گفتگو با ابوالقاسم حسینجانی

در محرم از شور به شعور حسینی برسیم

تاریخ انتشار:
یک نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در عزاداری باید واژگان صحیحی را به کار ببریم تا هدف امام حسین(علیه السلام) روشن شود، نه اینکه صرفاً به عزاداری و گریه بسنده کنیم.
ابوالقاسم حسینجانی

به گزارش بلاغ به نقل از فارس، ابوالقاسم حسینجانی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ اسلام در آستانه ماه محرم درباره اهمیت توجه به فلسفه قیام عاشورا و دوری از تحریفاتی که در این حوزه صورت می‌ گیرد، در گفت‌ و گویی اظهار داشت: مهمترین هدف قیام امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا این بود که انسان از زندگی صرفاً دنیوی به زندگانی واقعی برسد و چشمانش در این دنیا به روی حقایق باز شود، آن چیزی که متأسفانه امروز عده‌ ای از ما بدان دچاریم و تنها زنده بودن را تجربه می‌ کنیم.
وی با بیان اینکه هدف امام حسین(علیه السلام) برداشتن بند استثمار از گردن انسان بود، توضیح داد: تحریفاتی که این روزها در حوزه قیام عاشورا و کربلا می‌ بینیم این نکته را معکوس به ما نشان داده است، باید مراقب باشیم تا در این ایام گرفتار اشتباه و تحریف نشویم.
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه امام حسین(علیه السلام) تجلی کرد، توضیح داد: امام قبل از حرکت خود به سمت کربلا فعالیت‌ های فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر خود را شروع کرده بود و به واقع با عقلانیت خاصی که داشت در این راستا قدم بر می‌ داشت، بنابراین خوبی‌ ها و بدی‌ ها توسط ایشان به بشریت معرفی شده بود حتی تا زمان شهادتشان نیز دست از امر به معروف و نهی از منکر برنداشتند و حتی سعی کردند دشمنانشان را  نیز هدایت کنند.
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اشتباهاتی که در طول تاریخ نسبت به هدف اصلی امام از قیام عاشورا صورت گرفته است، گفت: برخی تصور می‌ کنند امام به خاطر کشته شدن قیام کرد یا اینکه از این شهادت اطلاع داشت، درست است که همه ائمه(علیهم السلام) ما از سرنوشت خود مطلع بودند اما باز هم این مفهوم غلطی است! باید توجه کنیم و نسبت به سخنانی که امام در این ایام داشته دقت کنیم تا از تحریف‌ ها دور بمانیم.
وی با تأکید بر اینکه باید در انتخاب الفاظمان در تعریف از امام حسین(علیه السلام) و هدف او از قیام عاشورا دقت کنیم، یادآور شد:‌ واژگان صحیحی را باید در این زمینه به کار ببریم تا هدف ایشان روشن شود نه اینکه امام را در تاریکی‌ های مطلق فرو ببریم و تنها گریه کنیم بنابراین عزاداری‌ های ما صحیح باشد و از واژگان نامناسب استفاده نکنیم.
حسینجانی با اشاره به اینکه رسانه‌ ها،‌ علما، مدرسان و همه کسانی که نقش تربیتی برای جوانان و نوجوانان ما را برعهده دارند باید هدف قیام عاشورا را به خوبی در رهایی از تجاوز، گناه، نادانی و فقر تبیین کنند و توضیح داد: جاهلیت را از جامعه خود بزداییم. درس آزادی مهمترین درس عاشوراست و این را امام حسین(علیه السلام) به خوبی نمایش داد و حتی بسیاری از خارجی‌ ها نیز بدان اذعان کرده‌ اند پس چرا ما راه خود را گم کنیم؟ 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امام حسین(علیه السلام) یک عارف بود، گفت: رفتار او نمونه عرفان کامل بود درحالی که ایشان ترک دنیا نکرده بودند بلکه برای نجات انسانیت و جهان تلاش کردند و حکومت تشکیل دادند و علت حکومت تشکیل دادنشان نیز تربیت انسان‌ ها با مدیریت جامعه بود چرا که اگر جامعه فاسد باشد تربیت انسان سالم غیر ممکن است با این حال از این ترک نکردن دنیا ایشان در نهایت شهادت و ترک دنیا را انتخاب کردند و این همان عرفان امام است که در صحنه عاشورا به نمایش در آمد و باعث شد ایشان تا پای جانشان اعتقاداتشان را کنار نگذارند.
وی با تأکید بر اینکه ظاهر قضیه امام در قیام عاشورا شکست خورد اما در واقع کسی که شکست خورد یزید و سپاه کفر و شرک او بود که تلاش داشت درد‌های انسانیت، آزادی و عزت را فراموش کند، اظهار داشت: بنابراین این امام حسین(علیه السلام) و یاران و دینشان بود که روز به روز وسعت بیشتری گرفت درحالی که یزید و یزیدیان در طول تاریخ منفور باقی ماندند و خواهند ماند.
حسینجانی در ادامه یادآور شد: مظلومان، ستمدید‌گان و ضعفای تاریخ طرفدار امام حسین(علیه السلام) بودند این ها به دنبال عزت، دوری از ظلم و جور و زبونی بودند که آن ها را وادار به تحمل زندگی سخت می‌ کرد همه ضعفای تاریخ باید علیه دولت‌ های طاغوت شورش کنند و به سوی نور حرکت کنند این قانون طبیعت است و عاشورا نیز مصداق چنین قانونی است.
وی همچنین گفت: رهبر آزادی خواهان هند، گاندی معتقد است که آنچه در زندگی فرا گرفته را از رهبر شیعیان جهان (امام حسین) فرا گرفته است تمام انسان‌ های خداگرا و آزاده جهان وامدار امام حسین(علیه السلام) هستند چرا که اگر او قیام نمی‌ کرد قلب تاریخ به تپش می‌ افتاد. شما نگاه کنید که یک غیر ایرانی غیر مسلمان چه مباحثی را درباره امام حسین(علیه السلام) می‌ گوید و آن وقت این روزها ما خودمان را مشغول چه کارهایی کرده‌ ایم!
وی در پایان صحبت‌ هایش یکی از مهمترین دغدغه هایش را پژوهش و نگاشتن و سرودن در زمینه اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه در حوزه اشعار عاشورایی به شمار آورد و گفت: فلسفه انتظار نهایت فهم عاشورا است چرا که اگر نتوانیم هدف امام حسین(علیه السلام) از قیام عاشورا را بفهمیم انتظار را نیز نخواهیم دریافت و ریشه انتظار از کربلا می‌ گذرد.
حسینجانی در آستانه ماه محرم درباره جلوگیری از برخی تحریفات عاشورا و عزاداری حسینی گفت: مراقب باشیم انسان در ایام تحریف نشود و فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) و حسینی حفظ و عزت گذاشته شود تا صدای امام حسین(علیه السلام)، مظلومیت و هوشمندی و همینطوری پیروزی او به جهانیان برسد معادلات این دنیایی و اخروی ما از این مسیر حل می‌ شود پس با تدبیر و اندیشه صحیح آسیب‌ ها را در جامعه رفع کنیم آسیب‌ هایی که تک تکمان در ایجاد آن ها نقش داشته‌ ایم.
وی در پایان اظهار داشت: دنیای بحران زده امروز نیازمند عقلانیت حسینی و هوشیاری اوست، بنابراین با احساس‌ گرایی صرف به دور از عقلانیت و تنها پرداختن به شور به شعور حسینی برسیم تا نقطه تعادل را در این راه بدست آوریم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.