هشدارهای تبلیغی برای مبلغان (1)

تاریخ انتشار:
هر گفتار و بیانی که با یک پشتوانه علمی و به صورت مستند بیان شود،برای مخاطب جذاب و اثرات نفوذی بیشتری را به همراه خواهد داشت.منتها اگر مطالب خارج از تخصص و بدون دقت و بدون مستند مطرح شود،در این صورت بی تاثیر و چه بسا مشکل ساز خواهد شد.
هشدارهای تبلیغ دین

برای اینکه یک مبلغ موفق از آسیب های تبلیغی در امان باشد،لازم است به این نکات توجه شود:

1.  پرهیز از اظهار نظرهای غیر متخصصانه

هر گفتار و بیانی که با یک پشتوانه علمی و به صورت مستند بیان شود،برای مخاطب جذاب و اثرات نفوذی بیشتری را به همراه خواهد داشت.منتها اگر مطالب خارج از تخصص و بدون دقت و بدون مستند مطرح شود،در این صورت بی تاثیر و چه بسا مشکل ساز خواهد شد.
پس شایسته است که یک مبلغ در هنگام ارائه مطلبی نسبت به تخصص آن دقت نظر کافی را داشته و همراه با یک مستند قوی بیان و اظهار شود.و چنین کاری می طلبد که با یک مطالعه و تحقیق خوب همراه شود.

2. اصلاح  شیوه موعظه و تبلیغ

موعظه و تبلیغ یکی از رسالت های بزرگ  واساسی مبلغان دین است،و برای اینکه این وظیفه را بنحواحسن اجرا کنند،لازم است یک ابتکاری  در نحوه بیان و طرح موضوع انجام بگیرد.
در حقیقت مخاطب شناسی قوی و درک نیاز آنها و بیان کردن مطالب به صورت شیوا و جذاب باید در راستای برنامه تبلیغی مبلغان قرار بگیرد.

3. خطر التقاط  فکری

در عصر حاضر علوم وفنون در کشورهای مختلف به طور مشابه مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ ملتی نمی تواند ادعا کند که علم خاص متعلق به اوست،اما علوم با مکتب ها و ایدئولوژیها و راه و رسم های زندگی تفاوت دارد.
هر ملتی که از خود مکتب و فکری مستقل داشته باشد و زیر بار مکتبهای بیگانه نرود،حق حیات دارد و می تواند بزرگترین تحول را هم ایجاد کند.منتها اگر در این راستا دست نیاز به مکتب های بیگانه دراز شود،بردگی و بندگی را به دنبال خواهد داشت.
یک مبلغ باید دردفاع از مکتب اسلام با رویکرد جهان بینی الهی تلاش کرده و از نفوذ افکار التقاطی و منحرف کننده جلو گیری کند.
ازاین رو با کسب آگاهی بیشتر و حضور در کنار علمای با تقوی و صاحب اندیشه و مطالعه آثار آنها و با پناه بردن به خدا، می توان از گزند چنین آسیبی در امان ماند.

منبع:موگهی،عبدالرحیم،تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری،بوستان کتاب،صص319-337،دوم،1381،قم

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.