استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

مفهوم و اهمیت ذکر قسم در آیات قرآن کریم

تاریخ انتشار:
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که ابتدای ۲۳ سوره از سوره‌های قرآن با قسم شروع می‌شود، به تبیین اهمیت این امر پرداخت و گفت: در مجموع ۱۱۸ سوگند در قرآن آمده است که همه آن از قول خداوند متعال نیست.
رفیعی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا،حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی، چهارشنبه شب در سخنرانی بعد از نماز مغرب و عشاء که در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد با بیان این‌که در روایات متعددی آمده است که در زمان پیامبر اسلام زمان خداحافظی متقابلا دو نفر به ترتیب آیات سوره عصر را می خواندند، اظهار کرد: درباره اهمیت سوره والعصر در روایات این سوره را موجب صبر و شکیبایی در مشکلات می دانند.

وی افزود: در روایتی دیگر آمده است که هرکسی سوره والعصر را در نافله های خود بخواند و بر تکرار و عمل به آن همت ورزد روز قیامت با چهره نورانی وارد محشر می‌شود در حالی که قلب او شاد است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که 23 سوره از سوره‌های قرآن ابتدای آن با قسم شروع می شود، عنوان کرد: در مجموع 118 سوگند در قرآن آمده است که همه آن از قول خداون متعال نیست.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی موضوعی قرآن نسبت به سوگندهای 118 گانه، گفت: 9 نوع قسم در قرآن مشاهده می‌شود که عبارتند از قسم به ذات خدا، قسم به پیامبر گرامی اسلام(ص)، به فرشتگان، قسم به قرآن، قسم به پدیده‌های آفرینش، قسم به مخلوقات، قسم به اماکن، قسم به انسان و قسم به زمانها است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که یکی از قسم های خداوند به زمان ها آیه اول سوره عصر است که می فرماید«وَالْعَصْرِ»، عنوان کرد:عصر غالبا به زمان جمع آوری و بازگشت به مکان اصلی گفته می شود.

وی با اشاره به اقوال مختلف در این رابطه، گفت:به عنوان مثال قسم به نماز عصر، عصر ظهور اسلام یا عصر ظهور حضرت مهدی(عج) یا معنای لغوی آن یعنی قسم به سختی‌ها را بیان کرده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که در روایت آمده است که هیچ گاه قرآن را با یک معنا تفسیر نکنید، عنوان کرد:قسم به عصر نیز قسم به عصر و زمان عصر است و این معنا به ظاهر و قرائن قرآنی زمان ها نزدیک تر است.

وی با اشاره به اهمیت نوع بیان آیات در قرآن کریم، گفت: قسم در قرآن دو اهمیت دارد اول آنکه قسم به خاطر نشان دادن مطلب است و دوم این‌که انسان به موضوع قسم فکر کند و قسم در قرآن سبب تفکر خواننده آن شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.