رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی؛

فقط عقیده صحیح می تواند عقیده باطل را محکوم نماید

تاریخ انتشار:
رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: امروزه یکی از نیازهای مهم و جدی ما در فضای ادیان و مذاهب و فرق انحرافی؛ فراهم نمودن زمینه گفتگو با صاحبان فکر و اندیشه هایی است که بر خلاف مذهب امامیه می اندیشند و علاوه بر آن؛ مردم را به سوی باورهای خود دعوت می نمایند. شاید برخی چنین بیاندیشند که تنها راه مقابله با این دسته از افراد، برخورد امنیتی و قضائی است، اما تجربه و تاریخ نشان داده است که عقیده را صرفاَ با عقیده و رفتار متناسب می توان مجاب نمود.
فقط عقیده صحیح می تواند عقیده باطل را محکوم نماید

به گزارش بلاغ، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی و از مبلغان تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه نقد عرفان های نوظهور، در گفتگو با خبرنگار ما، فراهم نمودن زمینه گفتگو با صاحبان فکر و اندیشه ادیان و مذاهب و فرق انحرافی را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: امروزه یکی از نیازهای مهم و جدی ما در فضای ادیان و مذاهب و فرق انحرافی؛ فراهم نمودن زمینه گفتگو با صاحبان فکر و اندیشه هایی است که بر خلاف مذهب امامیه می اندیشند و علاوه بر آن؛ مردم را به سوی باورهای خود دعوت می نمایند.

وی در ادامه بیان کرد: شاید برخی چنین بیاندیشند که تنها راه مقابله با این دسته از افراد، برخورد امنیتی و قضائی است، اما تجربه و تاریخ نشان داده است که عقیده را صرفاَ با عقیده و رفتار متناسب می توان مجاب نمود. از این روی از ابتدای دوران مسؤلیت خود، واژه مواجهه را جایگزین مقابله کرده و تمامی برنامه های این میز را به سمت «مواجهه اندیشه ای» با صاحبان اندیشه های غیر هم سو مدیریت کرده ایم.

حجت الاسلام محمدی هوشیار گفت: از رهگذر آنکه هدایت، تنها با مواجهه اندیشه ای صورت می پذیرد، باید زمینه گفتگو را برای این مواجهه فراهم کنیم و شاید مراد مقام معظم رهبری از فرمان جهاد تبیین نیز برای حوزه تخصصی ما همین باشد. البته باید به این نکته اشاره کنم که گفتگو، چیزی غیر از مواجهه کلامی و اعتقادی است. گفتگو باید از جنس شنیدن، محبت نمودن، تعامل علمی، فرصت دادن، اندیشیدن و فراهم نمودن فضای اندیشه و تأمل برای رقبای اعتقادی است. 

رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر اهمیت گفتگوی آگاهانه و عالمانه با مخاطبی که دچار مشکلات اعتقادی شده است اظهار داشت: به یاد داشته باشیم که هیچ کسی در مواجهه با چهار یا پنج شبهه اعتقادی منحرف نمی شود تا او را به صرف مواجهه کلامی و پاسخ های اعتقادی بتوانیم هدایت کنیم، بلکه آنچه رهزن جوانان می شود؛ اقناع روان شناختی و متأثر شدن از مجموعه رفتارهای فرقه ای می باشد که تنها راه درمان این بیماری، گفتگوی آگاهانه و عالمانه با آنان است. 

وی در ادامه بر ضرورت ایجاد مراکز گفتگوی ادیانی و مذاهبی و حتی فرقه ای در جهت رفع مشکلات اعتقادی مخاطب اشاره کرد و افزود: ما نیاز به مراکز گفتگوی ادیانی و مذاهبی و حتی فرقه ای داریم تا شخص بتواند با کمال آرامش و بدور از واهمه امنیتی و سیاسی آنجا حاضر شده و اندیشه خود را با کارشناسان امر در میان بگذارد. شاید بخش قابل توجهی از مشکلات اعتقادی او به صرف ارائه و بیان ما فی الضمیر خود درمان شود و بقیه درمان او نیز با مواجهه صحیح کارشناسان مربوطه تکمیل شود. 

حجت الاسلام محمدی هوشیار تصریح کرد: تا زمانی که زمینه گفتگو با جوانان و افراد دگراندیش فراهم نشود، دوره های آموزشی و تربیتی در نقد فرقه های انحرافی بی ثمر و بی اثر خواهد بود. چراکه تربیت شده ما امکان به اشتراک گذاشتن آموخته های خود را نداشته و جوان به انحراف رفته ما امکان دسترسی به کارشناسان صاحب نظر را ندارد.

رئیس میز تخصصی مقابله با جریان ها و فرقه های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش پایانی مطالب خود گفت: بهتر است در پایان به طرح مواجهه اندیشه ای با فرق و ادیان اشاره بیشتری داشته باشم. این طرح به عنوان تأمین کننده نیازهای بین رشته ای فرق و ادیان، در دستور کار قرار گرفته و در پی آن است تا مباحثی همچون؛ فقه الفرق، جامعه شناسی فرق و نظائر آن را با کمک دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و پژوهشکده های مرتبط با موضوع در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به سر انجام برساند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.