واعظ وارسته، میرزا حسن نورى همدانى رحمه الله
نام نشریه: مبلغان، شماره 106
تولد
از جمله بزرگ مردان وارستهاى كه عمرى را در راه خدمت به دین خدا سپرى كرد و داراى فضل و كمال بود؛ ولى به دلیل ناشناخته بودنش گمنام ماند، روحانى و خطیب والامقام حجة الاسلام و المسلمین میرزا حسن نورى همدانى است كه در این مقاله با زندگانى این ستاره پنهان آشنا مىشویم.
«پدر بزرگوارش عالم جلیل القدر میرزا ابراهیم نورى، از عالمان وارسته همدان و عالمى متّقى و سازشناپذیر بود كه در عصر حكومت رضاخان قلدر به جهت حفظ لباس مقدس روحانى به ناچار از همدان به یكى از روستاهاى اطراف شهر به نام «پاینده» كه در 12 فرسخى آن قرار داشت، مهاجرت كرد و در آنجا سكونت گزید و به كار ارشاد و موعظه مردم پرداخت. از ویژگیهاى این روحانى پارسا این بود كه هیچگاه حاضر نشد سنگر دفاع از دین و روحانیت را ترك نماید و چون از مصرف وجوهات شرعیه اجتناب مىورزید، براى امرار معاش خود دكانى را دائر نموده، از این راه زندگى خویش را تأمین مىكرد. و از همان درآمد نیز زندگى نیازمندان و محرومان را اداره مىنمود.» (1)
در این قریه بود كه در یكى از روزهاى سال 1302 ه. ش چشمانش به قدوم مبارك مولودى روشن گردید و نامش را حسن گذاشت كه بعدها در میان فضلا به میرزا حسن نورى همدانى شهرت یافت. وى دوران كودكى خود را در این روستا سپرى كرد و دروس ابتدایى و مقدارى از علوم اسلامى را از محضر والد دانشمند و فرزانه خویش به خوبى فرا گرفت و آنگاه به همدان مهاجرت كرد.
حوزه علمیه همدان
میرزا حسن مقدمات و مقدارى از دروس سطح متوسطه و علوم دینى را از محضر فرزانگان حوزه علمیه همدان، بهویژه عالم ربانى آیة اللّه ملاعلى معصومى همدانى فرا گرفت و زانوى شاگردى بر زمین زد. ویژگیهاى اخلاقى و علمى آخوند همدانى كه از دوستان و همحجره والد بزرگوارش (2) بود، سخت مورد توجه میرزا حسن قرار گرفت و ایشان را الگوى مناسبى براى زندگى علمى و معنوى خویش قرار داد.
تحصیل در حوزه علمیه قم
میرزا حسن نورى همدانى در سال 1322 ه. ش به اتفاق برادر كوچكترش حضرت آیة اللّه میرزا حسین نورى همدانى وارد حوزه علمیه قم گردید و در مدرسه حجتیه سكنى گزید و با جدّیت و پشتكار سطوح عالیه را از محضر فرزانگان نامدار حوزه قم، همانند: آیات سلطانى طباطبایى، میرزا محمّد مجاهدى تبریزى و دیگران به اتمام رساند و توانست مبانى علمى خود را استوار سازد. آن مرحوم از اوضاع نابسامان اقتصادى خود در بدو ورود به حوزه علمیه قم اینگونه یاد كرده است: «هنگامى كه ما به قم آمدیم، در نهایت تهى دستى بودیم. مدتى روى پشت بام مدرسه حجتیه و دیگر جاها مىخوابیدیم و قوتمان نانهایى بود كه از دِه آورده بودیم. هنگامى كه سفره نان را براى بار چندم باز كردیم، با مشتى نانهاى كپك زده مواجه شدیم و تا مدتى كپكهاى روى نانها را مىساییدیم و پاك مىكردیم تا قابل خوردن شوند.» (3)
اساتید فرزانه
بدون تردید، بالندگى و رشد شخصیت علمى و عملى این دانشمند فرهیخته و فروزندگى او در زمینههاى مختلف علوم و معارف اسلامى تا حدّ زیادى مرهون وجود اساتید و حضور در محضر درس آنان بوده است. میرزا حسن نورى همدانى (4) بعد از اتمام سطوح عالیه، پاى به درس خارج فقه و اصول بزرگان و فرزانگان نامدار حوزه علمیه قم گذارده، از خرمن دانش آنان خوشه چینى نمود.
