دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:

ضرورت ارتقاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین جلسه از گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی بلاغ اظهار داشت: اگر بخواهیم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای همه دستگاه های اجرایی و حتی جبهه های مردمی قابل پذیرش باشد لازم است این شورا به قرارگاه فرهنگی تبدیل گردد.
ضرورت ارتقاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین جلسه از گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی بلاغ بیان کرد: برای اینکه شواری عالی انقلاب فرهنگی به یک قرارگاه فرهنگی تبدیل شود نیاز است هر کدام از اعضای اصلی آن سه روز در هفته به صورت مستقیم زمان مناسب برای این امر مهم، تخصیص دهند  که هم اکنون با توجه به مشغله های بسیار اعضای اصلی این شورا، تشکیل قرارگاه فرهنگی یک امر بعید کما اینکه تا کنون این امر صورت نگرفته است و نیازمند یک برنامه ریزی دقیق می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در ابتدای مطالب خود ضمن تشکر از برگزاری این محفل صمیمانه، گفتمان سازی را امری مهم در پیشبرد اهداف یک مجموعه برشمرد و اظهار داشت: یکی از ارکان حکمرانی «گفتمان سازی» می باشد که اگر این امر صورت گیرد سیاست و مقررات گذاری آن مجموعه اثر بخش بوده و این گفتگویی که هم اکنون برگزار شد کمک شایانی در حوزه گفتمان سازی جهت معرفی شورای عالی انقلاب فرهنگی به نخبگان و عموم افراد جامعه می تواند داشته باشد.

وی در ادامه بر لزوم تبدیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی اشاره کرد و افزود: تبدیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی خواسته ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، به طور جد پیگیر آن هستند. کشور در حوزه نظامی "قرارگاه" را تجربه کرده و شاهد نتایج خوب و مفید آن بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در قرارگاه نظامی، گردان ها زیرمجموعه تیپ یا لشکر بوده و لشکر هم تحت امر ستاد فرماندهی می باشد، اما تصمیم فرمانده قرارگاه بر همه لازم الاجرا می باشد. در مسائل کشور نیز وزارتخانه ها و یا سازمان ها زیرمجموعه دولت، و دیگر دستگاه های حاکمیتی نیز تحت امر مافوق خود می باشند، اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرهنگی تبدیل شود تمامی دستگاه های و عوامل اجرایی در کشور دستور پذیر این قرار گاه بوده هرچند اگر زیرمجموعه آن نباشند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه توجه به جبهه مردمی را از ارکان اصلی قرارگاه فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: قرارگاهی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد، جبهه مردمی را نیز شامل می شود یعنی هدایت گری آن جبهه بر عهد قرارگاه می باشد هر چند اگر جبهه ای مردمی یک شورای مستقل به حساب بیاید. رهبر معظم انقلاب تاکید دارند بیانیه هایی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می شود بر جبهه های مردمی تاثیر گذار و قابل پذیرش باشد.

وی ابراز کرد: نخبگان علمی باید توجه داشته باشند که قرارگاه فرهنگی که ما بر ضرورت ایجاد آن تاکید داریم همان شورای عالی انقلاب فرهنگی است نه دبیرخانه آن، در نتیجه اگر مطالباتی دارند از این شورا باید درخواست داشته باشند نه از دبیرخانه، زیرا دبیرخانه به عنوان یک هماهنگ کننده در این شورا بوده و مصوبات و بیانیه ها در خود شورا صورت می پذیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت ایجاد میز تخصصی برای هرکدام از مسایل اصلی مورد بحث در ستاد های تخصصی این شورا اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال ما هم اکنون با موضوع هوش مصنوعی یا سیاست های دانشگاه فرهنگیان یا دیگر مسایل مورد نیاز کشور  مواجه هستیم، باید در ستاد های مربوطه میز مرتبط با آن تشکیل و بعد از رصد همه جانبه، راهبری و راه سنجی آن مساله توسط میز آن دنبال گردد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در ادامه این گفتگو، استفاده از ظرفیت پژوهشگاه ها، مراکز علمی و شورای حوزویان را مورد تاکید  شورای عالی انقلاب فرهنگی بر شمرد و ابراز کرد: یکی از رویکردهایی که در دوره های قبل و دوره جاری بر آن تاکید می شود  استفاده از ظرفیت پژوهشگاه ها، مراکز علمی و شورای حوزویان که فعالیت های تئوریک انجام داده اند می باشد. 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.