تبلیغ در آن سوی آب¬ها

تاریخ انتشار:
تبلیغ حقایق ناب اسلامی در میان کسانی که تنها نامی از اسلام را شنیده اند و فطرت پاکشان آن ها را به سوی آن حقیقت ناب دعوت...

نام نشریه: نامه جامعه، شهریور 1387 - شماره 48

تبلیغ حقایق ناب اسلامی در میان کسانی که تنها نامی از اسلام را شنیده اند و فطرت پاکشان آن ها را به سوی آن حقیقت ناب دعوت می کند، رنج ها و سختی ها و در پایان شیرینی های خاص خود را دارد که مبلغ بایستی قبل از گام نهادن در این مسیر خود را آماده سازد. به بهانه ی فرا رسیدن ماه خودسازی و خوبی ها و پاکی ها، ماه مبارک رمضان؛ سراغ یکی از خواهران پرتلاش در امر تبلیغ رفتیم. آنچه در پیش رو داریم حاصل گفت وگوی صمیمانه با سرکار خانم طیبه ربانی از اساتید و مبلغان جامعةالزهرا(س) است.

کلام مسرت بخش حضرت امام(ره) را زینت بخش این گفت وگو قرار می دهیم که فرمود: «من با اطمینان می گویم: اسلام، ابرقدرت ها را به خاک مذلّت می نشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده ی خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد».

با تشکر از حضور شما در این گفت وگو، آغاز سخن را به معرفی خودتان اختصاص دهید.

* این جانب طیّبه ربّانی سال 1355 وارد حوزه شدم و تحصیل علوم دینی را از نوجوانی شروع کردم که خداوند متعال را همواره بر این نعمت سپاسگزارم. پس از پایان دوره عمومی در رشته ی تفسیر ادامه تحصیل دادم و در سال 81 فارغ التحصیل شدم. هم اکنون مشغول فعالیت های تبلیغی در حوزه های مختلف دبیرستان ، دانشگاه، حوزه و برخی از هیأت های مذهبی هستم. تدریس تفسیر قرآن، علوم قرآنی، اخلاق و مباحث روان شناسی خانواده را نیز بر عهده دارم. همچنین متون دینی را به زبان اسپانیایی ترجمه می کنم. در حال حاضر مسؤول تدوین مطالب مجله ی اسپانیایی کوثر هستم.

با چند زبان زنده ی دنیا آشنا هستید؟

* به لطف الهی به جهت تحصیل در حوزه به زبان عربی آشنا هستم و از متون عربی استفاده می کنم، تا حدودی با زبان انگلیسی آشنایی دارم، ولی به زبان اسپانیایی تسلّط کافی دارم؛ به گونه ای که قادر به تدریس و سخنرانی به این زبان هستم.

برای تبلیغ به چه نقاطی سفر کرده اید؟ لطفاً از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود بگویید.

* فعالیت تبلیغی بنده به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می گردد. در بعد داخلی به شهرستان های مختلف؛ همچون: بوشهر، همدان، مشهد و ... مسافرت نمودم. سال 1362 که بنا به توصیه ی حضرت امام(ره)، اعزام روحانیون مبلغ به خارج از مرزها شروع شد، من و همسرم (حجةالاسلام والمسلمین ربّانی نماینده مقام معظم رهبری در آمریکای جنوبی) به کشور آرژانتین رهسپار شدیم. در اوایل، کار اصلی ما آموزش زبان و تبلیغ از راه ترجمه ی متون دینی بود، ولی مظلومیت و غربت شیعیان آرژانتین ما را بر آن داشت تا سال های متمادی؛ یعنی تا سال 75 ـ که به علّت کارشکنی های صهیونیست ها مجبور به بازگشت شدیم ـ مشغول تدریس و تبلیغ در آن جا باشیم. در این فاصله به کشورهای کلمبیا، شیلی، اروگوئه، اسپانیا و ... نیز سفر تبلیغی داشتیم. فعالیت های ما در راستای آگاهی بخشی افراد علاقه مند به شناخت اسلام عبارت است از:

ـ تأسیس سازمان زنان مسلمان در آرژانتین UMM (اُمَة).

ـ چاپ و نشر کتب متعدد به زبان اسپانیایی از جمله آثار شهید مطهری(ره)، آثاری از حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و ...