اسامى اساتید فرزانه و نامدارى كه وى در نزد آنان زانوى شاگردى بر زمین زده عبارتاند از:
1. حضرت آیة اللّه العظمى بروجردى (متوفى 1380 ه. ق)؛
2. حضرت آیة اللّه العظمى سید محمّد حجت (متوفى 1373 ه. ق)؛
3. حضرت آیة اللّه العظمى امام خمینى (متوفى 1368 ه. ش)؛
4. حضرت آیة اللّه العظمى مرعشى نجفى (متوفى 1369 ه. ش)؛
5. حضرت آیة اللّه العظمى محقق داماد (متوفى 1388 ه. ق)؛
6. علامه سید محمّد حسین طباطبایى (متوفى 1402 ه. ق). (5)
خدمات مرحوم نورى همدانى
الف. تبلیغ از طریق منبر
مهمترین ویژگى مرحوم میرزا حسن نورى همدانى، خدمت در قلمرو تبلیغ است. او مبلغى وارسته و با اخلاص بود كه با سبك و سیاقى ویژه به ارشاد و هدایت مردم و نشر مبانى دین اسلام و كیان ارزشمند تشیع مىپرداخت. ویژگیهاى این خطیب والامقام (6) در امر تبلیغ عبارت است از:
1. بیان شیوا و روان؛
2. تسلط كامل بر فن خطابه؛
3. تحقیقات دقیق و اطلاعات وسیع و تسلط و آمادگى بر متون روایى و تاریخى: از جمله مجموعه آثار علمى و تاریخى كه از وى به یادگار مانده در حدود 20 جلد است كه حاوى سخنرانیهاى ایشان است، با تعیین موضوعات و عناوین متنوع كه نشاندهنده عزم راسخ، همّت، پشتكار و جدّیت معظم له در امر تبلیغ مىباشد. این تحقیقات جامع باعث مىشد تا وى با آمادگى و پختگى كامل منابرش را اداره نماید. وى از پراكندهگویى و سخنان ملالآور و كسل كننده به شدّت پرهیز داشت ونیز عامل مهم «نظم» را در این راستا سرلوحه كار خود قرار داده بود؛
4. آگاهى كامل نسبت به واژههاى عاطفى و داراى بار روانى كه شنوندگان را سخت تحت تأثیر سخنان خویش قرار مىداد و آنان را مجذوب كلام شیواى خود مىساخت. آن سخنور توانا، دقیق و زیبا سخن مىگفت. در بسیارى از شهرهاى داخل (7) و حتى خارج، مردم از سخنان گرم و نافذ این روحانى وارسته بهرهمند گردیدند.
ب. سفیر اسلام در غرب
مرحوم حجة الاسلام و المسلمین میرزا حسن نورى همدانى كه از فضلاى برجسته و از محققان وارسته و ارزشمند حوزه علمیه قم به شمار مىآمد و از آگاهى، بینش و معلومات وسیع و گستردهاى برخوردار بود، بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، براساس فرمان حضرت امام خمینىرحمه الله در سال 1359 ه. ش براى تبلیغ و ارشاد و هدایت نیروهاى مسلمان ساكن انگلستان به آن دیار اعزام شد و به راهنمایى و هدایت مسلمانان، بهویژه نیروهاى تحصیل كرده پرداخت. اودر حالى وارد اروپا گردید كه هجمه سنگین تبلیغاتى، سیاسى و فرهنگى علیه ایران اسلامى توسط رسانههاى اجنبى جریان داشت و بدین وسیله انقلاب اسلامى، امام خمینى و اسلام عزیز مورد تهاجم سنگین دشمنان واقعى بود. آنها به وسیله رسانههاى خبرى سعى در مخدوش كردن چهره واقعى اسلام و انقلاب اسلامى در انظار جهانیان داشتند. مرحوم نورى همدانى بعد از ورود به لندن و ابلاغ پیام حكیمانه امام خمینى، شجاعانه وارد صحنه كارزار شد و به تبلیغ، هدایت، سازماندهى سیاسى، فكرى و فرهنگى مسلمانان پرداخت و با برنامهریزى دقیق، جوانان آن دیار را با اندیشههاى ناب اسلامى آشنا ساخت.
