رئیس مجلس شورای اسلامی؛

اجرایی شدن قانون و حجاب تا دو ماه آینده

تاریخ انتشار:
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت عفاف و حجاب در نظام جمهوری اسلامی این موضوع را چندساحتی عنوان کرد و گفت: لایحه عفاف و حجاب پس از مطالعات گسترده به زودی به قانون تبدیل می شود و اجرایی خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش «راویان مکتب حسینی» در سالن همایش های غدیر، با تشکر از تلاش های تبلیغی طلاب در ماه محرم و ترویج فرهنگ تشیع، طلاب را مظلوم توصیف کرد و اظهار داشت: خدا را شاهد می گیرم که جمع شما مبلغین را مانند بچه های عملیات والفجر8 می بینم که برای عملیات آماده می شوند و در خط مقدم اسلام، انقلاب و تشیع در این مسیر هستید.

وی با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایستادگی نظام را باصلابت عنوان کرد و با قابل دفاع دانستن کارنامه نظام تصریح کرد: باید اتفاقات را روندی نگاه کنیم نه مصداقی و سپس یک تحلیل جامع داشته باشیم و پس از دیدن نقاط قوت سراغ نقاط ضعف آمده تا به درستی اقدام کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با قرائت جمله «اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد» از امام خمینی تصریح کرد: با دشمنی روبرو هستیم که با دین مشکل دارد و به خصوص وقتی این دین مزاحمت برای آن ها داشته و حکومت تشکیل داده است؛ نظام جمهوری اسلامی در نظام فعلی سیاسی دنیا مبتنی بر فقه شیعه محکم ایستاده و حرف خود را می زند و در همه جبهه ها نیز درگیر است. در این مسیر مبارزه و سختی وجود دارد اما اتفاقاتی که بر علیه ما افتاده می توانست هر کشوری را سرنگون کند.

وی با اشاره به تلاش همه جانبه غرب در براندازی جمهوری اسلامی پس از اتفاقات پاییز 1401، گروهک منافقین را در رأس همه ساماندهی و دشمن ها عنوان کرد و اظهار داشت: نجابت و درایت مردم، هدایت های دقیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب، حضور در میدان بچه های انقلابی تا پای جان و خون شهدای مدافع امنیت این توطئه را خنثی کرد؛ ما منفعل نیستیم زیرا در عکس العمل اقداماتی انجام دادیم که در پی آن و در راس آن منافقین در روز 30 و 31 خرداد در آلبانی دچار مشکل شدند.

قالیباف با اشاره به تغییر موضع کشورهای فرانسه و انگلیس در خصوص تغییر مواضع کشورها و شکست نقشه دشمنان، ابراز داشت: اینجا جایی است که باز برای ما ثابت شد اگر دین خدا را یاری کنیم خداوند هرگز ما را رها نخواهد کرد؛ افتخار داریم یک حکومت شیعی از لحظه استقرار اجازه نداد یک وجب از خاک کشور از دست بروند اما آن هایی که داعیه ملی گرایی داشتند قطعه قطعه سرزمین را به دشمن فروختند؛ حکومت شیعی از وطن خود دفاع کرد و برای مردمش تلاش می کند و این را جز برای خدا نداریم.

وی نقش امام خمینی در اعتلای امروز ایران اسلامی و احیای اسلام را بسیار ستودنی عنوان کرد و با اشاره به قدرت بازدارنده نظام جمهوری اسلامی بیان داشت: امروز دشمن روح و ذهن یکایک جوانان ما را در اولویت قرار داده و برای تسخیر آن تلاش می کند. گرفتن ذهن جوان ما تفاوتی با جداکردن قطعه ای از سرزمین نباید داشته باشد و به همان اندازه خسارت دیده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام طلاب را فرماندهان و مجاهدان جنگ ترکیبی دانست و با اشاره به حضور روحانیت در جنگ سخت نظامی عنوان کرد: حضور روحانیون نسبت به سایر اقشار در جبهه های جنگ تحمیلی بسیار پررنگ تر بود و بیش از دیگران شهید و مجروح دادند؛ در هنگام جنگ هرجا که سخت ترین نقطه بود می شد شهید میثمی را با عمامه در خط مقدم دید، او در کنار رزمندگان جنگید؛ روحانیت را بهترین امانت دار دین می دانیم که دین را به دست ما رسانده و در کنار ما نیز در حال جنگ است.

وی ستیز غرب علیه کشور با جنگ ترکیبی را ستیز علیه دین توصیف کرد و با اشاره به اظهارات برخی غربگرایان اظهار داشت: غربگرایان می گویند جمهوری اسلامی به دنبال دشمن تراشی است و با همه موضوعات امنیتی برخورد می کند؛ آنها حرف بی ربط می زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بیان اقدامات دشمنان به شرایط امروز و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: با مشکلاتی درگیر هستیم که مقصر آن ها نیز خود ما هستیم؛ کاش می توانستیم به جای حل مشکل به دنبال حل مسایل باشیم اما باز می توانیم به دست مردم مسائل را حل کنیم. اقتصاد ما دولتی است و سیستم حکمرانی در این زمینه دچار اشکال است. با اتمام جنگ در کار اجرایی حضور دارم در حکمت عملی صاحب نظر هستم و بسیاری از مسائل و مشکلات را می دانم.

