استاد حوزه و دانشگاه؛

هدف اصلی در کلاسداری ایجاد رشد عقلی می باشد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام والمسلمین کاظمی اظهار داشت: مبلغانی که در حوزه کلاسداری مشغول به فعالیت تبلیغی می باشند باید توجه کنند هدف اصلی در مبحث کلاسداری یاد دادن نیست بلکه غایت نهایی، ایجاد رشد عقلی می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظمی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظمی در اولین جلسه از سلسله نشست های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،صبح امروز یکشنبه 18 تیرماه 1402 در سالن همایش های غدیر برگزار شد در خصوص موضوع «جذاب سازی کلاس های دینی» مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی در ابتدای سخنان خود به ارائه ویژگی های نسل نو در جامعه پرداخت و اظهار داشت: نوجوان و جوانانی که هم اکنون بخشی از جامعه امروزی را تشکیل می دهند به شدت دارای انتقادپذیر و انتقاد کننده، واکنش پذیر و شکننده می باشند که امر تبلیغ را کمی سخت تر و نیازمند تخصص می نماید.

وی در ادامه افزود: مبلغانی که در حوزه کلاسداری مشغول به فعالیت تبلیغی می باشند باید توجه کنند هدف اصلی در مبحث کلاسداری یاد دادن نیست بلکه غایت نهایی، ایجاد رشد عقلی می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: توجه به 5 راهکار از جمله «ایجاد رشد عقلی»، «رشد عزت نفس»، «جهت دهی به علائق نوجوان»، «ارزش گذاری نفس» و «توجه به عادت ها» می تواند  نقش به سزایی در تربیت نسل نوجوان و جوان داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی در ادامه مطالب خود به بیان تعریف از واژه «تدریس» و «کلاسداری» پرداخت و گفت: تدریس نوعی تعامل یا رفتار متقابل بین معلم و فراگیر، بر اساس طراحی منظم و هدف دار به منظور انتقال و تعمیق دانش ها و بینش ها، هدایت گرایش ها و شکوفا سازی استعداد ها و توانایی های متعلم در ابعاد مختلف جسمی و روحی برای رسیدن به کمال حقیقی می باشد اما واژه «کلاسداری» به معنای این است که معلم مجموعه فعالیت هایی را برای آماده سازی کلاس جهت یاددهی و یادگیری انجام می دهد.

وی شناخت مخاطب در امر تبلیغ را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: در امر تبلیغ شناخت مخاطب و ویژگی های او از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان مثال برخورد کودکان زیر 6 سال با گزاره های دینی یک برخورد تقلیدی بوده اما در کودکان 7 تا 12 سال این برخورد عاطفی می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخورد نوجوانان 13 تا 18 سال با گزاره های دینی یک برخورد استدلالی و در افراد 18 سال به بالا این برخورد یک امری شهودی می باشد بدین معنا که مخاطب در برخورد شهودی با گزاره های دینی زمانی قلب او مطمئن می شود که نتیجه و اثر رفتارهای دینی را حس نماید.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی مسجد را محلی مطمئن برای تربیت افراد جامعه خواند و بیان کرد: باید مبلغان تلاش نمایند که افراد جامعه علی الخصوص مخاطب نوجوان و جوان را با مسجد آشنا کرد یا به عبارت دیگر آشتی داد زیرا بهترین مکان و محل تبلیغ که اثر مثبت در روحیه مخاطب دارد مسجد می باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.