از جمله فعالیتهاى فراموش ناشدنى آن مرحوم، اقامه نماز جماعت در مقابل سفارت آمریكا در لندن بود كه در وسط خیابان و با اجتماع با شكوه مسلمانان و طرفداران انقلاب اسلامى در برابر چشمان حیرتزده دولت و ملت انگلیس برپا شد و اوج قدرت و عظمت و اقتدار و شكوه مسلمانان را به نمایش گذاشت. (8)
متن فرمان حضرت امام خمینىرحمه الله كه در 15 محرم سال 1400 ه. ق براى اعزام میزا حسن نورى به انگلستان صادر شده، بدین شرح است:
«بسمه تعالى؛ برادران محترم و ایرانیان مقیم انگلستان ایدهم اللّه تعالى! پیرو نامههاى متعددى كه با امضاهاى بسیار در مورد اعزام جناب حجة الاسلام والمسلمین آقاى میرزا حسن نورى - دامت افاضاته - به آن كشور، ارسال نموده بودید، پس از مذاكره با جناب ایشان قرار شد اِن شاء اللّه تعالى جهت ارشاد و تبلیغ و رسیدگى به امور مذهبى بدانجا بیایند. امید است با توجه به حساسیت وضع فعلى و توطئههاى دشمنان اسلام و انقلاب اسلامى، ملت شریف و مبارز ایران با هوشیارى و اتحاد بیشتر از وجود ایشان كمال بهره را برده و از راهنماییهایشان استفاده نمایید. از خداى تعالى موفقیت عموم آقایان را خواستارم.» (9)
ج. تأسیس انجمنهاى اسلامى قم
فعالیتها و تبلیغات گسترده ایادى استعمار در ایران و مبارزه عالمان دین با آنان تاریخ دیرینهاى دارد. خصوصاً در زمان مرجعیت آیة اللّه العظمى بروجردى، بهائیت تبلیغات گستردهاى را با پشتوانه مالى، سیاسى و فرهنگى اسرائیل به منظور مبارزه با اسلام، و جذب جوانان برومند و مسلمان این مرز و بوم به آن مرام و مسلك ضد دینى آغاز كردند.
استاد نورى همدانى به منظور مبارزه و مقابله با تبلیغات و اهداف شوم دشمنان قسم خورده، اقدام به تأسیس یك تشكل مذهبى نمود. این تشكل مذهبى به منظور آشنایى جوانان مسلمان با مفاهیم و آموزههاى اسلامى و نحوه مقابله و مبارزه آنان در مقابل افكار و عقاید واهى و گمراه كننده در سال 1337 ه. ش تحت عنوان «انجمن اسلامى» در قم تأسیس شد. فعالیت دینى، فرهنگى و علمى این تشكل مذهبى با استقبال گسترده و كمنظیر جوانان روبرو گردید و كار خود را در دو بخش برادران و خواهران آغاز نمود. این جلسات كه به صورت هفتگى و منظم در دو كانون جداگانه و مجزّا تحت عنوان «مكتب ولىّ عصرعلیهالسلام» و «كانون مهدیه» دایر مىشد، به مدت 18 سال ادامه داشت. موضوعات اسلامى توسط استاد تدریس مىشد و این كانون توانست با آموزش اندیشههاى ناب اسلامى، بسیارى از جوانان را از خطر انحرافات گوناگون نجات داده، موجبات ترقى و كمال آنان را فراهم سازد. بیان موضوعات جذّاب دینى، جدّیت، پشتكار، اخلاق و اخلاص استاد و تبلیغات جوانان مشتاق به دین، باعث جذب گسترده جوانان شیفته اخلاق اسلامى به این كانون مذهبى، و در نتیجه موجب وحشت شدید ساواك گردید و آنان در صدد تعطیلى آن برآمدند؛ از اینرو مرحوم نورى همدانى را دستگیر و روانه زندان ساواك كردند وبا توسّل به انواع تهدیدها و شكنجهها، موجبات تعطیلى كانون مذهبى را پس از 18 سال فعالیت مستمر و گسترده در سال 1355 ه. ش فراهم آوردند.
