باسخنرانی آیت الله سبحانی همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی، به کار خود پایان داد

تاریخ انتشار:
دومین روز از همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان از صبح روز جمعه در موسسه امام خمینی(ره) آغاز شد و این همایش جمعه شب در دارالقرآن علامه طباطبایی، با سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی به کار خود پایان داد.
آیت الله سبحانی

به گزارش بلاغ، به نقل از شفقنا، آیت الله جعفر سبحانی، استاد حوزه، در دومین روز از همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان، گفت: علامه معتقد بود در مجملات قرآن نمی توانیم از پیش خودمان سخن بگوییم بلکه باید حتما به روایات مراجعه کنیم و در آیات متشابه هم راه کشف در خود قرآن است.

وی اظهار کرد: سخن گفتن درباره علامه طباطبایی کار آسانی نیست؛ زیرا شخصیت محدودی ندارد که انسان بتواند در مورد یک جانب از جوانب شخصیت ایشان سخن بگوید.

این مرجع تقلید افزود: او غالبا در همه علوم اسلامی یا متخصص بود یا مشارکت کننده و کمتر علمی است که علامه در مورد آن بی نظر باشد.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) حصن و حصاری برای پاسداشت اسلام هستند، گفت: دین خدا گوهری گرانقیمت است که سارقانی دارد بنابراین باید شخصیت هایی باشند که در مقابل دزدان ایستادگی کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مراجع تقلید و علمای اسلام هم به پیروی از ائمه اطهار(ع) به پاسداری از مرزهای اسلام مشغول بوده اند خاطرنشان کرد: علمایی مانند شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر دانشمندان مسلمان و شیعه در این زمینه تلاش های فراوانی داشته‌اند.

او ادامه داد: کتاب های شیعی در دوره های مختلف را می توان دژهای محکمی در برابر شبهات دشمنان که همواره مطرح می شدند دانست زیرا علمای ما در هر زمانی برای اینکه با شبهات مبارزه کنند و از اسلام پاسداری نمایند به کارهای علمی می پرداختند.

آیت الله سبحانی علامه طباطبایی را مصداق حدیثی دانست که ائمه و علما را حصن و محافظت کننده از اسلام می داند و افزود: روزگاری بود که سفارت آمریکا کتابی برای ضرر رساندن به دین با عنوان «نگهبانان سحر و افسون» منتشر کرده و علما را ساحر نامیده بود به همین دلیل علامه جمعی را گرد آورد تا آنها کتاب های مادیون را بخوانند و سپس اثری درخشان یعنی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» به رشته تحریر درآمد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شروع نگارش و تدریس تفسیر در قم توسط علامه طباطبایی عنوان داشت: هنگامی که ایشان در تبریز سکونت داشت شخصی دارای افکار وهابی گری بود و بر اثر مطالعه المنار به این نتایج رسیده بود و به همین دلیل روایات را در تفاسیر رد می کرد، علامه طباطبایی درصدد بود تفسیری بنویسد و پاسخ آن فرد را بدهد.

او خاطرنشان کرد: برخی تفسیر قرآن به قرآن را نوعی اشکال و بی توجهی به روایات می دانند ولی این امر اشتباه است زیرا علامه معتقد بود در مجملات قرآن نمی توانیم از پیش خودمان سخن بگوییم بلکه باید حتما به روایات مراجعه کنیم و در آیات متشابه هم راه کشف در خود قرآن است بنابراین روایات را نخواسته از قرآن جدا کند بلکه از تفسیر به نحوی جدا کرده تا بتواند درباره این روایات مستقلا سخن بگوید.

آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه می توان از دل المیزان یک تفسیر موضوعی استخراج کرد گفت: علامه همچنین از نظر مسائل ولایی بسیار بزرگوار است و کمتر کسی از نظر ولایت به ایشان می رسد؛ لازم است بحث های ولایی ایشان استخراج شود.

این مرجع تقلید عنوان داشت: یکی از خدمات علامه طباطبایی، نشر قلم در حوزه های علمیه است؛ تا آن زمان توجه به قلم کمتر بود ولی ایشان جمعی را تشکیل دادند و آنها را تشویق کردند تا مقالاتی بنویسند و در مجلات منتشر کنند.

ارائه گزارش کمیسیونهای تخصصی

در نوبت عصر نیز چهار مقاله با عناوین «رویکردها در تعلیم و تربیت ارزشها از منظر علامه طباطبایی» توسط حجت الاسلام رهنمایی، «اعجازالقرآن؛ دراسه مقارنه بین آراء المتقدمین و رای العلامه الطباطبایی» توسط دکتر خوله مهدی شاکر از عراق، مقاله انگلیسی توسط نصرالدین محمد از اندونزی و «المیزان و مساله اعتباریات» توسط دکتر پارسانیا ارائه شد.
همچنین کمیسیونهای تخصصی به ارائه گزارش پرداختند و در پایان به مقالات برگزیده هدایایی اهدا شد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.