مصاحبه با مبلّغان نمونه (5) حجت الاسلام رحیم تقى‏ پور

تاریخ انتشار:
اشاره حجت الاسلام كریم تقى‏پور، از مبلّغان واحد همكارى حوزه و آموزش و پرورش مى‏باشند كه علاوه بر كسب موفقیتهایى در...

نام نشریه: مبلغان ، آذر و دی 1387 ، شماره 110

اشاره

حجت الاسلام كریم تقى‏پور، از مبلّغان واحد همكارى حوزه و آموزش و پرورش مى‏باشند كه علاوه بر كسب موفقیتهایى در عرصه تبلیغ، به امر تدریس در حوزه علمیه قم نیز مشغول هستند و در سال جارى به عنوان استاد نمونه و همچنین از طرف دفتر نكوداشت برترینهاى تبلیغ در حیطه جوانان، به عنوان مبلّغ برتر معرفى شده‏اند.

* * *

· با سلام و تشكر از شما به خاطر شركت در این مصاحبه، بفرمایید: عوامل جذب و استقبال مخاطبان را در چه چیزهایى مى‏بینید؟

در این‏باره مى‏توان به عواملى اشاره كرد كه در امر تبلیغ، بسیار مهم‏اند. این عوامل عبارت‏اند از:

الف. پیام‏رسان؛

ب. پیام‏گیرنده؛

ج. پیام (محتوى)؛

د. مكان یا محل انتقال پیام.

الف. عوامل مربوط به پیام‏رسان‏

1. تخلق به اخلاق پسندیده؛

از جمله نكاتى كه قرآن كریم درباره تبلیغ و پیام‏رسانى بیان مى‏كند، اخلاق پسندیده و صحبت نرم با مخاطب است؛ از اینرو خشونت را رد مى‏كند و در این‏باره مى‏فرماید: «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»؛ (1) «اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مى‏شدند.‌»

مبلّغ باید خصلتهاى خوب را در خودش ملكه كند. آیت اللّه جوادى آملى‏حفظه اللّه در این باره مى‏فرماید: «وقتى یك طلبه، توى خیابان راه مى‏رود، راه‏رفتنش، نگاه‏كردنش، طرز پوشش و ادب و طرز برخوردش با دیگران، به مردم اخلاق یاد مى‏دهد.‌»

2. اخلاص و بى‏توقعى؛

یكى از مهم‏ترین عوامل موفقیت مبلغ، اخلاص در عمل و بى‏توقعى است. امیرمؤمنان‏علیه‏السلام مى‏فرماید: «وَاَخْلِصْ فِى الْمَسْئَلَةِ لِرَبِّكَ فَاِنَّ بِیدِهِ الْعَطاءَ وَالْحِرْمانَ؛ (2) خواسته‏ات را تنها از پروردگارت بخواه؛ زیرا عطاكردن یا محروم كردن فقط به دست اوست.‌» همچنین آمده است: «وَ یا اِلهِى بِیدِكَ لا بِیدِ غَیرِكَ زِیادَتِى، وَنَقْصِى وَ نَفْعِى وَضَرِّى؛ (3) خدایا افزونى، كمى، نفع و ضرر من فقط به دست توست نه به دست غیر تو.‌» پس همه چیز به دست خداوند است؛ حتى اثرى كه در حرفها و كار یك مبلّغ است.

3. دلسوزى و خیرخواهى؛

4. برقرارى ارتباط عاطفى؛

نخستین قدم و اصلاً چاشنى تبلیغ، برقرارى ارتباط عاطفى مبلغ با مخاطب خودش است كه باید به فراخور موقعیت انجام بگیرد؛ مثلاً بنده، جلسه سخنرانى را با دعاى امام زمان‏علیه‏السلام یا همخوانى اشعارى با ریتم خاص، و یا با یك سؤال آغاز مى‏كنم.

