آیت الله العظمی وحید خراسانی در جمع مبلغان نخبه؛

جایگاه والای امام حسین علیه السلام به مردم بیان شود

تاریخ انتشار:
روز اول که امام حسین علیه السلام به دنیا آمد با قنداق به عرش رفت و در روز آخر نیز تا حرم کبریایی پروردگار اوج گرفت تا آنجا که خداوند می فرمایند: ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً.
آیت الله وحید خراسانی

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره نخبگان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مبلغان نخبه پیش از ظهر امروز در بیت آیت الله العظمی وحید خراسانی به محضر ایشان رسیدند و از بیانات معظم له کسب فیض کردند.
آیت الله العظمی وحید خراسانی در این نشست به بیان مطالبی در خصوص اهمیت و جایگاه والای امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا پرداختند؛ متن فرمایشات این مرجع عالیقدر را در ادامه میخوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

"الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ الله وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا الله وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيباً"

معرفت به تبلیغ و اهمیت آن

هر کسی که مشغول کاری می شود باید ابتدا و انتهای آن را کاملا بشناسد و انجام این مهم کار ساده ای نیست.
خداوند متعال در قرآن می فرمایند: أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ الله مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ الله الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ.
این آیه طریق معرفت را بیان می کند؛ درخت وقتی شناخته می شود که همه وجودش از قبیل اصل، فرع، ریشه، تنه، شاخه و ثمر آن روشن شود.
شما مبلغان شغلتان تبلیغ است. این کلمه باید کاملا تعریف شود که مبلغ یعنی چه؟ و تبلیغ به چه معناست؟
در معرفت این مساله، باید همه جوانب آن را شناخت؛ اصل و فرع تبلیغ و دیگر جوانب آن، تا با معرفت وارد انجام این وظیفه خطیر شویم.

واقعه عاشورا را نه می توان درک کرد و نه می توان توصیف نمود

قضایا سه حالت دارند: 1. برخی از آنها هم قابل درک و هم قابل بیان هستند. 2. برخی دیگر قابلیت درک دارند ولی قابل بیان نیستند. 3. صورت آخر نیز نه قابل درک ونه قابل بیان است.
قضیه سیدالشهدا و واقعه عاشورا نیز لایدرک ولایوصف که نه میتوانیم آن را درک کنیم و نه می توانیم بیان و توصیف نماییم.

منزلت امام حسین علیه السلام در پیشگاه الهی

در اهمیت معراج همین بس که سوره ای جداگانه در خصوص این واقعه داریم. هرجا که طلیعه سخن با لفظ "سبحان" باشد برای فهم آن مطلب باید عقل تماما به کار گرفته شود؛ مانند ابتدای سوره مبارکه اسراء که طلیعه واقعه معراج را خداوند متعال با لفظ "سبحان" آغاز کرده است.
پیامبر گرامی اسلام وقتی که به مقام "قاب قوسین أو أدنی" رسید؛ جایی که جبرئیل امین از رسیدن به آن مکان فرومانده بود، سربلند کرد و دید بر عرش الهی نوشته شده است: اِنَّ الْحُسين مِصباحُ الْهُدي وَ سَفينَهُ الْنِّجاة.
مصباح الهدی یعنی چه؟ در آیه معروف به نور آمده است: "مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ، الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ"؛ باطن مصباح حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها می باشد و مصباح اول امام حسن(ع) و مصباح دوم امام حسین (ع) می باشند. که در واقع ریشه این حدیث شریف از آیه نور می باشد.
روز اول که امام حسین علیه السلام به دنیا آمد با قنداق به عرش رفت و در روز آخر نیز تا حرم کبریایی پروردگار اوج گرفت تا آنجا که خداوند می فرمایند: ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً. این طور است که این بزرگوار لا تدرک و لا توصف.

ارادت انبیای الهی به سیدالشهدا(ع)

انبیای الهی نیز ارادت ویژه ای به حضرت سید الشهدا علیه السلام داشته اند؛ حضرت ابراهیم خلیل الرحمن خواسته اش در پیشگاه الهی زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام می باشد.
ابوحمزه ثمالی از حواریون حضرت سید الساجدین(ع) می باشد که در حکومت آل مروان با وجود منع زیارت قبر امام حسین علیه السلام، شبها بار سفر می بست و روزها خود را مخفی می کرد تا به حرم سیدالشهدا می رسید.
در یکی از نیمه های شب که خواست برای تشرف وارد حرم بشود، شخصی جلوی او را گرفت و اجازه ورود نداد، او رفت و ساعتی بعد برگشت و دوباره از سوی آن شخص با ممانعت از ورود مواجه شد. ابوحمزه پرسید کیستی؟ جواب داد: من فرشته موکل این قبر هستم. ابوحمزه گفت: من از یاران امام زین العابدین(ع) هستم چرا اجازه ورود نمی دهید؟ جواب داد: امشب این حرم مهمان ویژه ای دارد؛ حضرت موسی(ع) حاجتی داشت و خداوند امشب به ایشان اجازه داده است تا به زیارت امام حسین (ع) بیاید و حاجت خود را بگیرد.

عظمت مصیبت اباعبدالله(ع)

شیخ صدوق در کتاب شریف من لایحضره الفقیه آورده است: من اکتفا می کنم به این زیارت که اصح زیارات است و آن این می باشد: "أَشْهَدُ لَقَدِ اقْشَعَرَّتْ لِدِمَائِکُمْ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ مَعَ أَظِلَّةِ الْخَلاَئِقِ"‏. گواهى مى ‏دهم که براى خون پاک شما که ریخته شد سرادق عرش و ارکان و ارواح خلایق به لرزه درآمد.
آمده است: "بُکی علیکَ ما یُری و مالا یُری" هرچه که دیده می شود و دیده نمی شود برتو گریه کردند.
امام حسین علیه السلام در خطبه خودشان در مکه مکرمه قبل از عزیمت به سرزمین کربلا فرمودند: "مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ الله نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ فَإِنِّی رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ الله".‏ هر کدام از شما آماده است تا در راه آرمان بلند ما قطره قطره خون قلبش را ایثار کند و جان خویش را در راه شهادت و دیدار خدا نثار نماید، بر اوست که بار سفر ببندد و هم‌راهى ما را برگزیند؛ چرا که من به خواست خدا و در پرتو مهر و لطف او بامداد فردا حرکت خواهم کرد.

خواب ام سلمه

ام سلمه نقل می کند: عصر روز عاشورا رسول خـدا صلى الله عـلیه و آله و سلم را در خواب دیدم سر برهنه و پا برهنه و سر و صورت و محاسنش خاک آلود بود و شیشه خونی در دست داشت؛ پرسیدم یا رسول الله چرا شما را این چنین مى بینم؟ فرمود: شهادت فرزندم حسین را در کربلا مشاهده نمودم .
این جریان نشان می دهد که پیامبر اسلام(ص) در زمان شهادت سید الشهدا(س) در گودال قتلگاه حضور داشتند و کنار دردانه خود بودند و اشک می ریختند.

عزاداری بر امام حسین علیه السلام افراط ندارد

مردم را با عظمت عاشورا آشنا کنید و جایگاه والای امام حسین علیه السلام را به صورت کامل و صحیح نشان دهید تا اینکه برخی از عوام نگویند این عزاداری ها افراط در دین است.
عزاداری بر امام حسین علیه السلام هیچگاه افراط ندارد بلکه هرچه عزاداری کنیم کم است و تفریط.

دیدگاه‌ها

ناشناس 22:26 - 1394/07/18

عالی بود

ناشناس 06:20 - 1394/07/22

عالی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.