ـ تأسیس کمیته امداد اسلامی (IS) با الهام از کمیته امداد امام خمینی(ره).

ـ انتشار مجلاتی از قبیل: پیام اسلام، مجله تخصصّی ثقلین، مجله راه خوش بختی، و مجله ی کوثر (اسپانیایی) که تاکنون انتشار سه مجلّه ادامه دارد.

ـ تأسیس و راه اندازی چند شبکه رادیویی اسلامی.

ـ ایجاد چند سایت اینترنتی، انجام فعالیت های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از جمله برپایی تظاهرات گسترده علیه صهیونیست ها در جمعه آخر ماه مبارک رمضان.

برخورد و پذیرش افرادی که در جریان تبلیغ شما قرار می گرفتند، چگونه بود؟ جوانان مشتاق به اسلام چگونه با شما آشنا می شدند و شما چه می کردید؟

* اسلام برای مردم جهان از جهات متعدد دارای جذابیت است. اگر بتوانیم با سانسورهای گوناگون شبکه جهانی صهیونیسم و تبلیغ ضد اسلامی آن ها مقابله کنیم و ندای حق را به مردم جهان برسانیم؛ همواره دل های مستعد، حق طلب و تشنه ی معنویت در بین همه ی انسان های عالم وجود دارد. جوانانی که با ما آشنا می شدند و در مساجد و مراکز اسلامی حضور می یافتند با روی باز از اسلام استقبال می کردند و برخی از آن ها به دین مبین اسلام مشرف می شدند، که هم اکنون مدیریت مراکز و مساجد آن جا را بر عهده دارند؛ اگرچه تهاجم فرهنگی غرب در کشورهای آمریکای جنوبی در جهت خنثی کردن تبلیغات مسلمان ها بسیار گسترده است، اما امید مبلّغان دینی به بشارت های قرآن و نویدهای نشاط آور بزرگان و رهبران ماست؛ همان گونه که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) می فرماید: «اگر این چهره ی نورانی اسلام با آن جمال جمیل که قرآن و سنّت در همه ی ابعاد به آن دعوت کرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمی های دوستان خودنمایی کند، اسلام جهان گیر خواهد شد و پرچم پر افتخار آن در همه جا به اهتزاز در خواهد آمد».

تبلیغ در کشورهای خارجی با چه مشکلاتی روبه رو است؟ و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

* سم پاشی ها و تبلیغات وسیع دشمنان، علیه اسلام به خصوص اقدامات سازماندهی شده ی صهیونیست ها از مهم ترین مشکلات تبلیغ در خارج از کشور است. وقتی صهیونیست ها حاضر می شوند که برای توقف تبلیغات اسلامی در آرژانتین، مرکز انجمن یهودی های آرژانتین (آمیا) را منفجر کنند یا دست به اقدامات خودسوزی و انتحاری بزنند، تا با این کار مسلمین را مورد اتهام قرار دهند، وسعت و ابعاد کار آشکار می شود.

البته پاره ای از مشکلات به دستگاه های ذی ربط داخل کشور نیز بر می گردد. نداشتن بودجه کافی برای انجام کارهای تبلیغی، کمبود طلاب وارسته و تربیت شده برای تبلیغ خارج از کشور و مسلّط به زبان های خارجی، فقدان مرکز واحد و منسجم برای حمایت از روحانیون مبلّغ و پرهیز از کارهای تکراری و موازی، فقدان متون کافی به زبان های محلّی برای تبلیغ و در برخی موارد همکاری نکردن نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور؛ از جمله موانع موفقیّت کار است؛ اگرچه نباید فساد اجتماعی و اخلاقی فراگیر در کشورهای خارجی به خصوص اروپ و آمریکا را که ریشه ی بروز مشکلات عدیده برای خانواده ها و فرزندان مبلغان می شود، نادیده گرفت.