5. ارتباط و پیگیرى حل مشكلات مخاطب در صورت لزوم؛

6. ارتباط با خانواده مخاطب و تشویق كلامى مخاطب، نزد خانواده‏اش؛

7. جلسات سخنرانى به صورت منظم و با موضوعات متنوع و مورد نیاز مخاطب؛

8. قرار دادن ساعات مخصوصى براى پرسش و پاسخ و مشاوره؛

این كار را چه در محل تبلیغ و چه از طریق تلفنى در وقت اعلام‏شده در اختیار مخاطبانم قرار مى‏دهم. جا دارد در اینجا از همسرم كه در ارائه این برنامه در قسمت مشاوره خواهران، كمك بنده هستند، تشكر و قدردانى كنم كه ایشان در موفقیتهاى بنده، بسیار مؤثرند.

9. دعوت از اساتید؛

گاهى از اساتید و افراد متخصص در بعضى موضوعات دعوت مى‏كنم.

10. توجه به نیازهاى عاطفى مخاطب؛

11. شنونده خوب بودن براى مخاطب، هنگام صحبت و ابراز احساسات.

ب. عوامل مربوط به پیام‏گیرنده:

1. مشاركت‏دادن خود افراد در بحث و احترام قائل شدن براى نظر آنان؛

2. مسئولیت‏دادن به افراد؛

باید به افرادى مسئولیت داد كه از حیث علمى و اخلاقى مى‏توانند براى بقیه الگو باشند. بنده از این طریق در اجراى برنامه‏هاى متنوع از این‏گونه اشخاص استفاده مى‏كنم.

3. ایجاد فضاى مناسب براى جوانان؛

این فضا سبب مى‏شود كه آنها بتوانند خودشان را مطرح بكنند و از این طریق به رشد شخصیت و استعدادهاى ایشان مى‏پردازم.

4. تشویق و شخصیت‏دادن به جوان؛

این كار، به‏ویژه در جمع؛ معجزه مى‏كند.

5. ایجاد انگیزه؛

مثلاً براى ایجاد انگیزه، هر ماه، دانش‏آموز نمونه مدرسه را - با ملاكهایى كه اعلام كرده‏ایم - معرفى مى‏كنیم.

6. تشكیل گروهها و حلقه‏هاى دانش‏آموزى؛

معمولاً با ایجاد رقابت بین این گروهها در موضوعات مختلف، القاى غیرمستقیم پیام انجام مى‏گیرد.

7. توجه‏كردن به نقاط مثبت فرد.

ج. عوامل محتوایى و پیام

1. نیازسنجى از مخاطب؛

براى بیان یك محتواى خوب و اثرگذار باید از مخاطب، نیازسنجى بشود. بدین صورت كه باید معلوم شود كه ذهن مخاطب با چه مسئله‏اى درگیر است و از چه چیزهایى رنج مى‏برد؛ مثلاً بنده، یك سخنرانى در جمع دانش‏آموزان عمره‏گزار داشتم و موضوع صحبتم درباره ناامیدى و توكل به خداوند بود.

پس از اتمام جلسه، یكى از دانش‏آموزها نزد من آمد و از اختلافات خانوادگى و ناامیدى‏اش از زندگى گفت. همین جلسه، جرقه‏اى شد كه این جوان با مشاوره‏هایى كه داشتیم و به فضل و عنایت خداوند، توانست خود و زندگى خانواده‏اش را سروسامان ببخشد.

2. القاى پیام به صورت غیرمستقیم؛

محور كار تبلیغ بنده، همین است و خیلى كم اتفاق مى‏افتد كه از شیوه مستقیم استفاده كنم. سعى مى‏كنم موضوع را طورى مطرح كنم كه خود مخاطب به نتیجه برسد؛ مثلاً طرحى در مدرسه، تحت عنوان امر به معروف و نهى از منكر تصویرى اجرا كردیم؛ بدین صورت كه مثلاً یك تصویر از بى‏نظمى كفشها در جاكفشى نمازخانه تهیه كرده و یك تصویر از نظم كفشها در جاكفشى نمازخانه. این دو تصویر را در كنار هم قرار دادم. سپس سؤال كردم به نظر شما كدام بهتر است؟ این، یك نمونه از القاى پیام به صورت غیرمستقیم بود كه خیلى مؤثر واقع شد.

