خطیب حوزه تشریح کرد؛

امام حسین(علیه السلام) تنها در روز عاشورا خلاصه نمی شود

تاریخ انتشار:
کم کاری فرهنگی در زمینه شناخت امام حسین(علیه السلام) باعث شده که اکثر مردم تصور کنند که امام حسین(علیه السلام) در همین روز عاشورا خلاصه می شود و اکثر آن ها چیزی از معارفی که از ایشان به دست ما رسیده است ندارند.
حجت الاسلام صالحی خوانساری

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در مراسم عزاداری حسینیه شهدای قم گفت: امام حسین(علیه السلام) تنها در روز عاشورا خلاصه نمی شود و این امام عالی ترین مراتب الهی را علاوه بر قیام خاموش نشدنی خود در کربلا در قالب خطبه ها و مکاتبات تشریح کرده اند.
وی افزود: کم کاری فرهنگی در زمینه شناخت امام حسین(علیه السلام) باعث شده که اکثر مردم تصور کنند که امام حسین(علیه السلام) در همین روز عاشورا خلاصه می شود و اکثر آن ها چیزی از معارفی که از ایشان به دست ما رسیده است ندارند.
این خطیب حوزه بیان کرد: اگر بخواهیم امام(علیه السلام) را بشناسیم، باید از نامه ها و مکاتبات حضرت و خطبه ها و ادعیه و روایات ایشان را بشناسیم؛ اگر کسی خطبه منای امام حسین(علیه السلام) را بشنود به درستی در می یابد که این خطبه جز از یک امام معصوم(علیه السلام) و عالی ترین مقام این جهان هستی از هیچ کسی صادر نخواهد شد.
وی گفت: امام حسین(علیه السلام) در سال 58 هجری و دو سال قبل از به درک واصل شدن معاویه در سفری به مکه رفتند و در این سفر عبدالله بن جعفر و ابن عباس ایشان را همراهی کردند.
وی اظهارکرد: این دعای معروف عرفه نیز از این حضرت در همین سال به درگاه خداوند عرضه شد و به ما رسیده است؛ این دعا که زیباترین مناجات یک انسان و کامل ترین دعای بشر با خداست هر ساله جان های ما را جلا می دهد.
این محقق و پژوهشگر حوزه در خصوص خطبه حضرت در منا گفت: حضرت امام حسین(علیه السلام)در  این سفر 1000 نفر از حجاج که 200 تن از آن ها صحابی و 800 نفر از آن ها از تابعین بودند را جمع کردند و خطبه منا خود را قرائت کردند.
وی اظهار کرد: این خطبه سه بخش است که بخش اول آن، ذکر فضایل و مناقب امام علی(علیه السلام) است؛ بخش دوم این نامه مرتبط با امربه معروف و نهی از منکر است.
وی خاطرنشان کرد: بخش سوم این نامه نیز در خصوص علمایی است که دین خود را به حکومت و مال دنیا فروخته اند و حکومتی شده اند؛ در زمان معاویه، این دست از علما کسانی بودند که متاسفانه امام(علیه السلام) و حقانیت را به مال دنیا فروختند و حکومتی شدند و در بین مردم نیز مقبولیت نسبی داشتند و در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز می زیستند و پس از گرفتن پول های فراوان، برای معاویه و بنی امیه حدیث و روایت جعلی ساختند و فضایل امام علی(علیه السلام) را منکر شدند.
این  محقق حوزه خاطرنشان کرد: معاویه غیر از پرورش این عالمان بی تقوای حکومتی، 50 سال دستور داد که در منابر به امام علی(علیه السلام) لعن گفته و مردم نیز در نمازهای خود به ایشان لعن کنند.
وی گفت: این جامعه نیازمند یک اصلاح بسیار بزرگ است و منکرات جای معروف ها را گرفته بودند و به همین دلیل امام حسین(علیه السلام) قیام کردند تا جامعه ای که اسلام را به طور کامل فراموش کرده بود، بیدار کنند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.