مشکلات زنان مسلمان در کشورهای غیر مسلمان چیست؟

* مشکلات آن ها ابعاد متعددی دارد. زنان مسلمان در کشورهای غیر اسلامی مظلومیت و غربت زیادی دارند و در معرض بمباران شدید تبلیغی قرار می گیرند. قوانین ضد حجاب و ارزش های اسلامی عرصه ی فعالیت های اجتماعی را بسیار تنگ و دشوار می کند. زنان مسلمان اگر بخواهند از توان و استعداد خود در راه رشد علمی بهره گیرند و از تخصص خود استفاده کنند، دچار مشکلات فراوان و جدی می شوند. علاوه بر محرومیت از حقوق اجتماعی مورد ضرب و شتم و حبس قرار می گیرند، البته ایمان به خدا و صبر و مقاومت آنان کلید پیروزی شان شده و با وجود این مشکلات، بانوان معتقد و مقاوم برای احقاق حقوق خود و دفع تبعیض مجاهدت می کنند که هر روز آثار مثبت آن را در جاهای مختلف شاهدیم.

معضل دیگر مادران و زنان مسلمان در این کشورها فساد فزاینده ی ناشی از تهاجم همه جانبه ی فرهنگی است، که قدرت کافی را در مهار و تربیت فرزندان تضعیف می کند و تلاش های شخصی و مقطعی والدین را بی ثمر می سازد.

تز استعماری استکبار در سرزمین های اسلامی مبنی بر جهانی سازی و یکسان سازی فرهنگ جهانی و اضمحلال فرهنگ های بومی، بزرگ ترین ضربه را به نسل های جدید کشورهای مسلمان وارد ساخته است.

برای موفقیت در امر تبلیغ چه شیوه های راه بردی را پیشنهاد می کنید؟

* دین مبین اسلام یک دین جهانی با اهداف متعالی است، که برای نجات تمامی انسان ها در همه ی عصرها آمده است. اگرچه نیرنگ دشمنان اسلام تحقّق اهداف جهانی آن را به تأخیر انداخته، ولی وعده ی الهی همچنان پابرجاست و و بدون شک همه ی اهداف متعالی محقّق خواهد شد.

به مقصد رساندن این بار عظیم بر عهده خواص؛ یعنی اهل علم و طلاب علوم دینی است. یک مبلّغ برای انجام این وظیفه ی خطیر الهی بایستی به نکاتی مهمّ توجه کند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. توجه به ارزش تبلیغ؛ به عظمت تبلیغ در راه خدا اهتمام داشته باشد تا این هدف مقدس را درک نموده و انگیزه ی تبلیغ در وجود او تقویت شود؛ همچنان که رسول گرامی اسلام(ص) هنگام عزیمت تبلیغی حضرت علی7 به یمن فرمود: «لئن یهدی الله بک رجلاً واحداً خیرٌ لک من الدّنیا وَمَا فیها؛ اگر یک نفر به دست تو هدایت شود برای تو از تمامی آنچه خورشید و ماه بر آن می تابد، ارزشمندتر است».

2. توجه به خودسازی و تهذیب همراه با رشد علمی؛ اگر خودسازی و تزکیه ی نفس نباشد و طلبه ای بدون خودسازی وارد جامعه شود، نه تنها نفعی نمی رساند، بلکه ضرر او غیر قابل جبران است.

3. سعه ی صدر و توسعه و گسترش افق دید؛ محصور نشدن در امور کوچک و پیش پا افتاده، بلکه دوراندیشی و جهانی فکر کردن از رموز موفقیت کار فرهنگی است. وظیفه شناسی و تلاش پی گیر و همه جانبه و شناخت و به کارگیری ابزار جدید، امر تبلیغ را آسان تر و همه جانبه تر می سازد. رسول گرامی اسلام(ص) هنگام اعزام مبلغ به نقاط مختلف، آسان گیری بر بندگان خدا را سفارش می کرد. گاهی فعالیت های تبلیغی نیاز به زمان دارد تا نتایج خود را آشکار سازد. توجه به این مطلب، شرح صدر مبلغ را بالا می برد و در اعتدال بخشی انتظار مبلغ از مردم نقش دارد و اثر تبلیغی را پایدار و عمیق می کند.

4. توجه به مراحل گوناگون تبلیغ دین؛ تبیین اصول و مبانی اعتقادی و سپس بیان مسایل شرعی و احکام دین و سیره ی اخلاقی و تربیتی با در نظر داشتن نیازهای اصلی مخاطبین.

5 . مراجعه به منابع اصلی؛ بهره گیری از آیات شریفه ی قرآن و کتاب های تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و روایات اهل بیت: که باید به عنوان منابع اصلی مورد توجه مبلغ باشد.

