رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان اظهار داشت:

شرکت بیش از 8 هزار نفر در دوره «تربیت مربی کودک و نوجوان » از ابتدا تا کنون

تاریخ انتشار:
رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفتگو با خبرنگار بلاغ از شرکت بیش از 8 هزار نفر در دوره «تربیت مربی کودک و نوجوان» از ابتدا برگزاری این دوره تا کنون خبر داد.
شرکت بیش از 8 هزار نفر در دوره «تربیت مربی کودک و نوجوان » از ابتدا تا کنون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین حسین حقیقت رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار بلاغ از شرکت بیش از 8 هزار نفر در دوره «تربیت مربی کودک و نوجوان» از ابتدا برگزاری این دوره تا کنون خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت اظهار داشت: تمامی امور آموزشی مبلغان در استان قم و دیگر استان های کشور با همت و رصد کامل مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می گردد.

وی در ادامه به موضوع «کودک و نوجوان» اشاره کرد و افزود: در خصوص فعالیت های آموزشی در عرصه کودک و نوجوان با توجه به سابقه کم نظیر این مرکز در زمینه تربیت مربی کودک و نوجوان می توان گفت مرکز آموزش های کاربردی جزء اولین، کامل و جامع ترین مرکز آموزشی در حوزه کودک و نوجوان در کشور می باشد.

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان بیان کرد: در سال جاری چهل و سومین دوره آموزشی «تربیت مربی کودک و نوجوان» در این مرکز در حال برگزاری می باشد و مناسب است در همینجا یادی کنیم از مرحوم استاد راستگو که بنیانگذار این نوع برنامه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند که دوره های خود را با تعداد 35 نفر از مبلغان شروع و این آمار در سال جاری به حدود 8 هزار مبلغ رسیده است که در قسمت های بعدی این مصاحبه به آن اشاره خواهم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت ادامه داد: برنامه های آموزشی این اداره در استان قم به صورت روزانه و در نوبت بعدازظهر برای طلاب و مبلغان برادر و در نوبت صبح بانوان مبلغه از مطالب آموزشی کاربردی این مرکز بهره مند می گردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه های آموزشی در دیگر استان های کشور متناسب با فعالیت هایی که قرار است صورت پذیرد، به صورت کاربردی و مختصر نسبت به برنامه آموزشی استان قم، در دوره 12 هفته ای در روز های پنج شنبه و جمعه، برای استفاده مبلغان برادر و خواهر در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت گفت: برنامه ها و دوره های اداره آموزش کودک و نوجوان در استان قم و استان هایی چون مشهد، تهران، اصفهان، اهواز و سیستان و بلوچستان که دفتر تبلیغات اسلامی در آن استان ها شعبه و نمایندگی دارد در ساختمان های مذکور و برنامه های آموزشی در دیگر استان ها با هماهنگی و تعاملات بسیار خوبی که با حوزه علمیه هر استان شکل گرفته است این برنامه ها در حوزه های علمیه برگزار می گردد.

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان ابراز کرد: هم اکنون دوره جدید و کاربردی دیگری در مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان «تربیت مربی مهد قرآنی» که حدود 100 ساعت آموزشی می باشد ویژه بانوانی که قصد فعالیت در مهدهای قرآنی را دارند در حال برگزاری می باشد.

وی در ادامه مطالب خود به صفحه ویژه کودک و نوجوان در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت:  صفحه ویژه کودک و نوجوان در فضای مجازی به نشانی https://el.balagh.ir/kids طراحی شده است و در آینده نزدیک شاهد بارگزاری مستندات دوره های برگزار شده در سال های قبل، جهت استفاده مبلغان از محتواهای آموزشی خواهیم بود. البته هم اکنون نیز علاقه مندان جهت استفاده از مطالب مفید و کاربردی و محتوای تبلیغی در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان می توانند با مراجعه به این تارنما، بهره مند گردند.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت با اشاره به آمار شرکت کنندگان در دوره های «تربیت مربی کودک و نوجوان» بیان کرد: از ابتدای برگزاری تخصصی دوره تربیت مربی کودک و نوجوان بیش از 5 هزار نفر و همچنین در سال های ابتدایی برگزاری دوره مذکور به صورت غیر رسمی و با حضور مرحوم استاد راستگو حدود 3 هزار نفر و جمعاً بالغ بر 8 هزار مبلغ از ابتدا تا کنون در دوره «تربیت مربی کودک و نوجوان» شرکت کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: این اداره علاوه بر برگزاری دوره های مذکور، یک برنامه شاد، مفرّح و مبتنی بر آموزه های دینی و اسلامی برای دانش آموزان دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول(راهنمایی) دختران و پسران در ساختمان مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به صورت هفتگی برگزار می کند.

