از ویژگی های دوره کودکی، بازی کردن است. بازی شیوه طبیعی فعالیت در این دوره است. بازی های کودک در سنین مختلف ویژگی های مخصوصی دارد. ابتدا بازی او با اشیا است و سپس شامل انسان ها می شود. از سنین سه و چهار سالگی به تدریج به بازی های گروهی و اجتماعی روی می آورد. در این بازی ها کودک به قواعد و مقررات بازی های گروهی تن در می دهد و با دیگران همکاری می کند و در این همکاری است که او رفتار با دیگران را تمرین می کند و با اصول و قواعد زندگی جمعی و مراعات انضباط عملی، به تدریج آشنا می شود و این به رشد اجتماعی و اخلاقی او کمک می کند.
در هر حال بازی کودکان در حکم آینه ای است که روحیات، استعدادها و زمینه های روانی کودک را نشان می دهد که در شناخت کودکان باید از آن استفاده کرد. کودکان نمی توانند آنچه را که فکر می کنند و می بینند، شرح دهند. بازی اطفال به ما کمک می کند تا زبان آن ها را بهتر بفهمیم. اگر بتوانیم بازی کودکان را درک کنیم، مسلما قادر خواهیم بود که افکار و عواطف آن ها را بشناسیم.
والدین باید به این نکات توجه داشته باشند که بازی برای کودک در هر سنی اهمیت خاص خود را دارد. نه تنها از طریق عقلی و اجتماعی، بلکه برای رشد جسمانی میتواند شرایط را برای رشد و هماهنگی عضلات کودک فراهم آورد. بازیهایی مثل سرسره بازی، دویدن و طناب بازی که کودک در آن ها فعالیتهای زیادی انجام میدهد، به رشد عضلات بزرگ و کوچک، پرورش نیرو، استقامت و سرعت و کنش سریع عضلات و حرکت سریع مفاصل کمک میکند. در ضمن گردش خون کودک زیاد شده و خون بیشتری به مغز کودک میرسد. میتوانیم عادات بهداشتی سالم را به کودک یاد بدهیم. معمولا کودکان کارهایی را که با بازیکردن یاد میگیرند، به راحتی در ذهنشان جا میافتد.
یکی از مهم ترین سرمایه های این نظام که در آینده موتور متحرکی برای آن خواهند بود، کودکان، نوجوانان و جوانان هستند که متأسفانه امروز مورد غفلت شدید قرار گرفته اند و دشمن از هر راهی برای جذب آن ها اقدام می کند. نیازسنجی علایق و خواسته های افراد در سنین کودکی و توجه به خواسته های آن ها و برنامه ریزی برای رفع درست این نیازها، در نهایت باعث جذب کودکان، نوجوانان و جوانان می شود.
یکی از راه های دشمن برای ضربه زدن به این گروه سنی جامعه، استفاده از بازی هایی است که برخلاف ظاهر زیبا، اما اثرات بسیار مخربی در فکر و ذهن جوانان و نوجوانان دارند که تهدیدی برای آینده جامعه محسوب می شود. در چنین شرایطی آماده سازی محیطی کاملا دینی و با توجه به سلایق و نیازهای جوانان بسیار مورد نیاز است تا بتوان هم نیازهای جسمی کودکان و نوجوانان را در قالب یک برنامه ریزی جامع برطرف کرد و هم آن ها را از لحاظ فکری به سمت مسائل دینی سوق داد.
در این راستا، بزرگ ترین پارک معارف کشور در استان چهار محال و بختیاری، با همت و تلاش جمعی از طلاب و روحانیان این استان در جهت کارهای تبلیغی و جهادی، راه اندازی شد که با استقبال چشمگیر خانواده ها مواجه گشت که این نشان می دهد اگر شرایط و محیط امن و آرام با توجه به نیازهای جوانان و نوجوانان آماده شود، به یقین خانواده ها نیز استقبال خواهند کرد.
