رفتن به محتوای اصلی
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد:

سرمایه اصلی بزرگان امر تبلیغ، ارتباط وثیق آنان با خداوند است

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در همایش اختتامیه عملیات ششگانه تبلیغی جامعه مبلغان و روحانیون جهادی جنوب کشور در شهر لامرد استان فارس اظهار داشت: سرمایه اصلی بزرگان دین در امر تبلیغ ارتباط وثیق آنان با خدای متعال بوده است، آن بزرگواران چون امور مربوط به خود و خدای خویش را اصلاح کرده بودند در مقابل، خداوند نیز آنان را در امور مرتبط با دیگران، موفق کرده است.
توجه به هنر «خوب گوش دادن» در فعالیت های تبلیغی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در همایش اختتامیه عملیات ششگانه تبلیغی جامعه مبلغان و روحانیون جهادی جنوب کشور در شهر لامرد استان فارس، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها از تلاش و فعالیت های تبلیغی جهادی و مخلصانه طلاب استان های فارس، بوشهر و هرمزگان تقدیر کرد و اظهار داشت: مسیر نورانی نشر معارف دینی به واسطه تلاش های معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در جهان و بزرگانی همچون سید عبدالحسین لاری در این مناطق هموار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با اشاره به اهمیت امر تبلیغ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و ضرورت در مرتبه اول قرار گرفتن تبلیغ در فعالیت حوزه های علمیه، بیان کرد: مهمترین و والاترین مسئولیت حوزه های علمیه از دیدگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، تبلیغ و مواجهه چهره به چهره حوزویان با مردم می باشد. البته این امر در سال های اخیر با چالش های مختلفی روبرو شده است.

وی در ادامه افزود: امر تبلیغ به قدری مهم است که مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته خود با مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه، نپرداختن به این امر مهم را یک خسارت برای کشور دانسته و فرمودند: «اگر امروز حوزه‌ی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای میشویم که جبرانش به‌آسانی ممکن نیست؛ نمیگویم محال است امّا به‌آسانی ممکن [نیست] و دچار استحاله‌ی فرهنگی میشویم.»

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان حکمت 89 نهج البلاغه «من اصلح فیما بینه و بین اللَّه اصلح اللَّه فیما بینه و بین النّاس» بر ضرورت خودسازی به عنوان گام نخست در مواجه با مخاطب تاکید کرد و گفت: سرمایه اصلی بزرگان دین در امر تبلیغ ارتباط وثیق آنان با خدای متعال بوده است، آن بزرگواران چون امور مربوط به خود و خدای خویش را اصلاح کرده بودند در مقابل، خداوند نیز آنان را در امور مرتبط با دیگران، موفق کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد ادامه داد: طبق آیه 28 سوره مبارکه فاطر «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» کسی که خدا ترس نباشد و ابّهت مقام و جلال خداوند در دل او جای نگرفته باشد به طور کلی عنوان «عالِم» بر وی صدق نکرده و کلام او در قلب و جان مخاطب جایگاهی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: هرچه مسئولیت اجتماعی یک مبلغ و طلبه بیشتر گردد به همان اندازه ارتباط معنوی خود با خدای خویش را باید افزایش دهد. پیامبری که خداوند او را دغدغه مند مردم معرفی می کند در آیات قرآن می بینیم که نماز شب بر او واجب می شود. برای اینکه پیامبر اکرم(ص) پذیرای «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا» شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش دیگر سخنان خود توجه به مطالب صحیح و متقن در فعالیت های تبلیغی را امری مهم برشمرد و افزود: از موارد خوب سخن گفتن توجه به «قول سدید(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا)» یا همان استفاده از مطالب صحیح و متقن می باشد و خداوند در آیه 71 سوره احزاب«يُصْلِـحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»، نتیجه آن را اصلاح در اعمال و بخشیده شدن گناهان برشمرده است.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد تصریح کرد: گام بعدی در اثر بخشی فعالیت های تبلیغی بعد از اصلاح امور مرتبط با خداوند، انجام عمل صالح می باشد، طبق آیه شریفه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» این عمل صالح است که می تواند ضریب اثر بخشی به سخنان و فعالیت های تبلیغی را افزایش دهد.

وی هنر «خوب گوش دادن» را از جمله عوامل موفقیت در امر تبلیغ دانست و گفت: در امر تبلیغ باید علاقه ما به گوش دادن بیشتر از صحبت کردن باشد، اگر بتوانیم بخشی از فعالیت های تبلیغی خود را به شنیدن مطالب مخاطب اختصاص دهیم این امر موجب می شود تا ارتباط موثر با مخاطب برقرار شده و او نیز در مقابل پذیرای سخنان ما باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.