استاد حوزه و دانشگاه:

مبلغان مطلبی را در منبر بگویند که به آن باور دارند

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: نگاه به منبر و سوژه های سخن باید چند بعدی بوده از منظر های مختلف به آن توجه کرد و نباید آن را در کلام ظاهری خلاصه نمود، در بیانات علامه طباطبایی در جلد ششم المیزان آمده است که اگر انسان با بلیغ ترین وجه با مردم سخن بگوید اما به آن باور نداشته باشد و از طریق زبان سرّ با مخاطب ارتباط ایجاد نکند، آن مطالب تاثیر گذار نخواهد بود.
عابدینی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی در اولین جلسه از سلسله نشست های ماه مبارک رمضان بیان کرد: نگاه به منبر و سوژه های سخن باید چند بعدی بوده از منظرهای مختلف به آن توجه کرد و نباید آن را در کلام ظاهری خلاصه نمود، در بیانات علامه طباطبایی در جلد ششم المیزان آمده است که اگر انسان با بلیغ ترین وجه با مردم سخن بگوید اما به آن باور نداشته باشد و از طریق زبان سرّ با مخاطب ارتباط ایجاد نکند، آن مطالب تاثیر گذار نخواهد بود.

استاد دانشگاه و کارشناس دینی با اشاره به روایتی از حضرت عیسی(ع) بر ضرورت استفاده شخص مبلغ از مطالب مفید در مرحله اول و  ارائه آن به مخاطب در مرحله بعد، اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت مسیح(ع) در روایتی شقی ترین افراد را فردی دانسته است که زمانی مطلب مفیدی را می شنود آن را برای گفتن به دیگران مناسب بداند و خود از آن بی بهره باشد. مبلغان باید توجه کنند مطالب مفید و روایات ائمه معصومین در ابتدای برای هدایت و استفاده شخص مبلغ می باشد و بعد از آن می تواند برای دیگران بازگو نماید.

وی در ادامه افزود: کلامی که در خود شخص تاثیر نگذارد و موجب تغییر رفتار در او نگردد قطعا در مخاطب وی نیز تاثیرگذار نمی باشد.

این کارشناس دینی سخن خداوند را همان افعال او برشمرد و خاطرنشان کرد: کلام در گفتار خداوند همان افعال او می باشد به عنوان مثال لطف و چشم پوشی خداوند هنگام خطاهای بشر نشان از واژه رحمانیت او بوده و ما نیز باید این روش را الگوی فعالیت های تبلیغی خود نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی قرآن کریم را از اساسی ترین سوژه های سخن در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: یکی از مهمترین سوژه های سخن در ماه مبارک رمضان کتاب مقدس قرآن می باشد. باید توجه داشته باشیم که قرآن کریم حیّ بوده و قابل تخاطب می باشد. باید به این باور برسیم  که خدوند متعال قرآن را بر قلب پاک پیامبر اکرم(ص) نازل و آنگاه از طریق بیان پیامبر خاتم به ما رسیده است و هر آنچه که از این طریق به ما رسیده است مطالبی کاربردی و مورد نیاز بشر می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: به هر اندازه اعتقاد و توجه مبلغان به قران کریم بیشتر باشد این امر در رساندن پیام های قرآنی به مخاطب نیز موثر خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به روایت شریف ثقلین که قرآن و اهل بیت(ع) را یک امر جدایی ناپذیر برشمرده است، فهمیده می شود که هر فردی بخواهد به محضر امام خویش شرفیاب شود و امام خود را حاضر نبیند باید به قرآن کریم رجوع نماید. هرآیه از قرآن بیان صفات حضرات معصومین می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی خواندن روایات اهل بیت(علیهم السلام) را نوعی زیارت آنان برشمرد و گفت: خواندن و شنیدن روایات ائمه معصومین و عمل کردن به آن ها نوعی از زیارت آن انوار مقدسه بوده و لازم است هنگام مراجعه به روایات احترام و توجه ویژه ای نسبت به آن داشته باشیم.

این کارشناس دینی خاطر نشان کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل این نظام به دنبال شکست وحدت اسلامی بوده و در راستای اهداف شوم خود به هر اقدامی روی آورده اند و اغتشاشات اخیر نمونه بارزی از این دشمنی ها می باشد.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون از اصلی ترین مطالبی که در منبر ها باید به آن توجه شود اقدام علیه نیات خصمانه دشمن و در راستای ایجاد محبت و هم دلی بین آحاد عموم مردم است که این دستور قرآن کریم (وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا) می باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.