آیت‎الله ‎العظمی جوادی‌آملی اشاره کردند

چه کسانی حق شفاعت کردن دارند؟

تاریخ انتشار:
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: شفاعت حق کسانی است که از سوی خدا چنین حقی به آنها اعطا شده باشد؛ شفاعت را خدا باید امضا کند و دستور دهد که چه کسی شفیع است و قلمرو شفاعت تا کجا است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از خبرگزاری حوزه  این مرجع تقلید، ظهر امروز در درس تفسیر سوره زمر، با اشاره به ادعاهای مشرکان در زمینه عبادت خویش  اظهارداشتند: توجیهات آنها برای عبادت بت ها پذیرفت شده نبود و به همین دلیل به بحث شفاعت متوسل شدند.

ایشان افزودند: شریک قائل شدن در صورتی است که طرف مقابل در یک وجه با طرف مقابل خود اشتراک داشته باشدو این درحالی که نه این بت ها ونه هیچ موجودی، ذره‎ای در این خلقت با خداوند متعال شریک نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: این بت ها خودشان دست ساز انسان هستند و چیزی ندارند که به واسطه آن با خداوند وارد مشارکه شوند.

معظم له با ذکر این مطلب که شفاعت ازدیگر توجیهات مشرکان برای پافشاری در شرکشان بود، گفتند: آنها به دروغ می گفتند برای رسیدن به خدا نیازمند شفیع هستند و این بت ها شفیع ما برای رسیدن به قرب الهی هستند.

ایشان تصریح کرد: نکته اصلی در اینجا آن است که شفاعت حق کسانی است که از سوی خدا چنین حقی به آنها اعطا شده باشد؛ شفاعت را خدا باید امضا کند و دستور دهد که چه کسی شفیع است و قلمرو شفاعت تا کجا است.

معظم له خاطرنشان کردند: خدا چنین اجازه ای را به آنها نداده بود و بت پرستی آنها و تمام اعمال آنها به این بهانه و هر بهانه دیگر مردود بود؛ زیرا این حوزه را خداوند مشخص می کند.

ایشان با اشاره به آیاتی از سوره زمر و سبا در خصوص مساله شفاعت گفتند: امکان دارد که خداوندبه عده ای اجازه شفاعت بدهد؛ ولی این شفاعت باید با اجازه خدا و محدوده خاصی باشد؛ در حقیقت آنها باید ماذون خدا باشند.

معظم له با اشاره به پاسخ خداوند به مدعیان اتخاذ فرزند از سوی خداوند، گفتند: نکته منطقی و قرآنی این بحث آن است که اتخاذ اولاد غیر ممکن و اتخاذ اصطفا ممکن است؛ در اتخاذ نسبت به نبی و ولی و امام و خلیل ممکن است که خداوند آنها را چینش می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند: این چینش و اتخاذ این «اصطفی» و «اجبتی» برای حل مشکلات مردم است، ولی اتخاذ اولاد باید یک ثمره داشته باشد که آن  هم سود رساندن به خداست در حالی که خداوند نیازی به فرزند ندارد و مشکلی ندارد که کسی بخواهد آن را حل کند.

این مرجع تقلید، ولایت را از ارکان دین به همراه نماز و روزه و اعتقاد به معاد دانستند و بیان کردند: خداوند همانگونه که امر به حدیث ثقلین و آیه «الیوم اکملت لکم دینکم...» می کند، همانگونه نیز« واستعینوا بالصبر والصلوه» می گوید که نشانگر منشا واحد این دو است.

ایشان تصریح کردند: با این اوصاف و شناخت حقایق مسلم قرآنی پس شبهه‎ای که وهابیت به ما برای مقرب دانست اهل بیت(ع) مطرح می‏کند، درست نیست، زیرا خداوند ائمه را خلق کرد که پشت سر آنها و با ولایت الهی آنها به قرب خدا برسیم .

معظم له خاطرنشان کردند: خداوند این دستگاه را بازی و بازیچه خلق نکرد بلکه از خلقت آن هدف بزرگی داشتند و ولایت و قرآن نیز برای رسیدن به این هدف ایجاد شده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.