کار شبانه روزی این گروه جهادی و تبلیغی ما را بر آن داشت تا ضمن تشکر از این دست فعالیت های فرهنگی در استان، با مسؤول راه اندازی این پارک معارف به گفت و گو بپردازیم تا بیشتر در جریان انجام فعالیت های دینی آن ها قرار گیریم.
حجت الاسلام عابدین کاظمی نیا، مسؤول برگزاری دومین پارک معارف کشور در استان چهارمحال و بختیاری در گفتوگویی، افزود: دوم فروردین سال 1393 و همزمان با ایام فاطمیه جمعی از طلاب استان با همکاری بچههای مؤمن و با انگیزه، دو نمایشگاه قوی به مناسب شهادت حضرت زهرا(س) برپا کرده بودند. به بهانه بازدید از این نمایشگاهها سری هم به دوستان قدیمی زدیم که جدای از تجدید دیدار و خاطرهها، کار فرهنگی و همت و تلاش دوستان در برپایی نمایشگاه فاطمی ستودنی و تحسین برانگیز بود.
حجت الاسلام کاظمی نیا با بیان این که همت و تلاش خالصانه همراه با خلاقیت و ابتکار در بچههای مؤمن و طلاب دغدغهمند استان انگیزه و نشاط برای انجام کارهای فرهنگی در آدم را چند برابر میکند، گفت: نخستین پارک معارف کشور در شهرستان قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) افتتاح شده بود و علاقه و پشتکار نیروهای جوان و متدین استان موجب شد که نخستین جرقههای راهاندازی این چنین پارکی در این استان نیز رقم بخورد.
وی پیگیریها و برنامهریزیهای جدی برای راهاندازی این چنین پارکی در استان را از 15 فروردین بیان کرد و گفت: پس از پایان ایام فاطمیه، پیگیریها و پرس و جوها برای مطلع شدن از مختصات، ویژگیها و نحوه چگونه برگزار شدن این برنامه از طریق حرم حضرت معصوم(س) و افراد معتمد و متولی این برنامه آغاز شد.
حجت الاسلام کاظمینیا، جمعآوری اطلاعات دقیق از نحوه برگزاری این طرح در شهر قم و بررسی دقیق کمیت و کیفیت کار را نقطه آغاز برای عملیاتی کردن این طرح در استان بیان کرد و گفت: در این که پارک معارف یک کار خلاقانه و ابتکاری نو و جدید بوده است هیچ شکی نیست و همه میدانستیم که وقت گذاشتن و عملیاتی شدن آن ارزش و جایگاه خودش را دارد؛ اما بررسی ایرادات و سنجش نقاط ضعف و قوت این برنامه برای ما بسیار مهم و اولویتدار بود.
وی تشکیل دو کارگروه علمی و اجرایی در راستای برنامهریزی و فراهمسازی زمینهها و زیرساختها برای تحقق این پارک معارف در استان چهارمحال و بختیاری را گام دوم در اجرای این برنامه عظیم و در عین حال سنگین عنوان کرد.
مسؤول بزرگترین پارک معارف کشور با بیان این که طلاب و روحانیت آغاز کننده و برنامهریزان اصلی برای اجرای این برنامه بودند، مشورت با اساتید و بزرگان برجسته و توانمند روانشناسی اسلامی در حوزه علمیه قم برای راهاندازی این پارک در استان چهار محال و بختیاری را یادآور شد.
وی اجرای مسابقه برای کودکان زیر هفت سال را یکی از ایرادات وارد به پارک معارف در شهر قم دانست و گفت: اساسا در فرهنگ دینی و روانشناسی اسلامی اجرای مسابقه برای کودک زیر هفت سال توصیه نمیشود؛ چرا که نگاه منفی و مادیگرایانه در ذهن فرزندان ایجاد خواهد کرد که آینده او را تحت الشعاع قرار خواهد داد./*
افزودن دیدگاه جدید