مصاحبه با مبلّغان نمونه‏ (1) حجة الاسلام على‏اصغر حاجى بابایى‏

تاریخ انتشار:
مبلّغ ارجمند جناب حجت الاسلام على‏اصغر حاجى بابایى، اكنون كه حضرتعالى، یكى از مبلّغان نمونه دفتر همكارى حوزه و آموزش و...

نام نشریه: مبلغان ، شماره 105

مبلّغ ارجمند جناب حجت الاسلام على‏اصغر حاجى بابایى، اكنون كه حضرتعالى، یكى از مبلّغان نمونه دفتر همكارى حوزه و آموزش و پرورش شناخته شده‏اید، افتخار داریم از تجربیات ارزنده‏تان در مجله مبلغان استفاده كنیم.

* * *

· بفرمایید عوامل جذب و استقبال مخاطبان شما چه چیزهایى بوده است؟

ضمن تشكر از زحمات شما و حسن ظنّى كه به حقیر داشته‏اید امیدوارم بتوانم در پاسخ به سؤالات شما، تقوا را رعایت كنم.

عوامل جذب مخاطبان كه باید در مبلغ باشد عبارتند از:

الف. پاكى و معنویت

جاذب‏ترین انسانها، پیامبران الهى و معصومان - علیهم‏السلام - بوده‏اند كه به جرأت مى‏توان گفت، بارزترین خصوصیت آنان در جذب مردم آن‏روز، امروز و فردا، پاكى و معنویت آنان بوده و هست و این مهم را با خلوص نیت در كارها به دست آورده‏اند.

این حقیقت، انكارناپذیر است كه «وَ الَّذِینَ جَهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا‌»؛ (1) «و كسانى كه در راه ما جهاد كردند، ما آنها را به راههاى خویش راهنمایى مى‏كنیم.‌»

از اینرو، هر چه بر خلوص خویش بیفزاییم به معصومان - علیهم‏السلام - شبیه‏تر مى‏شویم و جاذبه بیش ترى خواهیم داشت و البته كه خداوند عزّوجلّ نیز به وعده خود عمل مى‏كند و راههاى خویش را به ما نشان مى‏دهد و ما را به آنها هدایت خواهد كرد. این خلوص، اصلى‏ترین شعار ماست كه باید به آن آراسته شویم.

ب. اخلاق حسنه

این خلقیات، شامل تواضع در برابر مخاطبان، پیشى‏گرفتن در سلام‏كردن و توجه ویژه به آنها مى‏شود. البته از صبر فراوان در برابر سؤالات و حتّى احیاناً رعایت‏نشدن احترام از سوى مخاطب نیز نباید غافل شد.

ج. استفاده از هنر، مانند: خط خوش

د. ظاهرى منظم، پاكیزه و به روز داشتن

هر چند لباس مقدس روحانیت تقریباً همیشه به یك شكل است؛ ولى اگر از زیرشلوارى به جاى شلوار استفاده شود یا رنگهاى لباسها با هم سازگار و شبیه نباشند، این پوشش، به روز نیست.

ه. استفاده از ابزار و علوم روز

این مسئله از كاراترین مسائلى است كه به‏ویژه در مجامع علمى دبیرستان و دانشگاه، شیرینى معارف اسلامى را به كام مخاطبان نشانده است.

و. طرح موضوعات و مسائل روز و نیازهاى مخاطب

· آیا جوان بزهكار در محل تبلیغ شما وجود داشته یا دارد؟ براى جذب او چه كرده یا مى‏كنید؟

براى جذب این نوع افراد از شیوه معصومان - علیهم‏السلام - استفاده مى‏كنم كه از جمله برخورد با احترام و تواضع و حوصله و تحمّل آنها است.

سعى مى‏كنم براى آنها ارزش قائل شوم و از آنها سراغى بگیرم. به درد دلهایشان گوش دهم و سنگ صبورشان باشم.

· درصد افرادى كه جهت رفع مشكلات خود، به عنوان مشاوره به شما مراجعه مى‏كنند كم است یا زیاد؟ شما چگونه مشاوره مى‏دهید؟

از شهرهاى مختلف، حتّى گاهى از شهرهایى كه تا به حال در عمرم به آنجا نرفته‏ام تماس مى‏گیرند؛ مجرد و متأهل.