بسیارى از تربیت یافتگان مكتب دینى - فرهنگى مرحوم نورى همدانى در پیروزى انقلاب اسلامى نقش بسزایى داشتند و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى بسیارى از شاگردان آن مرحوم در رأس تشكیلات فرهنگى و سیاسى كشور قرار گرفتند. (10)
د. یاور فقاهت
مرحوم میرزا حسن نورى، سالیان متمادى در بیت شریف آیة اللّه بروجردى مشغول خدمت در امر ساماندهى كارهاى علمى آن مرجع فقید بود و از اصحاب و یاران ویژه و مورد علاقه آن بزرگوار به شمار مىآمد. معظم له درباره چگونگى ورودشان به بیت آیة اللّه بروجردى چنین مىگوید: «آشنایى من با آیة اللّه بروجردى از آنجا آغاز شد كه روزى استفتایى نوشتم و براى پاسخ خدمت ایشان دادم. ایشان از خط و انشاى من خوششان آمده بود؛ از اینرو، سفارش كرده بودند كه نویسنده این استفتاء را بگویید بیاید، من كارش دارم. خدمت ایشان رسیدم، مرا مورد لطف قرار دادند و فرمودند: من مقدارى نوشته دارم، از شما مىخواهم كه اینها را بازنویسى و تنظیم نمایى. من قبول كردم. از آن پس در خدمت آیة اللّه بروجردى بودم و بسیارى از نوشتههاى علمى و حتى نامههاى مهم سیاسى را من مىنوشتم. سالها در خدمت آن بزرگوار بودم و كار عهده من پاكنویس كردن و نگارش مطالب و تحقیقات آن مرحوم بود.» (11)
هنرمندى خوشنویس
مرحوم نورى همدانى، هنرمندى خوشنویس بود و خط بسیار زیبایى داشت و مطالب را با خط زیبا و قشنگ و هنرمندانه مىنوشت. همه آثار قلمى و علمى كه از آن بزرگوار به یادگار مانده است، خود ایشان با خط بسیار زیبا نوشتهاند كه هر بینندهاى را مجذوب هنرنمایى خود مىنماید. او مىگوید: «در یكى از روزها كه پاكنویس و تنظیم مطالب را خدمت آیة اللّه بروجردى ارائه كردم، وقتى نوشتهها را دیدند، بسیار خوشحال شدند و بنده را دعا كردند و افزودند: شما هم در ثواب این نوشتهها شریك هستید. سپس براى تشویق بنده و قدردانى از زحمات، دستور دادند قباى مخصوص خودشان را به من بدهند. فرداى آن روز قبا را پوشیدم، هنگامى كه وارد اطاق شدم، آیة اللّه بروجردى قبا را بر تن من دیدند و لبخند زدند.» (12)
ویژگیهاى اخلاقى
مرحوم حاج شیخ حسن نورى همدانى داراى خصوصیات و كمالات فراوانى بود كه به اجمال به برخى از آنها اشاره مىشود:
نظم در زندگى فردى و اجتماعى، با وقار سخن گفتن، ایثار در رفاقت، پشتكار و جدّیت در كار، سادهزیستى، اهل مطالعه و تحقیق و پرهیز از سخنان نابجا بودن، از ویژگیهاى بارز اخلاقى ایشان به شمار مىرود. وى عاشق اهل بیتعلیهمالسلام بود و هر زمان كه اسم مبارك اهل بیتعلیهمالسلام را مىشنید و یا خودش از آنها یاد مىكرد، آثار غم و اندوه از چهرهاش هویدا مىشد. در تواضع و فروتنى و اخلاص با مردم كم نظیر بود. آقاى سید محمّد سجادى دامغانى مىگوید: در یكى از جلسات فن خطابه، وى به یكى از طلابى كه جزء شاگردانش بود، گفت: «اگر از كتابهایى كه براى شما معرفى كردم استفاده مىكردید، صحبت شما سودمندتر بود. ناگهان آن طلبه برآشفت و به شدت ناراحت شد. حضرت استاد از جاى بلند شد و بسیار متواضعانه صورت آن طلبه را بوسید و فرمود: منظور بدى نداشتم.» (13)
