آیا وجه التزام همان جریمه دیرکرد است؟

تاریخ انتشار:
دبیر کمیته فقهی بانک انصار گفت: اگر مشتری ‏در انجام تعهداتش به بانک، تخلف کند باید وجهی را به عنوان تخلف پرداخت کند؛ این ‏وجه التزام است نه جریمه دیرکرد؛ یعنی وجهی که مشتری ملتزم می‌شود تا به ازای تخلف ‏از ‏تعهدات خود پرداخت نمایند.
بانك

حجت‌الاسلام رضازاده امروز در دیدار با حضرت آیت‌الله ‏علوی ‏گرگانی با بیان اینکه، تعامل خوبی با علما و مراجع تقلید و ائمه جمعه داریم اظهارداشت: همانطوری که ‏مقام معظم رهبری تاکید داشتند، دغدغه‌های مراجع و علما را در  امر بانکداری ‏رعایت و  این موضوع را ‏وظیفه خود می‌دانیم.‏

وی با بیان اینکه 5 هزار نفر از کارمندان بانک انصار، آموزش مسائل شرعی را گذرانده اند ‏افزود: تایید شرعی قراردادها و دستورالعمل‌های بانکی وهمچنین آموزش مسائل شرعی عملیات ‏بانکداری در ‏دستور کار کمیته فقهی این بانک قرار داشته تا کارکنان بانک‌ها، مهارت فقهی در زمینه های ‏عقدشناسی و ‏رباشناسی را فرابگیرند، زیرا در صورت عدم آشنایی با مبانی فقهی، موجب می شود تا در نحوه اجرای عقود ‏دچار مشکل شوند.‏

دبیر کمیته فقهی بانک انصار با اشاره به وجود چالش‌هایی در بانکداری ایران خاطرنشان کرد: دو ویژگی ‏را ‏در بانک انصار شاهد هستیم، نخست اینکه در تدوین قانون بانکداری بدون ربا در سال 1362، از ‏پیشگامان ‏راه‌اندازی بانکداری بدون ربا بوده‌ایم و در عرصه اجرا هم این امر گستردگی زیادی داشته ‏است؛ ‏چالش‌هایی نیز درزمینه های  مسائل علمی داریم که نیازمند طی کردن تدریجی علمی است.‏

امروزه کاری که در خصوص  وجه التزام در بانک ها ‏صورت می‌گیرد جریمه ‏تاخیر و ‏تأدیه نیست؛ در مواردی که مشتری «معسر» است یا در روزهای ‏تعطیل سررسید پرداخت اقساط ‏باشد، ‏بانک‌ها باید رعایت کنند و وجه التزام را دریافت نکنند.

حجت الاسلام رضا زاده در بخش دیگری از  سخنان خود به موضوع جریمه دیرکرد و نظرات  مراجع و علما در این زمینه  اشاره کرد و گفت: 98 درصد ‏منابع بانکی متعلق به مردم می باشد و این ها امانت محسوب می‌شوند و در حقیقت ثروت ‏ملی می باشند، ولی ‏یک سری افراد درپرداخت دیون و بدهی تعلل می‌کنند.‏

وی  با بیان این که « امام راحل فرموده بودند اخذ جریمه دیرکرد حرام است؛ و فقها نیز با امام هم عقیده بودند ‏بیان داشت: معضلی در آن زمان به وجود‏آمد؛ زیرا اگر در بازار شایع می‌شد که بانک‌ها جریمه دیرکردنمی‌گیرند سوء استفاده‌کنندگان هیچ وقت ‏بدهی‌هایشان را پرداخت نخواهند کرد، بنابراین رئیس بانک مرکزی وقت، به محضر امام رسید و عرض کرد ‏با این فتوا نمی‌توان بانکداری کرد.‏

دبیر کمیته فقهی بانک انصار تصریح کرد: در تعابیر مراجع تقلید آمده است کسانی که بدهی‌هایشان را ‏دیر ‏می‌پردازند ظالم یا سارق و حتی فاسق هستند؛ زیرا توان مالی دارند و نمی‌پردازند.‏

وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) این مسئله را به شورای نگهبان واگذار کردند گفت: در فتاوای ‏برخی ‏مراجع تقلید بوده که اگر در ضمن قرارداد، قیدی گنجانده شود که مشتری متعهد و ملتزم بشود، ‏چنانچه ‏در انجام تعهداتش به بانک، تخلف کند وجهی را به عنوان تخلف پرداخت کند؛ این مبلغ را ابتدا به ‏عنوان ‏وجه التزام نامگذاری کردند، نه جریمه دیرکرد؛ یعنی وجهی که مشتری ملتزم می‌شود تا به ازای تخلف ‏از ‏تعهدات خود پرداخت نمایند.‏

حجت الاسلام رضازاده با بیان اینکه، بحث وجه التزام تا سال 1387 سه بار به شورای نگهبان رفت تا ‏اینکه ‏فقهای شورای نگهبان آن را تایید کردند خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در حقیقت قانونی را گذاشته که ‏مشتری نتواند از تعهداتش به ‏بانک عامل، تسهیلات تخلف کند.

دبیر کمیته فقهی بانک انصار با اشاره به دیدگاه مراجع تقلید عنوان کرد: برخی ‏معتقدند، اگر قید وجه التزام ‏در عقد و قرارداد گنجانده شود و مشتری نیز متعهد و ملتزم به تعهدات شود، بانک ‏می‌تواند وجه التزام را ‏بگیرند.‏

حجت الاسلام رضا زاده درادامه با بیان اینکه بانک انصار در روز های تعطیل وجه التزام را دریافت نمی کند ‏تصریح کرد: شعب بانک انصار در روزهای تعطیل برای کسانی که موعد ‏پرداخت اقساطشان رسیده این وجه ‏التزام را در نظر نمی گیرند؛ ولی اگر در روزهایی که مشتری توان پرداخت ‏داشته و تعلل نماید باید پرداخت ‏نمایند.‏

وی در پایان تصریح کرد: امروزه کاری که در خصوص  وجه التزام در بانک ها ‏صورت می‌گیرد جریمه ‏تاخیر و ‏تأدیه نیست؛ در مواردی که مشتری «معسر» است یا در روزهای ‏تعطیل سررسید پرداخت اقساط ‏باشد، ‏بانک‌ها باید رعایت کنند و وجه التزام را دریافت نکنند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.