مدیر مرکز تخصصی خانواده و مشاوره شهید اسماعیل زاده:

نقش بسزای مداخله گری اولیه در کاهش و حل اختلافات خانوادگی

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بیان کرد: از آنجایی که مداخله گری اولیه در کاهش و حل اختلافات خانوادگی نقش بسیار بسزایی دارد این طرح در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی به مدت 150 ساعت و با هدف تربیت مداخله گران حرفه ای جهت شناسایی مشکل و مداخله اولیه در این مرکز برگزار می شود.
نقش بسزای مداخله گری اولیه در کاهش و حل اختلافات خانوادگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن حسینی مدیر مرکز تخصصی آموزش خانواده و مشاوره سردار شهید ابوالقاسم اسماعیل زاده و از مبلغان فعال اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما، از فعالیت های تبلیغی این مرکز، سخن گفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ابتدای مطالب خود به معرفی مرکز تخصصی آموزش خانواده و مشاوره پرداخت و بیان کرد: مرکز تخصصی آموزش خانواده و مشاوره سردار شهید اسماعیل زاده از سال 1400 فعالیت خود را با حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شهرستان گناباد شروع کرد و تا کنون در چندین شهرستان از خراسان رضوی مشغول به فعالیت است. اعضای هیئت امنای مرکز متشکل از امام جمعه شهرستان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی و سه نفر از روحانیون گنابادی دانش آموخته دکتری روان شناسی می باشند.

وی در ادامه افزود: هدف از راه اندازی این مرکز، اجرای طرح های نوآورانه، خلاقانه، علمی و حرفه ای در جهت تحکیم خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء شاخص های رشدی، تربیتی و استعداد سنجی فرزندان است. این مرکز دارای چهار دپارتمان آموزشی و درمانی «زوج»، «کودک و نوجوان»، «اختلالات بالینی» و «استعداد سنجی» بوده که در حال حاضر چندین طرح در مرکز در حال اجرا می باشد.

مدیر مرکز تخصصی خانواده و مشاوره شهید اسماعیل زاده اظهار داشت: از فعالیت های در حال اجرا در این مرکز می توان به «طرح جامعه مداخله گری» اشاره کرد، از آنجایی که مداخله گری اولیه در کاهش و حل اختلافات خانوادگی نقش بسیار بسزایی دارد این طرح در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی به مدت 150 ساعت و با هدف تربیت مداخله گران حرفه ای جهت شناسایی مشکل و مداخله اولیه و در صورت لزوم ارجاع به مشاورین مرکز اجرا می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی توانمندسازی مشاورین را از مسائل مهم در امور تربیتی برشمرد و گفت: از اساسی ترین اشکالات به روان شناسی فعلی عدم بومی سازی آن و توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی است، طرح توانمندسازی مشاورین و فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی و مرتبط از دیگر اقدامات مرکز شهید اسماعیل زاده بوده که شرکت کنندگان در این دوره ها با مباحث تخصصی درمانی با نگرش به منابع اسلامی آشنا می شوند.

وی بیان کرد: از دیگر فعالیت های این مرکز برگزاری «طرح همسفر تا بهشت» می باشد، این طرح از آموزش های پیش از ازدواج (PME) شروع می شود، سپس مشاوره پیش از ازدواج (PMC) صورت می گیرد و پس از آن در یک بازه زمانی 2 ساله با مشاوره اختصاصی، همراه خواهند بود که طی فواصل مختلف، جلسات مشاوره به تناسب مشکلات در کارگاه های مختلفی که مشاور برای مراجعین معرفی می نماید شرکت می کنند.

مدیر مرکز تخصصی خانواده و مشاوره شهید اسماعیل زاده تصریح کرد: برگزاری جلسات تخصصی مشاوره با حضور روحانیون دارای مدرک روان شناسی و مشاوره از مشهد و قم به صورت هفتگی، برگزاری کارگاههای تخصصی برای طیف مرجع شهرستان از جمله مربیان حلقه های صالحین، ائمه جماعات، طرح امین و همچنین تهیه و تدوین بسته های مجازی در حوزه خانواده و تربیت فرزند برای عموم مردم نیز از جمله فعالیت های مستمر این مرکز است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه بر ضرورت کار گروهی اشاره کرد و گفت: خدای متعال در قرآن کریم سوره مبارکه سبأ می فرماید: «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ»؛ برای خدا در مرحله اول به صورت گروهی قیام کنید بعد می فرماید «فُرَادَىٰ». در شرایط فعلی که استکبار با همه توان وارد میدان شده لازم است ما هم با تجمیع ظرفیت ها وارد عرصه شویم و تبلیغ گروهی تخصصی مصداق همین مهم است. در تبلیغ گروهی گویی ارکان گروه مثل یک چرخ دنده عمل می کنند و علاوه بر سرعت کار، فشار و هزینه کمتری نیز تحمیل می شود.

این مبلغ تخصصی با اشاره به مشکلات پیش روی فعالیت های فرهنگی اظهار داشت: ممکن است خیلی ها مسئله مالی را مهمترین موضوع در فعالیت های فرهنگی بدانند اما به نظر بنده «عدم استارتاپی(نوآفرین در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز) گروه ها» و «نبود یک ساختار تشکیلاتی کلان بین خود گروه های تبلیغ تخصصی» از جمله مشکلات پیش روی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی می باشد.

وی در ادامه به بیان سه ویژگی مثبت این مرکز پرداخت و تصریح کرد: «حضور روحانیون خبره در مقطع دکتری روان شناسی»، «طرح و ایده های خلاقانه و نو آورانه» و «هزینه های بسیار پایین مشاوره و کارگاه» را می توان از نقاط قوت و از ویژگی های مثبت این مرکز برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان مطالب خود ضمن تشکر از مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در جهت همکاری و پشتیبانی فعالیت های این مرکز به مسیر ارتباط مجازی این مرکز با عموم افراد جامعه پرداخت و اظهار داشت: مخاطبان می توانند از طریق لینک https://zil.ink/esfcc.ir با ما در ارتباط باشند. مناسب است در این فرصت پیش رو از حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای پشتیبانی ها و همکاری های مستمری که نسبت به این مرکز داشته اند تشکر ویژه ای داشته باشم و از خداوند متعال برای تمامی مسئولان دلسوز و دغدغه مند آرزوی توفیق روز افزون دارم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.