راهنمای مخاطب شناسی

معیارهای انتخاب موضوعات تبلیغی

تاریخ انتشار:
اگر مبلغی بتواند بر اساس آنچه هست، یا در جامعه با آن برخورد می‌کند، موضوعی را برگزیند، گام اول و مهم تبلیغ را برداشته است. به نظر می‌رسد در انتخاب موضوع باید چهار عامل «نیاز مخاطبان، موقعیت جغرافیایی، موقعیت زمانی و عوامل باز دارنده» را مورد دقت قرار دهد.
تبلیغ

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، تبلیغ به معنای رساندن است و ابزار رساندن به حسب شرایط تفاوت دارد. آن چیزی که ابزار و نحوه رساندن را تشخیص می‌دهد ابتکار ذوق، سلیقه، فهم و سرعت انتقال است.

پس از آن‌که دانستیم تبلیغ به معنای رساندن است، سؤال پیش می‌آید که شما چه چیزی را می‌خواهید برسانید؟ آیا هر رساندنی مفید است؟ باید آن‌چه که می‌رسانیم، چیزی باشد در خور رساندن و به شیوه‌ای رسانده شود که در خور اندیشه جذاب و یک صاحب اندیشه بزرگ باشد.

اگر متاع  فکری ارزنده‌ای با شیوه بدی رسانده شود، حتی آن متاع را هم از ارزش خواهد انداخت. از این‌رو بر آن شدیم تا مطالبی در خصوص شیوه انتخاب موضوع که به قلم نصرت الله جمالی در کتاب «اخلاق تبلیغی» درج شده است را در ذیل نقل کنیم.

شیوه انتخاب موضوع

اگر مبلغی بتواند، که باید بتواند، بر اساس آنچه هست، یا در جامعه با آن برخورد می‌کند، موضوعی را بر گزیند، گام اول و مهم تبلیغ را برداشته است. به نظر می‌رسد در انتخاب موضوع باید چهار عامل را مورد دقت قرار دهد:

1ـ نیاز مخاطبان تبلیغی:

مخاطبان ما تشنه چه مطالبی هستند و چه باید برای آن‌ها فراهم کرد.

2ـ موقعیت جغرافیایی تبلیغ:

فرهنگ آن جامعه با اهداف تبلیغی در تضاد نباشد.

3ـ موقعیت زمانی تبلیغ:

شناخت ایام تبلیغ و اینکه شنوندگان از چه گروه سنی هستند.

4- عوامل باز دارنده:

شناخت موانع وعواملی که تبلیغ مؤثر را خنثی می‌نماید. به عبارت کوتاه بداند که «هر سخن جایی وهر نکته مکانی دارد.»

در حاشیه‌ی این بحث، یکی از سفارش‌های پیامبر اکرم(ص) به معاذ بن جبل را اشاره می‌کنیم که او را برای تبلیغ به یمن فرستاد: «اَنزِلِ الناس منازلهم – خیرهم وشرّهم -» به منازل مردم وارد شو چه بهترین وچه بدترینشان.

این بیان پیامبر اکرم(ص) بر منازل همه فرود آی، برای شناخت او از انسان است تا بتواند همه‌ی انسان‌ها را بشناسد، نیازهای تبلیغی آنان را دریابد و بر اساس آن تصمیم در بازسازی فکری در امر تبلیغ بپردازد.

لذا نکته‌ی اول مورد توج مبلغ باشد، توجه به سه عامل دیگر برای او، امر دشواری نیست.

حال که به انتخاب موضوع اشاره کردیم، مبلغ می‌رود تا با شناخت، بر اساس موقعیت‌های موجود در جامعه، طرح یک سخنرانی یا کلاسداری را بریزد و مطالبی تهیه کند که کاربرد تبلیغی دارد.

همان‌طور که یک پزشک بعد از تفحص در گفته‌های شما، تست‌ها و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد و با شناخت کامل  از نوع مریضی، نسخه‌ ای تهیه می‌کند.

مبلغ نیز باید چنین باشد، نسخه ای تهیه نماید که طرح او برای سخنرانی است. انتخاب بحث دینی را با آیات قران و روایات، شعر، گفته‌های نویسندگان و آوردن حکایات در آن باره، عجین می‌کند تا بتواند بحث جامعی را ارائه دهد و مورد پسند شنودگان قرار گیرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.