6 . حضور در مجامع بین المللی.

7. توجه به شیوه های تبلیغ از راه دور؛ استفاده از اینترنت، ماهواره، راه اندازی وبلاگ های شخصی و ... در صورت امکان.

در همین زمینه بنده در یکی از حساس ترین موقعیت های تبلیغی و امنیتی و زمانی، که حتی سفیر ایران به جهت رعایت موقعیت دیپلماتیک، اجازه ی صحبت نداشت، به یک گفت و گوی تلویزیونی در یکی از شبکه های دولتی آرژانتین اقدام نمودم. این برنامه حدود پنجاه دقیقه ـ چند برابر وقت تعیین شده ـ طول کشید، که به یاری خدای منّان ابهامات زیادی را از صفحه ی ذهن بینندگان در زمینه ی حقوق زن در اسلام، جایگاه انقلاب اسلامی، انتفاضه ی مردم فلسطین و ...، زدود. پس از پخش این گفت وگو که گیرنده های کشورهای مجاور نیز به آن دسترسی داشتند، رسانه های آن ها دست به یکسری اقدامات و تکرار تهمت های همیشگی مبنی بر حرمت حضور زن در جامعه از دیدگاه اسلام زدند و حتی بنده را متهم به نقض اعتقادات سنتی نمودند تا تأثیر این گفت و گو خنثی شود. آن ها وانمود کردند که زن مسلمان قدرت سخن گفتن و استدلالات منطقی و فلسفی را ندارد و اگر می بینید که این زن در چنین گفت وگوی استدلالی و علمی شرکت کرده است، به دلیل تحصیل در یکی از دانشگاه های معتبر انگلستان و دست پرورده ی خود غرب است؛ بدین ترتیب آن ها حاضر شدند برای حفظ و تأثیر تبلیغات خودشان و جلوگیری از تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) درجه ی فراغت از تحصیل یکی از دانشگاه های معتبر را به اینجانب اعطا نمایند، اما آن ها غافل اند از این که: (یُریدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَاللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ).

با توجه به تجربه حضور شما در خارج از ایران چه راه کارهایی را برای اتحاد و انسجام مسلمانان مناسب می دانید؟

* بیداری اسلامی در سال های اخیر قدرت های استکباری را به وحشت انداخته و از مدت ها قبل برای مقابله با اسلام و امت اسلامی دوباره تز قدیمی «اختلاف بینداز و حکومت کن» به شکلی گسترده تر شروع شده است. دولت ها و ملت های مسلمان برای رسیدن به اتحاد و انسجام اسلامی باید به عواملی، چون نشر و ترویج فرهنگ ناب محمدی(ص) با زبانی ساده در بین آحاد جامعه اسلامی توجه کنند. زدودن شبهات از افکار مسلمین و گفت وگوهای علمی، جلو جدال های بی حاصل را خواهد گرفت. اگر امّت اسلامی بتواند نسبت به معارف دین شناخت پیدا کند، جایگاه اصلی خود را باز خواهد یافت. لازمه ی عملی شدن این اقدام؛ همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، تدوین «منشور وحدت اسلامی» است. دوری از تعصبات و داشتن نگاه محبت آمیز نسبت به آحاد جامعه اسلامی، معرّفی چهره ی دشمنان اسلام و ترفندهای آن ها، معرفی شفاف و بی غرض جمهوری اسلامی در زمینه اجرای احکام دین و تبیین درست سیره ی عملی معصومین: و افکار و اندیشه های حضرت امام(ره) و علمای اسلام به عنوان شاگردان مکتب اهل بیت: نقش مهمی برای درک صحیح این مطلب دارد.

با تشکر از شرکت شما در این گفت وگو اگر صحبتی برای خوانندگان نشریه دارید، بفرمایید.

با تشکر از همه شما عزیزان و دست اندرکاران مجلّه ی وزین «نامه ی جامعه» که در این سنگر عظیم فرهنگی مشغول مبارزه ی مداوم هستید. دست مریزاد! تلاش هایتان مقبول درگاه احدیت باشد.

از خداوند متعال می خواهم که ما را از یاران، شیعیان و زمینه سازان ظهور حضرتش قرار دهد و رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچم جمهوری اسلامی را به دست مبارک حضرت ولی عصر بسپارد. إن شاءالله.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.