گاهى نیز براى رساندن یك پیام، از یك داستان یا خاطره جذاب استفاده مى‏كنم و سپس از مخاطبانم از علتها و راهكارها سؤال مى‏كنم.

3. نشاط در برنامه‏هاى تبلیغى.

نشاط، چاشنى كار است؛ مثلاً براى بیان احكام، بیش‏تر سعى مى‏كنم كه به صورت عملى و نمایشى باشد تا گفتارى؛ مثلاً براى جمعى از طلبه‏هاى مدرسه بقیة اللّه الاعظم، احكام اموات و كفن و دفن را به صورت عملى یاد مى‏دادم كه این شیوه هم در یادگیرى خیلى مؤثر بود و هم یك فضاى بسیار معنوى حاكم شده بود؛ به‏گونه‏اى كه در پایان كلاس، اكثر طلبه‏ها به یاد مرگ اشك مى‏ریختند و متأثر شده بودند.

د. عوامل محیطى (مكان تبلیغى)

1. اجراى برنامه‏هاى اردویى كوتاه‏مدت و بیرون از محوطه كلاس؛

2. استفاده از اماكنى مخصوص، جهت القاى غیرمستقیم پیام مورد نظر؛

مثلاً براى جلوگیرى از بزهكارى، و یا نشان دادن عاقبت ارتباط با نامحرم، برنامه بازدید از زندان و مصاحبه مستقیم با افرادى كه در این زمینه‏ها گرفتار شده‏اند و یا براى آشنایى با ارزشها و دستاوردهاى انقلاب و اینكه انقلاب چگونه به دست ما رسیده است، برنامه بازدید از موزه انقلاب را ترتیب مى‏دهم.

3. متمركز بودن در یك مكان تبلیغى؛

بنابر توصیه بزرگانمان، سعى كرده‏ام كه از پراكنده كارى بپرهیزم و كار تبلیغى خودم را در یك محل متمركز كنم؛ زیرا كار در این صورت، بهتر نتیجه مى‏دهد.

4. ارتباط صمیمانه در اجراى برنامه، بین عوامل مؤثر در مكان تبلیغ؛

مثلاً در محیط مدرسه، ارتباط بین بنده و مدیر و معاون پرورشى خیلى نزدیك است، به حدّى كه هر طرحى بنده ارائه بدهم، ایشان با روى باز از آن استقبال مى‏كنند.

· آیا براى حل مشكلات تبلیغ و روش برخورد با مسائل مختلف، آموزش خاصى دیده‏اید؟ این آموزشها تا چه اندازه‏اى مؤثر بوده است؟

الحمد للّه مسئولان دفتر همكارى با برنامه‏هاى آموزشى تخصصى كه دارند، سطح كیفى مبلّغانِ تحت پوشش را ارتقا مى‏دهند. علاوه بر این، بنده، بیش‏تر از الگوهاى رفتارى استفاده مى‏كنم. همچنین دوره‏هاى تخصصى و تربیت مربى و روشهاى تدریس را هم طى كردم و بحمد اللّه این امور در تبلیغ، خیلى راهگشا و مؤثر بوده است.

· براى حل مشكلات خود در زمینه‏هاى علمى و روشى از كجا كمك مى‏گیرید؟ تا چه اندازه‏اى در این‏باره موفق شده‏اید؟

بدون تردید، هر كسى در هر زمینه‏اى نیازمند استفاده از تجربیات و راه‏حلهاى دیگران است؛ به‏ویژه كسانى كه در این فن متخصص هستند و بنده غالباً براى حل مسائل خود به استاد آن فن مراجعه مى‏كنم و در صورت دسترسى نداشتن به استاد از آثار بزرگان كمك مى‏گیرم و بحمد اللّه تقریباً موفق هستم.

