفته در مسیر انحراف قرار خواهد گرفت. لذا باید کلیت متون اسلامی به عنوان یک «کلان پروژه الهی» مورد مطالعه قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در مقابل کلان پروژه الهی یک کلان پروژه کفر وجود دارد و اراده خداوند متعال با توجه به آیه 40 سوره توبه (وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا) بر آن است که کلان پروژه الهی همیشه غالب و مسلط باشد.

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به اینکه برتری دین الهی منوط به حضور و عدم حضور معصوم در جامعه نمی باشد، گفت: برتری دین الهی یا به عبارت دیگر تعالی کلان پروژه الهی، منوط به حضور ظاهری یا عدم حضور امام معصوم در جامعه نمی باشد. اگر در زمان غیبت امام معصوم معارف دینی و اسلامی مورد غفلت قرار گیرد، کلان پروژه کفر بر اسلام مقدم می شود که اراده خداوند غیر از این است. لذا در آیات قرآن خداوند به مومنین هشدار می دهد که اگر ناصر دین پروردگار نباشند، خداوند قوم دیگری را برای نصرت دین الهی خلق خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به آیه 38 سوره توبه (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ) و با توجه به اینکه سوره توبه آخرین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده است یعنی پیامبر(ص) دستورات الهی و تبلیغ دین را به صورت پنهانی و سپس در عرصه خویشاوندان و آنگاه به صورت علنی انجام داده و در بیشتر غزوات حضور داشته است با چنین شرایطی خداوند خطاب به مومنین امر به جهاد می کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آیه فوق خطاب به مومنینی است که حدود 23 سال رنج و تلاش نصرت الهی را دیده اند، خداوند با این دستور در صدد بیان این موضوع است که نصرت دین الهی مربوط به یک زمان خاص نبوده و تا قیامت این موضوع ساری و جاری می باشد و نصرت دین الهی بدون قرار گرفتن حاکم مشروع دینی که در زمانه غیبت فقیه جامع الشرایط است امکان پذیر نیست، لذا ولایت برای تحقق کلام پروژه الهی و نصرت دین الهی در زمان غیبت هم استمرار دارد و مختص به زمانی دون زمان دیگر نمی باشد.

55_0.jpg

گفتنی است در ابتدای نشست حجت الاسلام والمسلمین علی عباس زاده رئیس اداره امور نخبگان تبلیغی ضمن عرض خیر مقدم، ولادت امام هادی (ع) را تبریک و در ادامه اشاره ای به موضوع بحث به مناسبت دهه امامت و ولایت داشت و بیان کرد: حيات بشری به لحاظ اجتماعی و رسیدن به معنویت و معرفت الهی نیازمند قوانین وحیانی است که مصون از هرگونه نقصان، نسیان و خطا باشد.

رئیس اداره امور نخبگان تبلیغی اظهار داشت: تحقق و اجرای قوانین الهی بدون حکومت و رهبری دینی امکان پذیر نمی باشد، این امر از دوران پيامبران الهی بوده که حاصل آن ضرورت نبوت است و نیز بعد از پیامبر خاتم، اجرای قوانین الهی استمرار آن ضرورت وجود امامت را در پی داشته است. با عنایت به مکتب بالنده و هدفمند شیعه هیچ زمانی جامعه ی شیعی از رهبری دینی خالی نبوده و استمرار امامت در دوران غیبت ضرورت رجوع به فقهای شیعه را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس زاده گفت: در دوران غیبت با رجوع به عقل و منابع و متون اسلامی، اگر فقیهی قدرت تشکیل حکومت دینی را داشته باشد بر دیگر فقها لازم است از وی در اداره امور کشور اسلامی تبعیت داشته باشند.

44_3.jpg

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.