تا ملكوت
سرانجام این روحانى مخلص، خدمتگزار و خستگىناپذیر در راه انجام تبلیغ دین، جان به جان آفرین تسلیم نمود. وى در سن 69 سالگى در تاریخ 29 شعبان 1411 ه. ق مطابق با 25 اسفند سال 1369 ه. ش در منطقهاى بین یزد و كرمان به هنگام سفر تبلیغى كه به سیرجان عازم بود، در اثر تصادف، دارفانى را وداع گفت و روحش به ملكوت اعلى پرواز نمود و در روز اوّل ماه مبارك رمضان، جنازهاش بعد از تشییع، در حجره سوم صحن بزرگ حرم مطهر حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاك سپرده شد.
پینوشــــــــــتها:
1) ستارگان فقاهت، محمدتقى ادهمنژاد، انتشارات ائمهعلیهمالسلام، قم، 1385 ه. ش، ص 138.
2) گلشن ابرار، تهیه و تدوین: جمعى از پژوهشگران حوزه علمیه قم، نور السجاد، قم، 1384 ه. ش، ج 6، ص 442.
3) ستارگان حرم، گروهى از نویسندگان ماهنامه كوثر، انتشارات زائر، قم، 1378 ه. ش، ج 5، ص60.
4) شرح حال میرزا حسن نورى همدانى در منابع ذیل آمده است: گنجینه دانشمندان، محمّد شریف رازى، كتابفروشى اسلامیه، تهران، 1353 ه. ش، ج 2، ص 294؛ تربت پاكان قم، عبدالحسین جواهركلام، انتشارات انصاریان، قم، 1382 ه. ش، ج 1، ص 571؛ ستارگان حرم، ج 5، ص 55 - 77؛ دانشوران قم، محمدتقى ادهمنژاد و علیرضا هزار، انتشارات زائر، قم، 1384 ه. ش، ص 309؛ مجله حوزه، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، شماره 43 و 44، فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر 1370 ه. ش؛ نهضت روحانیون ایران، على دوانى، مركز اسناد انقلاب اسلامى، تهران، 1377 ه. ش، ج 6، ص 159 - 384.
5) شرح حال فرزانگان یاد شده توسط گروهى از پژوهشگران حوزه علمیه قم در دو مجموعه «گلشن ابرار» و «ستارگان حرم» به تفصیل تدوین یافته است.
6) گنجینه دانشمندان، ج 2، ص 294.
7) مطالب مربوط به سفر تبلیغى مرحوم نورى همدانى در سال 1327 ه. ش در نهاوند را مىتوانید در كتاب «نهضت روحانیون ایران»، ج6، ص 384، مطالعه كنید.
8) ستارگان حرم، ج 5، ص 64.
9) همان، ص 65.
10) همان، ص 64، 72 و 73، به نقل از مجموعه آثار میرزا حسن نورىرحمه الله.
11) مجله حوزه، شماره 43 و 44، ویژهنامه سىامین سالگرد آیة اللّه العظمى بروجردى، ص240.
12) همان، ص 243، با تلخیص.
13) ستارگان حرم، ج 5، ص 71.
افزودن دیدگاه جدید