تقدیر از برترینهای جشنواره ملی نوآوریهای تبلیغی «جنات» با ثبت بیش از ۱۲۵۰ ایده
به گزارش خبرنگار بلاغ، مراسم اختتامیه طرح ملی جشنواره نوآوریهای تبلیغی «جنات» با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (دامت برکاته) صبح امروز سهشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴، در سالن جلسات مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار و از فعالان و طرحهای برتر تقدیر شد.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ و لعنة الله على أعدائهم أجمعین إلى یوم الدین.
﴿الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا ﴾
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم،
امروز یکی از رسالتهای حوزه علمیه موضوع تبلیغ است و شاید نخستین مأموریتهای فضلای محترم انجام امر تبلیغ است. ثمره همه تلاشها در این موضوع خلاصه میشود؛ یعنی از آغازین روز ورود به حوزه تا لحظات پایانی، در تمام مراحل و رتبههای معمول حوزه، رسالت تبلیغ از انسان سلب نمیشود.
بر این اساس باید توجه داشت که برای پرثمر بودن این وظیفه چه باید کرد. اینجانب با در نظر گرفتن موضوعات روز و پیشرفت فضای مجازی و تغییر در روش تبلیغ و یا ایجاد فضای تبلیغی نوین، همچنان معتقد به تبلیغ سنتی، یعنی تبلیغ چهره به چهره یا به بیان دیگر امر منبر هستم.
به این اصل اعتقاد دارم که هیچ روشی مؤثرتر از این نوع تبلیغ نیست، اگرچه اثرگذاری بسیار زیاد روشهای تبلیغ جدید مثل حضور در فضای مجازی یا ضبط کلیپ، ساختن برنامههای جذاب تصویری و غیره را کتمان نمیکنم؛ چون فضای موجود جامعه حکایت از اثر این نوع تبلیغ را نیز دارد. اما اثر گسترده تبلیغ مجازی به دلیل کمرنگ شدن فضای تبلیغ سنتی و چهره به چهره است که این موضوع باید توسط متخصصان این امر بررسی شود.
عزیزان باید توجه داشته باشند که تبلیغ یک هنر با داشتن دانش فراوان است. امروز در دیده عدهای، تبلیغ راحتترین کار به نظر میرسد، در حالی که تبلیغ و خطابه و منبر مشکلترین کارهاست و اگر بخواهیم اثرگذار باشیم، پرزحمتترین شغل محسوب میشود.
یک مبلغ مؤثر باید مراتب عالی علوم مختلف، خصوصاً ادبیات فارسی و عربی را به طور کامل و بدون نقص فراگیرد. مبلغ اثرگذار باید مهذب و عالم به زمان باشد، مخاطبشناسی را در مرحله نخست خطابه قرار دهد و از مصادر معتبر بهرهمند شود. از بیان مطالب غیر مستند پرهیز کند و وقت مخاطبان را با جعلیات و مطالب مجهول نگیرد. همچنین از بیان بعضی از سخنان که با جایگاه اهل بیت(علیهمالسلام) مطابقت ندارد، ولو اینکه در جایی نقل شده باشد، پرهیز کند. شبهات جامعه را رصد و با بیان رسا و مطالب مستند پاسخ دهد. به بهانه سنتی بودن نباید از مسائل روز اجتماع مثل موضوعات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مردم غفلت کرد؛ بلکه باید به این باور برسند که گوینده صدایی رسای برای آنها نیز خواهد بود
نکته دیگر که باید توجه داشت این است که در امر تبلیغ باید از یک مرکز واحد این اصل اداره شود. متأسفانه امروز نهادهای مرتبط و غیرمرتبط در بحث تبلیغ دخالت دارند و این یک آفت است. کار یک کار تخصصی است؛ لذا باید یک مرکز مسئولیت این کار را برعهده داشته باشد و از این وضع موجود خارج شود.
کار دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، تخصصی کردن ابعاد خود تبلیغ است: مبلغ در فضای مجازی به طور کلی، مبلغ در کارکرد هوش مصنوعی، مبلغ در ساختن انیمیشن، مبلغ در طبقات کودک و نوجوان. که البته مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسلامی کارهایی را آغاز کردهاند که موجب خشنودی است.
در پایان تأکید بر حمایت توسعه و تکثیر فعالیتهای تبلیغی و ارتقاء جایگاه تبلیغ در میان حوزویان و انگیزبخشی و استعدادیابی مبلغان را دارم و از همه برگزار کنندگان این همایش محترم که به عنوان جشنواره نوآوری تبلیغی جنات در حال برگزاریست تشکر میکنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
17 آذر ماه 1404
حسین نوری همدانی
گفتنی است این مراسم با حضور آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور و حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همراه بود و این دو شخصیت حوزوی در سخنانی بر اهمیت نوآوری و استفاده از روشهای اثرگذار در تبلیغ معارف دینی تأکید کردند.
آمار و ارقام یک مشارکت گسترده
بر اساس آمار اعلام شده در این مراسم، در طول برگزاری جشنواره ۱۲۵۲ فعالیت نوآورانه تبلیغی در سامانه اختصاصی «جنات» بارگذاری شد. سهم مبلغان خواهر از این ایدهها ۴۲ درصد و سهم مبلغان برادر ۵۸ درصد ثبت شده است که نشاندهنده مشارکت قابلتوجه بانوان مبلغ در این عرصه است.
برگزاری رویدادهای میدانی در ۴ قطب کشور
از ویژگیهای برجسته این دوره از جشنواره، برگزاری ۱۴ رویداد میدانی و کارگاهی در شهرهای قم، مشهد، اصفهان و خوزستان بود. این رویدادها بهصورت جداگانه ویژه مبلغان برادر و خواهر، با هدف ارائه الگوهای عملی و ارزیابی میدانی فعالیتهای نوآورانه طراحی شده بود.
در هر رویداد، مبلغان به ارائه طرحهای خود پرداختند و داوران جشنواره ضمن ارزیابی این فعالیتها، نکات راهبردی و مشاورههای تخصصی ارائه دادند. همچنین حاضران در این نشستها با مکانیزم رأیگیری، در ارزیابی کیفیت و اثرگذاری طرحها مشارکت مستقیم داشتند.
اهداف و دستاوردها
جشنواره نوآوریهای تبلیغی «جنات» به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و با هدف شناسایی، هدایت و گسترش ایدههای نو، روشهای خلاقانه و تجربیات موفق در عرصه تبلیغ دینی طراحی و اجرا شده است. این طرح درصدد است تا با ایجاد بستری برای تبادل تجربه و رقابت سازنده، گامی در جهت ارتقای کیفیت و تأثیرگذاری فعالیتهای تبلیغی بردارد.
در پایان این مراسم، از مبلغان و صاحبان طرحهای برگزیده در این جشنواره با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

افزودن دیدگاه جدید