· آیا جوان بزهكار در محل تبلیغ شما وجود داشته یا دارد؟ براى جذب آنها چه كرده یا مى‏كنید؟

همان‏گونه كه قبلاً عرض كردم، قدم اوّل، ارتباط عاطفى با این افراد است. گام بعدى، توجه به نقاط مثبت و شخصیت دادن به آنها است. بنده طورى رفتار مى‏كنم كه این افراد، من را امین و دلسوز خود بدانند.

همچنین سعى مى‏كنم در مواقعى كه زمینه، چه از حیث مكانى و چه از حیث زمانى فراهم شده است، خودم به سراغ آنها بروم؛ مثلاً در سفرى كه همراه دانش‏آموزان عمره‏گزار بودم، دانش‏آموز جوانى بود كه از لحاظ وضع ظاهر، پوشش مناسبى نداشت و فرد بسیار پیچیده‏اى بود؛ یعنى به همین سادگى نمى‏شد با او ارتباط عاطفى برقرار كرد؛ ولى بنده حواسم به او بود و رفتارهاى مناسب و محبت‏آمیزى با او داشتم. او در نهایت، داخل مسجد النبى‏صلى‏الله‏علیه‏وآله خودش به سراغم آمد و سفره دلش را باز كرد.

وى گفت: «حاج آقا من فردا مى‏خواهم احرام ببندم؛ اما دلبستگیهایى كه به دیگران دارم (دوست دختر) مانع از آن است كه بتوانم با خدا ارتباط قوى برقرار كنم و مى‏ترسم خدا مرا نپذیرد و به سینه‏ام دست رد بزند.‌»

بحمد اللّه صحبتهایى شد و تصمیمهایى گرفت كه خیلى مؤثر بود. اكنون كه یك سال از آن ماجرا مى‏گذرد باز هم در ارتباط هستیم و دوستى‏مان برقرار است و خدا را شكر بر عهد و پیمانهایش پایبند است.

· درصد افرادى كه براى رفع مشكلات خود به عنوان مشاوره به شما مراجعه مى‏كنند، كم است یا زیاد است؟ شما چگونه مشاوره مى‏دهید؟

افراد قابل توجهى هستند. علتش هم این است كه مثلاً در هر مدرسه‏اى به صورت متمركز كه برنامه داشته باشم، حتماً جلسات آموزش خانواده هم دارم.

در آن جلسات، غالباً مشكلات مطرح شده از سوى دانش‏آموزان را مطرح مى‏كنم و راه‏حلها راهم بیان مى‏كنم. همچنین مسائل و مشكلات خانواده‏ها را به دانش‏آموزان انتقال مى‏دهم و راهكارهایى را نیز عرض مى‏كنم.

بنده ساعات خاصى از زندگى‏ام را به مشاوره با مخاطبانم اختصاص داده‏ام. همسرم هم در این زمینه به بنده كمك مى‏كند.

اما روش مشاوره:

1. سعى مى‏كنم یك شنونده خوب براى مخاطبم باشم؛ یعنى از تمام ظرفیت براى شنیدن و درك صحیح حرفهاى مخاطبم استفاده مى‏كنم؛ به‏گونه‏اى كه مخاطب، پس از طرح مسئله خود، تخلیه روانى مى‏شود.

2. سعى مى‏كنم مشكل یا مسئله مخاطبم را طبیعى جلوه بدهم؛ به‏گونه‏اى كه فكر نكند با مشكل بزرگى روبه‏رو است؛ بلكه فكر بكند كه این مشكل را براى خود بزرگ تصور مى‏كرده است.

3. سعى مى‏كنم محور مشاوره‏ام توحید باشد؛ یعنى نهایت مشاوره را به خداوند ختم مى‏كنم؛ مثلاً مادر یكى از دانش‏آموزان درباره بى‏نمازى و هرزگى شوهرش مشاوره مى‏خواست.