فى الجمله حقیر در مشاوره‏ها با توكل به خدا و توسل به حضرت بقیة اللّه الاعظم - علیه‏السلام - ابتدا درد دلهاى آنها را مى‏شنوم؛ سپس نقاط قوت و مثبت آنها را برایشان نقل مى‏كنم (از لابه‏لاى سخنان خودشان). این كار، نوعى همراهى با مُراجِع است كه او را آرام و جذب مى‏كند و آمادگى لازم براى شنیدن نقاط منفى را در او ایجاد مى‏كند.

قبل از گفتن نقاط مثبت، اگر در خاطرم باشد، از آنها براى اینكه مرا براى شنیدن درد دلها و یا حتّى انتقادات خود، لایق دیده‏اند، تشكر مى‏كنم. پس از توجه‏دادن آنها به صفات خوبشان، از محبت و علاقه امام زمان - علیه‏السلام - به صاحبان این صفات و به‏ویژه نسبت به خودشان، صحبت مى‏كنم. این‏كار، خیلى جواب مى‏دهد؛ چون اهل بیت - علیهم‏السلام - بر قلبها حكومت مى‏كنند.

بعد از آن، آرام آرام، اشتباهات آنها را گوشزد كرده، از آنان براى جبران گذشته و بازگشت به معنویت دعوت مى‏كنم.

به نظر حقیر، كسانى كه به مشاور پناه مى‏آورند، به «عدم الرجاء» بیش‏تر مبتلا شده‏اند تا به «عدم الخوف»؛ در نتیجه روى امید آنان به رحمت، مغفرت و كمك الهى، بیش‌تر سرمایه‏گذارى مى‏كنم.

بازگشت به معنویت، محور اصلى ما در مشاوره است. امام حسین - علیه‏السلام - فرمودند: «خدایا! كسى كه تو را دارد، چه ندارد؟ و كسى كه تو را ندارد، چه دارد؟»

دانشمندان امروز نیز به این مهم رسیده‏اند؛ مثلاً دكتر كارل یونگ مى‏گوید: «در سى سال گذشته، تمام مریضهایى كه از سراسر دنیا به من مراجعه كرده‏اند، منشأ اصلى بیماریشان، دورى از معنویت بوده است. و هیچ‏كدام هم كاملاً بهبود نیافته‏اند. مگر اینكه به معتقدات مذهبى بازگشته‏اند.‌»

· برخورد شما با طرفداران جناحهاى مختلف موجود در محل تبلیغ، به چه صورت است؟

اصل خداپرستى و حفظ مكتب اهل بیت - علیهم‏السلام - چیزهایى نیست كه بتوان با طرفدارى از جناحى خاص یا محكوم‏كردن جناحى دیگر با آنها بازى كرد.

بنده به نقاط وحدت روى مى‏آورم و طورى برخورد مى‏كنم كه ما را طرفدار، دوستدار و دلسوز خویش ببینند. البته نه به این معنا كه، از مقدسات خویش دست برداشته باشیم؛ بلكه بدین‏معنا كه هر چند اختلاف‏نظر داریم؛ ولى برادرى ما در جاى خود باقى است و اختلافات به دلیل تفاوت سلیقه یا عدم آگاهى است وگرنه ما دشمن هم نیستیم.

· چه نوآوریهایى در دنیاى تبلیغ داشته‏اید؟ لطفاً توضیح دهید.

تابستان سال 1385 در اردوگاه فرهنگى - تفریحى شهید آوینى؛ منسوب به كمیته امداد حضرت امام خمینى‏رحمه الله واقع در اوشون فشم، شمال شرق تهران از دستگاههایى به نام «پنج خانه الهى» و «گردونه امتیاز» به اضافه دیگر وسایل، براى دانش‏آموزان مقطع راهنمایى و متوسطه استان تهران استفاده مى‏كردم و استفاده‏كنندگان، بیش از هزار نفر بودند و در حدود ده دوره اردو، این برنامه اجرا شد كه غیر از كارهاى الكترونیكى، تقریباً بقیه مراحل ساختن این دستگاهها را خودم انجام دادم.

