رئیس دفتر تبلیغات اسلامی :

اخلاق در فضای نوین بیشتر مورد توجه قرار گیرد

تاریخ انتشار:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: گرچه در سال های اخیر حوزویان در تبلیغ نوین با موفقیت های خوبی روبرو بوده اند اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این عرصه فاصله زیادی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی

به گزاش خبرنگار بلاغ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، امروز طی سخنانی در سومین نشست گروه های تبلیغ نوین که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که امروز ظرفیت عظیمی در حوزه در راستای تبلیغ نوین وجود دارد، اظهار داشت: در کنار تبلیغ سنتی و متعارف معمول در حوزه های علمیه که در طول قرون و اعصار مختلف وجود داشته است باید در فضای نوین نیز به طور خاص کار تبلیغی انجام داده و رسالت دینی خود را در حوزه فرهنگ عمومی از این طریق بر عهده بگیریم.
وی افزود: البته این جریان نوظهور است که طبعاً کمبودها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد، هر چند که انصافاً در سال های اخیر شاهد رشد خوبی در تبلیغ نوین حوزوی هستیم که البته با نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم.
این مدیر حوزوی بیان داشت: یک مبلغ سنتی که منبر می رود و مواجهه چهره به چهره دارد با کسی که در فضای مجازی و شیوه های تبلیغ نوین فعالیت می کند، جنس عوامل موفقیت هر دوی آن ها یکی است، هر چند که نوع مصداقی آن عامل شاید تفاوت هایی پیدا کند.
وی با بیان این که سه عامل اصلی از جمله اسباب مهم موفقیت در تبلیغ دین می باشد، گفت: نخستین عامل لزوم بهره مندی از دانش اسلامی و اتقان مطالب محتوایی است چه آن که در تبلیغ مطالب و محتوا باید برخاسته از متن و بطن دین و به دور از خرافات و مطالب سست و جعلی و موهن باشد.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود: نکته دوم ناظر به مهارت در ارایه مطالب و حُسن سلیقه در انتخاب آن هاست چه آن که ما دریایی از مطالب در شاخه های علوم ومعارف اسلامی داریم که حسن سلیقه در عرضه ، عنصر بسیار مهمی است که نیازمند زمان شناسی و مخاطب شناسی است
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که در فضای مجازی ما با طیف گسترده و متنوعی از مخاطبین روبرو هستیم که نیاز به تبحر و دانش مناسبی دارد، گفت: ما در این عرصه کارهای سازمان یافته و مدیریت شده و مخاطب سنجی علمی را صورت نمی دهیم و اگر هم انجام می شود بیشتر ذوقی است و شخص روی سلیقه و شهود فردی خود به فعالیت می پردازد، در حالی که ما نیاز به کار جدی و علمی داریم که امروز در دنیا امر متداولی است.
وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که امروز گروه های تروریستی - تکفیری با استفاده از فضای مجازی از این مساله نهایت استفاده را می برند و برای تیپ های شخصیتی گوناگون مطالب و عکس ها و کلیپ های متفاوت می فرستند.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی همچنین با اشاره به این که مخاطب سنجی عالمانه یکی از ضرورت های موفقیت گروه های نوین تبلیغی در حوزه های علمیه است، اظهار داشت: اصل مهم و موثر دیگر در موفقیت ناظر به بحث وجوه خود مبلغ است یعنی صبر و حوصله و خلوص نیت و عشق و علاقه و پشتکار و از همه مهم تر بعد ایمانی و توکل بر خدا و توسل بر اهل بیت(ع) به این که همیشه به یاد داشته باشیم خدای متعال مقلب القلوب است و یاد وتوکل بر او باعث برکت کار و توفیق فرد می شود.
وی با تاکید بر این که بحث تبلیغ چه عرصه سنتی و چه نوین آن نیازمند توجه به مباحث اخلاقی است،
گفت: رعایت اخلاقیات در تبلیغ باعث افزایش اثربخشی می شود و همان طور که در تبلیغ سنتی سلوک و اخلاق گاه بیشتر از کلام مبلغ تاثیرگذار است در عرصه تبلیغ نوین نیز باید به مباحث اخلاقی توجه ویژه ای شود.
وی همچنین افزود: در فضای تبلیغ نوین چون آسیب ها و لغزشگاه هایش بیشتر از فضای فیزیکی است لذا اخلاقیات تبلیغ نوین باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی در خاتمه بر لزوم استفاده از ظرفیت مرکز ملی فضای مجازی و دفتر تبلیغات در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری به خصوص انتظارات ایشان از شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.