آیت الله العظمی سبحانی:

قداست منبر به پیام آن و موفقیتش به ایجاد تحول است

تاریخ انتشار:
حضرت آیت الله سبحانی خطاب به طلاب گفتند : باید طلاب منبع سخنانشان را قرآن و احادیث ائمه علیهم السلام قرار دهند، زیرا قداست منبر با پیام آن و موفقیت منبر نیز ایجاد تحول در انسان ها است.
آیت الله سبحانی

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، این مرجع تقلید در تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه اظهار داشتند: خداوند در آیات 39،38 و 40 سوره احزاب به ماجرای سنت شکنی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در جامعه جاهلی اشاره کرده است.

ایشان افزودند: پس از ازداوج پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با زینب که دختر عمه مطلقه ایشان بود، منافقان با ایجاد شایعات فراوان می گفتند که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با همسر پسر خود ازدواج کرده در حالی که این گونه نبود که خدا هم در سوره احزاب به تمام شایعات مذکور پایان داده است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: خداوند فرمودند، با زینب که از فرزند خوانده پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) طلاق گرفته بود ازدواج کند؛ زیرا خداوند می خواست با این سنت جاهلی را که می گفتند فرزند خوانده در حکم فرزند است مقابله کنند.

معظم له بیان کردند: خداوند در ادامه به ویژگی های پیامبران الهی اشاره می کند که اولین آن، رساندن پیام خدا به مردم است در حقیقت پیامبران الهی از خود هیچ نمی گفتند و هرچه می گفتند پیام الهی بود.

حضرت آیت الله سبحانی خطاب به طلاب افزودند: طلاب نیز باید همین شکل باشند و منبع سخنانشان را قرآن و احادیث ائمه(علیهم السلام) قرار دهند، زیرا قداست منبر با پیام آن است و موفقیت منبر نیز در ایجاد تحول در انسان ها است، بنابراین اگر منبری نتواند کسی را متحول کند، یعنی اینکه نتوانسته از این فرصت به خوبی استفاده نماید.

ایشان افزودند: خشیت، دومین ویژگی پیامبران الهی است، خشیت، یعنی این که آن ها خدا را به حدی با عظمت می دیدند که در مقابل این همه عزت و بزرگی احساس کوچکی و خاری می کردند و این با بحث ترس و خوف متفاوت است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه عنوان کردند: از مهم ترین ویژگی های خداوند سریع الحساب بودن است که هیچ انسان و سیستم رایانه ای نمی تواند این حساب ها را بررسی کند به همین دلیل اگر اشتباه و کوتاهی رخ دهد؛ خداوند آن را محاسبه خواهد کرد، پس باید در تبلیغ به این اصل توجه کرد.

این مرجع تقلید عنوان کردند: در آیات عنوان شده است، زید فرزند نسبی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نبود؛ بلکه فرزند خواندگی صفت تشریفاتی است نه صفتی نسبی حال ممکن است این سوال پیش بیاید که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مگر فرزندی نداشته است، درست است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرزند داشته؛ اما منظور این است که از مهاجرین و انصار فرزندی نداشته است.

معظم له  در ادامه با اشاره به مسئله نبوت و رسالت گفتند: قرآن کریم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را خاتم النبیین خواند و نبی نیز با رسول تفاوت دارد در حقیقت باید تفاوت این دو را از قرآن بگیریم، هر جایی که سخن از وحی آمده به نبوت اشاره شده در اینجا به این نتیجه می رسیم که نبی کسی است که می تواند پیام وحی را دریافت کند در حقیقت نبی هم پیام گیرنده و هم پیام دهنده است.

ایشان افزودند: رسول به کسی گفته می شود که از طرف شخصی ماموریت می گیرد و آن ماموریت را به انجام می رساند مثل اینکه پادشاه به کسی ماموریتی داده باشد، اما نبوت مقامی عالی است که مرتبط با وحی است و باید گفت که یک رسول در واقع نمی تواند نبی نباشد، ولی نبی می تواند رسول باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.