سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س):

اسلام نسبت به انعقاد نطفه حلال و پاکی نسل بشر تأکید دارد

تاریخ انتشار:
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که اسلام تأکید زیادی بر پاکی نسل آدمی داشته و به هویت انسان که از والدین به ارث می‌برد اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهد، گفت: نگه‌داشتن عده که یکی از احکام طلاق است...
طلاق

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، خانم محامی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، شامگاه شنبه در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که اسلام به نطفه و نسل آدمی اهمیت زیادی داده و برای مشخص بودن این هویت حتی احکام خاصی را در طلاق بدون توجه به دلایل طلاق وضع کرده است، گفت: نگه‌داشتن عده یکی از احکام طلاق است که به خاطر همین اهمیت فوق‌العاده اسلام به نسل وضع‌شده و رعایت آن برای زنان واجب است.

وی با اشاره به این‌که خداوند برای این‌که بتواند از سقوط انسان به گناه جلوگیری کرده و از خانواده و هویت آدمی حفاظت کند، عده را پس از طلاق بر زن واجب کرده است، گفت: طلاق بر دو گونه است که یک نوع طلاق دائمی بوده و نوع دیگر طلاق رجعی یا قابل ‌برگشت است.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که در طلاق رجعی مرد قبل از تمام شدن عده زن می‌تواند به همسرش با لفظ یا در عمل رجوع کرده و طلاق را بی‌اثر کند، گفت: در طلاق رجعی با رجوع دوباره قبل از عده، زن و شوهر به هم محرم بوده و نیازی به قرائت دوباره صیغه عقد نیست.

محامی تصریح کرد: در طلاق دائمی به این شکل نیست و پس از جاری شدن صیغه طلاق زن و شوهر نسبت به یکدیگر نامحرم هستند و اگر بخواهند دوباره باهم ازدواج کنند حتی قبل از اتمام عده، باید دوباره صیغه عقد را بخوانند تا به هم محرم شوند.

وی با اشاره به این‌که احکام عده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ادامه داد: زن در انواع طلاق، در وفات و در عقد موقت و یک سری از ازدواج‌ها که حرام است موظف بوده و بر او واجب است که عده را نگه دارد؛ زیرا در غیر این صورت اگر قبل از اتمام عده با شخص دیگری ازدواج کند حرام مرتکب شده و به همسر دوم تا ابد حرام است.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: عده دارای شرایطی است و هنگامی‌که صیغه طلاق جاری شد زن باید به مدت سه ماه قمری (سه عادت ماهانه) عده نگه دارد و در مدت عده حق ندارد با شخص دیگری ازدواج کند.

محامی ادامه داد: در ازدواج موقت پس ‌از این که مرد مدت ازدواج موقت را بخشید یا ازدواج موقت تمام شد زن باید به مدت دو ماه قمری (دو عادت ماهانه) عده نگهداری و پس از اتمام عده می‌تواند با شخص دیگر ازدواج ‌کرده یا به ‌اصطلاح به همسر دوم حلال می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که در عده وفات زن پس ‌از این که شوهرش فوت کرد باید به مدت چهار ماه قمری (چهار عادت ماهانه) عده نگه دارد، گفت: برخلاف سایر عده‌ها زن در عده وفات نمی‌تواند در مدت عده آرایش ‌کرده و از زینت استفاده کند و استفاده از زینت و آرایش بر او حرام است و باید به احترام همسر خود حتی اگر به ‌تازگی از او جداشده و در عده طلاق است عزادار باشد و در هنگام وفات شوهر چنانچه زن در عده طلاق باشد عده طلاق جای خود را به عده وفات می‌دهد.

محامی با بیان این‌که در ازدواج‌هایی که حرام است یعنی زن و شوهر با هم محرم بوده‌اند و خبر نداشته‌اند مانند (ازدواج خواهر و برادر رضایی) نگه‌داشتن عده مانند دو نوع طلاقی که در بالا گفته شود به مدت سه ماه قمری بر زن واجب است.

وی با اشاره به این‌که اگر زنی در هر کدام از عده‌ها، ندانسته قبل از این‌که عده نوبتم به عقد دیگری درآید، عقد باطل است، گفت: در این صورت اگر تنها عقد کرده‌اند و ازدواج صورت نگرفته عقد باطل است و زن باید صبر کند تا عده تمام شود و دوباره صیغه عقد خوانده شود تا او به همسر دوم محرم و حلال شود.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار کرد: اگر زنی قبل از این‌که عده‌اش تمام شود چه بداند و چه نداند به عقد مرد دیگری درآمده و ازدواج هم کرده در این صورت نه‌ تنها صیغه عقد باطل است بلکه زن به شوهر دوم خود تا ابد حرام است و اگر حتی صاحب فرزند هم باشند در هر زمان که متوجه شدند باید از هم جدا شوند.

وی با اشاره به این‌که نگه‌داشتن عده به‌ جز عده وفات برای بعضی از زنان لازم نیست، گفت: نگه‌داشتن عده به‌ جز عده وفات بر زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند (که آغاز آن نظر مراجع 50 یا 60 سال قمری است) واجب نیست و همچنین دخترانی که قبل از سن تکلیف ازدواج ‌کرده‌اند و از شوهران خود جداشده‌اند به‌ جز عده وفات، نگه‌داشتن عده بر این دختران هم لازم نیست.

لازم به ذکر است، در پایان این جلسه خانم محامی در پاسخ به یک سؤال خواهران مبنی بر این‌که فرزندان زن ‌و شوهری که قبل از اتمام عده باهم ازدواج‌کرده‌اند حرام‌زاده هستند یا نه گفت: اگر زن و مرد از حکم عده و دوران عده خبر نداشته‌اند چون پدر و مادر مشخص بوده‌اند فرزندان آن‌ها حرام‌زاده نیستند اما اگر می‌دانسته‌اند و قبل از اتمام عده از روی عمد باهم ازدواج‌کرده‌اند حرام مرتکب شده و فرزندان آن‌ها نیز حلال‌زاده نیستند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.