روشهاى مختلفى را هم براى استفاده از این دستگاهها ابداع كردم كه همه در قالب مسابقه‏هاى پرشور صورت مى‏گرفت. فیلم و عكس برنامه‏ها هم موجود است. معارف اسلامى از طریق این مسابقه‏ها به بچه‏ها ارائه مى‏شد.

· چنانچه غیر از موارد فوق، فعالیتها یا موفقیتهایى داشته و یا پیشنهاد و انتقادى دارید، بفرمایید.

خدا مى‏داند كه در هدایت، پس از جذب مردم، حتّى جوانانشان، مشكل خاصى نداریم. حوزه، دریاى معنویت و علم است؛ امّا آنچه به نظر مى‏رسد بخش اعظمى از دلایل عقب‏ماندگى را به خود اختصاص داده است، فقدان ارتباط اجتماعى صحیح با مردم است كه ناشى از ناآگاهى و گاهى خدایى ناكرده تكبر در برابر مردم است.

در واقع طبق تعالیم بلند اسلامى باید بپذیریم كه هیچ كس نمى‏تواند دلیلى بى‏خدشه بر این مطلب بیاورد كه من از فلانى، نزد خداوند عزّوجل، بهتر و بالاترم؛ حتّى اگر بى نماز باشد. اگر از غیب هم خبر آورند كه تو بهترى، شكى نیست كه حداقل خدمت به این گونه افراد، نزد خداوند (جلّت عظمته)، بسیار ارزشمند است و شاید واجب. مگر نه این است كه پیامبر اعظم‏9 از یهودىِ بى‏ادبى كه زباله بر سرشان مى‏ریخت، عیادت كرد؟ مگر نه این است كه امام جواد - علیه‏السلام - به شخصى كه پدرش ناصبى بود دستور محبت بیش‌تر به پدر ناصبى داد؟ مگر نه این است كه حضرت موسى على نبینا وآله و علیه آلاف التحیة والثناء از آوردن لاشه گندیده سگى به محضر الهى، به عنوان پست‏ترین مخلوق، پرهیز كرد كه شاید او پست‏ترین نباشد؟ و مگر نه این است كه... .

پس چرا در برابر مردمى كه حداقل محّبت اهل بیت - علیهم‏السلام - را در سینه دارند تواضع نداشته باشیم؟ و چرا خود را برتر از آنان مى‏بینیم؟ دستورها و سنت اهل بیت - علیهم‏السلام - براى چه زمانى و چه كسانى است؟ آیا خودمان نباید به آنها عمل كنیم؟ چرا نباید طبیب دوّار بطبّه باشیم؟ چرا منتظریم تا به سراغمان آیند؟

امّا پیشنهادهاى حقیر به مبلغان كه دست یكایك آنان را به قصد قربت مى‏بوسم:

1. باور كنیم كه مردم به‏ویژه جوانان، بسیار ارزشمندند و خدمت به آنان در راستاى تقویت دین است.

2. كلمه چهار حرفى سلام كه نام مبارك حضرت حق است، اعجاز مى‏كند. پیامبر رحمت‏صلى‏الله‏علیه‏وآله نیز فرمودند به بچه‏ها سلام مى‏كنم تا پس از من (این عمل نیكو) باقى بماند. خدا مى‏داند كه در بسیارى موارد، به هیچ تذكرى نیاز نیست. فقط سلام كنیم و برویم؛ خدا مى‏داند كه چقدر جذب مى‏شوند.

3. مبلغان موفق، به‏ویژه خوش‏اخلاق و متواضع را به مراكز فرهنگى، مانند: مدارس و دانشگاهها اعزام كنیم. این مهم، انجام شده است؛ ولى به نظر مى‏رسد، خیلى خیلى كم است.

4. جلساتى داخلى براى مبلغان باشد كه در كنار آموزش راههاى جذب، تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و من چقدر مشتاق این جلسات هستم.

· با تشكر از شما كه در این مصاحبه شركت كردید.

 

پی‌نوشــــــــت‌ها:

 

1) عنكبوت/69.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.