بنده از صحبتهاى ایشان به این نتیجه رسیدم كه یكى از علتهاى این مشكل، كم‏كارى و سختگیرى خود خانم بوده است؛ از اینرو عرض كردم اگر روز قیامت خداوند به شما بگوید یكى از علل كارهاى همسرت، كم‏كارى شما بوده است، چه جوابى خواهید داد؟ یعنى از راه تحریك احساس مذهبى و با محور توحیدى وارد شدم. بحمد اللّه نتیجه هم داد و آن خانم در صحبت بعدى گفت كه راهكارهاى شما، باعث بهبود زندگى ما شد.

4. بنده با چند نفر از اساتید مشاوره در تماس هستم و اگر موردى باشد كه نیاز به یك متخصص باشد، آن را به اساتید متخصص معرفى مى‏كنم.

· برخورد شما با طرفداران جناحهاى مختلف موجود در محل تبلیغ به چه صورت است؟

مبلغ نباید طورى رفتار كند كه به جناح خاصى منسوب شود. نحوه برخورد با طرفداران جناحهاى مختلف باید از موضع پدرانه باشد؛ یعنى از روى دلسوزى همراه با ارشاد؛ نه از روى طعنه یا منفعت‏طلبى؛ این هم ظرافت خاصى دارد كه باید هوشیارانه عمل كرد.

· چنانچه پیشنهاد و یا انتقادى دارید، بفرمایید.

پیشنهاد

شهر قم در طول هفته، پذیراى طیف انبوهى از زائران حرم حضرت معصومه‏علیهاالسلام و مسجد مقدس جمكران است. متأسفانه از طرف حوزه یا حرم و یا مسجد مقدس جمكران، برنامه مناسبى براى تغذیه معرفتى اینها انجام نمى‏شود.

پیشنهاد بنده این است كه معاونت تبلیغ حوزه یا هر دستگاه دیگرى، با همكارى حرم و با استفاده از طلاب جوان و كارآزموده، حداقل یك شب در طول هفته در فضاى حرم مطهر یا مسجد جمكران به صورت خودجوش، حلقه‏هاى معرفتى تشكیل بدهند. در این حلقه‏ها خود مربى باید سراغ مخاطب برود و از این طریق، پاسخگوى سؤالات و شبهات جوانان باشد. بنده امتحان كرده‏ام و این كار، امكان‏پذیر است.

مسئولان محترم باید مبلغان خود را با تكنولوژى آموزشى روز آشنا كنند و امكان تهیه این ابزار را براى مبلغ فراهم نمایند.

انتقاد

متأسفانه بعضى از دستگاههاى تبلیغى به مدرك‏گرایى رو آورده‏اند و كم‏تر به مهارت و توان علمى مبلغ توجه دارند. برخى تنگ‏نظریهایى كه بعضى مسئولان این دستگاهها دارند، باعث از بین‏رفتن انگیزه و اخلاص مبلغان مى‏شود. البته بحمد اللّه دفتر همكارى تاكنون به چنین آسیبها و آفتهایى مبتلا نشده است و محور كارش، داشتن مهارت و توان علمى مبلّغ است.

مطلب دیگر، توجه نكردن به افرادى است كه در آینده مى‏توانند با طرحهاى نو، موج مثبتى را ایجاد كنند. غالب این افراد در پیچ و خم مشكلات و گاهى نیز با برخوردهاى ناشایست بعضى مسئولان، انرژى خودشان را در خلاف مسیر استعدادهایشان صرف مى‏كنند.

در نهایت خاضعانه دست تمام كسانى را مى‏بوسم كه در رشد و پیشرفت بنده سهیم بوده‏اند و از خداوند متعال براى آنها توفیقات روزافزون را آرزو مى‏كنم.

«اللّهم لا تأخذنى بما یقولون واجعلنى افضل مما یظنون واغفر لى ما لا یعلمون‌» (4)

از شما سپاسگزاریم و توفیق روزافزون شما را از بارى تعالى خواستاریم.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

1) آل عمران/159.

2) نهج البلاغه، نامه 31.

3) مناجات شعبانیه.

4) نهج البلاغه، خ 193.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.