آیت‎الله جوادی آملی:

سیاست و اقتصاد ایران باید بر اساس نه شرقی و نه غربی پیش رود

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: ما درباره مطلب علمی می‎گوییم چه شرقی و چه غربی، علم چه شرقی و چه غربی از هر کجا بیاید خوب است، اما سیاست و اقتصاد ما باید بر اساس نه شرقی و نه غربی باشد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر سه‎شنبه در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات سوره مبارکه احقاف گفت: در بخش اول سوره مبارکه احقاف که راجع به توحید بود، سخن از خلق بالحق بود که فرمود ما آسمان‎ها و زمین‎ها را به حق آفریدیم، فرق است خلق باطل و خلق بالباطل هیچ‌کدام به خداوند اسناد ندارد.
وی با قرائت آیه «وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن یَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَى یَومِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ ﴿احقاف.5﴾»، افزود: کسی که آن‎ها او را می‎خوانند تا روز قیامت جواب او را نمی‎دهند و از دعا و دعوت و خواهش و تقاضای آن‎ها هم غفلت دارند، از تعبیر این که آورده شده است این‎ها غفلت دارند نشان‎دهنده آن است که این‎ها ادراک دارند، این تعبیر درباره حجر و مدر به‌کاربرده نشده است، اگر گفتیم این کور است، یعنی شأنیت دیدن را دارد، این اسناد غفلت به این معبودها یعنی معلوم می‎شود این‎ها این ادراک را دارند.
مفسر برجسته قرآن کریم با پاسخ به این سؤال که منظور از این معبودها چیست؟ به چند پاسخ اشاره و ابراز کرد: اول این که منظور از این معبودها خصوص فرشتگان هستند، دوم این که منظور مطلق از معبودها هم صنم و وثن و هم فرشتگان و مانند آن است، پاسخ دیگر آن است که این‎ها که غفلت دارند به لحاظ امر ظاهری است وگرنه در واقع واقعیت را ادراک می‎کنند، زیرا هر شیءی مسبح و مطیع و منقاد و ساجد است، چیزی در جهان باشد و درک نکند نیست.
وی ادامه داد: مطلب دیگر این است که اگر کسی عاقلانه حرف می‎زند، معلوم است می‎فهمد؛ و اگر حرف عالمانه می‎زند و از گذشته حرف می‎زند و شاهد روز قیامت است، معلوم است می‎فهمیده است، در قیامت این‎ها شهادت می‎دهند، قیامت ظرف ادای شهادت است و نه ظرف تحمل شهادت، شهادت شاهدی مسموع محکمه است که این شاهد عاقل آگاه در متن حادثه حضور داشته باشد و آن صحنه را تحمل کند و آن را در ذهن خود بسپارد و کم و زیاد نکند و در محکمه بدون کم و کاست بیان کند.
حضرت آیت‎الله جوادی آملی اظهار کرد: روز قیامت بشر آن قدر قدرت دارد که با خداوند هم حتی محاجه می‎تواند بکند و گفت و گو داشته باشد و به خداوند بگوید چرا برای ما راهنما نفرستادی و خداوند هم در آن مقام بیان می‎کند که من راهنما فرستادم تا حجتی بعد از پیامبران نباشد، دیگر بالاتر از خداوند که در آن محکمه نیست.
وی با بیان این که وقتی اعضای انسان علیه انسان شهادت می‎دهند معلوم می‎شود که دست و پا غیر از خود انسان است، اظهار کرد: اگر خود این کار را انجام داده بودند، دیگر شهادت نمی‎شد، بلکه اقرار می‎شد، معلوم می‎شود که آن‎ها گناه نکرده‎اند، بلکه خود انسان گناه انجام داده است.
صاحب تفسیر تسنیم خاطرنشان کرد: به ما گفته‎اند نگاه نکنید گوینده کیست و ببینید که حرف چیست؟ ما یک مکتبی داریم به عنوان سیاست و اقتصاد و امنیت که با شعار لا شرقی و لا غربی بود و هست و انشالله تا ظهور حضرت خواهد بود، ما درباره مطلب علمی می‎گوییم چه شرقی و چه غربی، علم چه شرقی و چه غربی از هر کجا بیاید خوب است، اما سیاست و اقتصاد ما باید بر اساس نه شرقی و نه غربی باشد.
وی اظهار کرد: بر مردم لازم است که ببینند که چه گفته است و کی گفته است، چون گاه ممکن است فردی سخن حقی را بر زبان بیاورد اما هدف و منظور باطلی پشت سر آن باشد، درباره حکمیت که گفتند «لا حکم إلا لله»، کلمه حقی بود که از آن باطل اراده شد، اما برای اهل نظر لازم است که ببینند چه گفته است و چه کسی گفته است و چه کسی آن ناطق را به حرف درآورده است، این اعضا علیه انسان شهادت می‎دهند و خداوند آنان را به سخن درآورده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.