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان ادامه داد: برنامه مذکور به صورت هفتگی و مستمر و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم، میانگین تعداد 30 نفر از دانش آموزان پسر و دختر در قالب یک اردوی دوساعته در مرکز آموزش های کاربردی حضور یافته و از برنامه های شاد و آموزنده مربیان متخصص بهره مند می گردند.

وی اظهار داشت: دیگر برنامه آموزشی این اداره، برگزاری دوره «تربیت اسلامی کودک ونوجوان» می باشد، با توجه به عناوینی که مورد نیاز تربیت یک نوجوان پیش بینی می شود یک دوره آموزشی به صورت آزمایشی و با حضور تعداد 25 نفر از مبلغان و فعالین کار کودک و نوجوان که قصد فعالیت در حوزه تربیتی و پرورشی دارند در حال برگزاری می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت بیان کرد: یکی از اقدامات مرحوم استاد راستگو «آرشیو اسباب بازی دیجیتال و سنتی» در سال های اخیر زندگانی شان بوده که به لطف الهی و با تلاش همکاران این اقدام همچنان ادامه دار بوده و هم اکنون با همکاری و تعامل با اداره کل آموزش و پروش استان قم، توانسته ایم به صورت مستمر و هفتگی تعدادی از دانش آموزان مدارس سطح شهر قم را برای بازدید به این مرکز بیاوریم. 

وی اظهار داشت: مرکز آموزش های کاربردی در سال های قبل بخش اعزام و پژوهش را از لحاظ ساختاری برخوردار بود و بر اساس آن فعالیت های گوناگون و هدفمند خود را دنبال می کرد. در بخش پژوهش تهیه محتوا برای استفاده مبلغان در ایام تابستان از سال 1374 تا 1390 به صورت مستمر و سالانه، 2 جلد کتاب با عنوان «ره توشه» تهیه و تنظیم می شد همچنین اعزام مبلغان آموزش دیدیه توسط مرکز آموزش های کاربردی صورت می پذیرفت. 

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان گفت: از سال 1390 به بعد اقدامات مذکور در بخش پژوهش و اعزام بر عهده دیگر بخش های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: هم اکنون طرح جامع و کاملی بنابر درخواست ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام و المسلمین واعظی، توسط اینجانب در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان تحت نظارت مستقیم معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس مرکز آموزش های کاربردی تهیه و تنظیم شده است و در این طرح آمده است اگر بخش پژوهش و اعزام های مرتبط با این مرکز توسط خود این مرکز صورت پذیرد شاهد نتایج عالی در این عرصه خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت به اعزام های صورت گرفته توسط مرکز آموزش های کاربردی در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: از جمله اعزام هایی که توسط این مرکز انجام شده است می توان به اعزام های مبلغان جهت برگزاری «جشن عبادت چندهزار نفری دختران و پسران در مدارس»، «جشن عبادت در خانه»، برگزاری «جشن الفبا» برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی، برگزاری «جشن قرآن»، جشن دهه فجر»، برگزاری «جشن اعیاد و مناسبت های ملی» و ... اشاره کرد.

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان به یکی از دغدغه های اصلی خود در عرصه تربیت مربی کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: یکی از نگرانی های ما در خصوص دوره های آموزشی تبلیغ کودک و نوجوان، این است که در شهر قم و همچنین دیگر شهرهای کشور دوره های آموزشی چند ساعته برگزار می گردد و یک سیری کاذب برای طلاب ایجاد می کند در صورتی که با گذراندن حدود 8 ساعت دوره آموزشی یک طلبه به مبلغ کودک و نوجوان تبدیل نخواهد شد بلکه باید تمام سرفصل های آموزشی مورد نیاز ارائه گردد.

وی روش اردو داری را یکی از روش های ضروری و مهم در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان برشمرد و اظهار داشت: اردوداری یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین روش های آموزشی در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان می باشد. مربیان با آشنایی این روش می توانند معارف ناب اسلامی و آموزه های دینی و همچنین سبک زندگی اسلامی را به صورت غیر مستقیم به مخاطب القا کنند.

رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان ادامه داد: با پایان یافتن مباحث تئوری روش اردوداری، یک اردو برای مربیان برگزار و مباحث به صورت عملی مورد بررسی قرار می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقت در پایان مطالب خود بیان کرد: برگزاری اردو فقط برای مربیان و دانش پژوهان این مرکز نبوده بلکه برای مخاطبان مختلف از جمله؛ دانش آموزان، مخاطبان در اداره آموزش و پرورش، کمیته امداد، بنیاد شهید، وزارت نفت، مرکز خدمات حوزه های علمیه، خانواده کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اردوهای مختلفی برگزار گردیده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.