وی تنظیم و اجرای درست برنامه هفتم توسعه را راهی مهم برای ثبات اقتصادی دانست در خصوص مسائل اقتصادی گفت: بالغ بر صد میلیارد دلار انژری هدر می رود که اگر درست مدیریت کنیم این سرمایه ما حفظ می شود. یک سری قوانین در این مجلس تصویب کردیم که بسیار ویژه و خاص است زیرا اولویت ما از ابتدا مسایل اقتصادی است و در این مسیر با نقشه راه پیش رفته ایم. قانون بانک مرکزی مدت ها دست نخورده مانده بود اما در این مجلس به تصویب رسید و تلاش داریم با بانک های عامل که در یک نظام لجام گسیخته پیش می روند مقابله کنیم.

قالیباف با اشاره به قراردادهای اجباری بانک و مصادره راحت اموال ضمانت شده، افزود: در خصوص ارز، سکه، خودرو و مسکن قوانینی برای مبارزه با دلالی دنبال کردیم که سختگیرانه است و شامل کمتر از یک درصد مردم می شود؛ این قانون تأثیر خود را بر بازار نیز گذاشته است؛ در خصوص خودرو نیز از وزیر سوال و استیضاح کردیم و همچنین واردات خودرو را تصویب کردیم.

وی در پاسخ به نقش مجلس در خصوص لایحه عفاف و حجاب، حجاب را یک موضوع فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: نظام اسلامی را برپا کردیم که احکام دین را پیاده کنیم؛ در بررسی های صورت گرفته توسط مجلس ۳۱ دستگاه اجرایی وظیفه ایجابی در خصوص حجاب داشتند که همه کوتاهی کردند. در حال حاضر قانونی در خصوص عفاف و حجاب وجود دارد و باید اجرا شود اما ممکن است اشکالاتی داشته باشد از این رو لایحه ای تدوین شده است.

شهردار اسبق تهران با اشاره به تنظیم لایحه حجاب در قوه قضاییه نگاه کیفری و جرم انگاری را در آن پررنگ توصیف کرد و اظهار داشت: با شناختی که از حضور خود در شهرداری و نیروی انتظامی پیدا کرده ام مطمئن هستم که اقدام کیفری برای مسأله ای فرهنگی کافی نیست؛ در صورت دوفوریتی شدن بررسی لایحه در مجلس فقط سه روز فرصت بررسی در کمیسیون را داشت که اما پس از تصویب قاطعانه یک فوریت لایحه عفاف و حجاب همه دستگاه های مطالعاتی مجلس مانند مرکز پژوهش ها و مرکز پژوهش های اسلامی بسیج شدند و این قانون بیش از ۶۰ ماده دارد.

وی با ابراز امیدواری از ابلاغ لایحه تا دوماه آینده حمایت از آمران به معروف را در آن برجسته دانست و تصریح کرد: برخی پیشنهاد کردند که این قانون طبق اصل ۸۵ در کمیسیون بررسی شود اما چون موضوع مهمی است بهتر است در صحن بررسی شده و همه مردم نیز مشروح مذاکرات را بشنوند؛ فرهنگ و اقتصاد ضعف ما است که دشمن بر همین دو سوار شده است.

قالیباف با اشاره به حذف ارز ترجیحی در قانون ۱۴۰۱ اجرای کالابرگ الکترونیکی را از پیشنهادات مجلس دانست و گفت: دولت به جای کالابرگ به واریز نقدینگی پرداخت اما ما می دانستیم این اقدام تورمی مشکلات را ایجاد می کند. دولت و مجلس تلاش می کند اقداماتی را صورت داده که اقلام اساسی در مواد خوراکی و اقلام اساسی در جهیزیه بیش از اضافه شدن حقوق ها گران نشوند؛ بسیاری از مشکلات گردن آمریکا نیست بلکه ناشی از مدیریت خودمان است برای مثال در مقطعی مرغ به طور فراوان یافت می شود و امروز بالاتر از قیمت مصوب به فروش می رسد.

وی ارز و نقدینگی را دو عامل مهم و تأثیرگذار بر تورم دانست و در پاسخ به تعهدات انتخاباتی خود اظهار داشت: از اذان صبح در محل کار خود حاضر می شوم و در طول این سه سال مجلس به ۸۰درصد تعهداتم عمل کردم. پس از انتخابات عنوان کردم در این لیست همه شایستگان حضور نداشتند اما در برابر تصمیمات خود در حوزه قانون گذاری پاسخگو هستم. امروز هم مانند جنگ کار می کنم زیرا نمی توان بی خیال مشکلات شد. اول صبح از خانه خارج می شوم و ناهار را هم در محل کار می خورم و سال ها است اینچنین در مسؤولیت ها حاضر بودم.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال یکی از حضار مبنی بر واگذاری اراضی دولتی برای ساخت مسکن اظهار داشت: در قانون جهش مسکن دولت مکلف شده است زمین واگذار کند که این مهم در حال انجام است اما نمی توان بیابان ها را واگذار کرد زیرا زیرساخت های زیادی احتیاج است که احداث آن به ازای هر یک متر مربع ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. در آن قانون گفته شده مردم خودشان خانه بسازند و دولت تأمین زمین را انجام دهد زیرا 40 تا 70 درصد قیمت یک منزل مسکونی را قیمت زمین تشکیل می دهد.

وی در پایان اشاره ای هم به درگذشت مهسا امینی در نیروی انتظامی داشت و عنوان کرد: همان موقع معتقد بودم که باید نیروی انتظامی عذرخواهی کند هر چند موظف نیست؛ به نیروی انتظامی تعصب بالایی دارم اما بالاخره گاه ممکن است مهمانی در خانه من نیز از دنیا برود و من باید از خانواده اش عذرخواهی کنم هر چند هیچ تقصیری نداشتم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.