آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد؛

ضرورت ورود حوزه به عرصه هنر

تاریخ انتشار:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن تاکید بر رابطه فقه و هنر گفت: هنرمندان باید اطلاعات فقهی خود را مشخص کرده و مرزهای حلال و حرام را در هنر خود مشخص کنند از سوی دیگر حوزه هم باید در مباحث هنری ورود کرده و این عرصه‎ها را بازشناسی و بازشکافی کند.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش بلاغ به نقل از شفقنا،  آیت‎الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در دیدار رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی وجمعی از اعضاء این گروه با اشاره به اهمیت رابطه هنر و دین اظهار داشت: دین و هنر از دیرباز با هم پیوند داشته اند و هنر دینی جایگاه خاصی نزد بزرگان ما داشته است.
او افزود: امام راحل بزرگترین هنرمند بودند که با ظرفیت هنرمندانه مردم انقلاب اسلامی را به این عظمت خلق کردند و هنر را از حالت یک روزنه کوچک برای افراد متدین، به یک جریان مبدل کردند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به شکوفا شدن ابعاد دین بعد از انقلاب، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، هویدا شدن ابعاد دین بود، چون قبل از انقلاب روزنه ای از دین در اختیار مردم قرار داشت و با تحقق انقلاب بزرگ و این هنری که امام راحل و مردم به خرج دادند، ابعاد دین شکوفا شد و مردم ما و همه بشریت به برکت همین انقلاب به خیلی از معارف، ارزشها و حقیقت های دین آگاهی پیدا کردند.
او با اشاره به توسعه هنر در کشور پس از انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) در واقع هنر را در این کشور احیا کردند و باعث شدند که متدینان دوباره با هنر پیوند بگیرند و به آنها آموختند که چگونه این ظرفیت را ایجاد کنند.
فاضل لنکرانی بیان کرد: در این مسیر، هنر دینی با مفاهیم ارزشمندی که به هنرمندان معرفی کرد زمینه این توسعه را ایجاد کرد و مقولاتی مانند انقلاب، فرهنگ ایثار و شهادت و مقابله با ظلم و…. بستر بهترین تولیدات هنری در کشور شد.
او با ذکر این مطلب که عمده بازار هنر، امروز در اختیار ظالمان است گفت: آنها بد را خوب جلوه داده و باطل را به چشم مردم حق نشان می دهند که در واقع ضایع کردن هنر است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تحسین مرحوم سلحشور برای ساخت آثار ارزشمند، بیان کرد: سریال حضرت یوسف(ع) هنوز هم برای مردم جذابیت دارد، زیرا هم مفاهیم ارزشی در آن به کار رفته و هم این کار با هنرمندی تمام انجام شده است. مرحوم سلحشور با این سریال به اندازه صدها کتاب و منبر به تبلیغ مبانی دینی پرداخت.
او تأکید کرد: حوزه علمیه هم به ارزش و تأثیرگذاری هنر به خوبی واقف است، بنابراین اگر هنر در مسیر حقیقی خود قرار گرفته و از دین و فقه در مسیر تعالی خود استفاده کند از هر ابزاری قوی تر و برنده‌تر است.
فاضل لنکرانی با بیان این که امروز دشمن به وسیله هنر، افکار و اخلاق جوانان و شؤون جامعه را هدف گرفته است، یادآور شد: ما هم از همین راه می توانیم جامعه، سیاست و اخلاق خودمان را اصلاح کنیم و از هنر در مجموعه دین استفاده کنیم؛ به شکر خدا امروز مسؤولان هنری کشور قدم هایی برداشته اند ولی هنوز جای کار فراوان است.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر ضرورت مشخص شدن دیدگاه فقه در هنر، خاطرنشان کرد: بنده در سخنرانی ای که در همایش فقه هنر داشتم گفتم که هنرمندان متعهد به این بحث یعنی فقه و دین نیازمند هستند و باید بدانند که فقه چه پاسخی در مورد ریزترین مسائل هنری دارد و نه تنها در هنر بلکه در همه امور زندگی فقه حرف برای گفتن دارد؛ بنده به یک دکتر جراح گفتم فقط در خود اتاق عمل صدها سؤال را فقه جواب می دهد.
او در ادامه  با بیان این که هنر نقش مهمی در افکار و اخلاق جوانان دارد و بهترین وسیله برای حفظ اعتقادات مردم است، ابراز داشت: نباید از دیدگاه فقه و هنر نیز در این زمینه به سادگی گذشت؛ خوشبختانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) سعی در بازشناسی این حیطه‎ها دارد و گروه فقه و هنر و فقه رسانه تشکیل شده است که آثاری را نیز تولید کرده است.
فاضل لنکرانی افزود: هنرمندان باید اطلاعات فقهی خود را بالا برده و مرزهای حلال و حرام را در هنر خود مشخص کنند و از دانش فقها استفاده کنند؛ ما نمی گوییم هنرمندان جزو گروه های مقدس جامعه بشوند بلکه فقط مرز بین اصلاح و افساد را مشخص کنند، چرا که همه بحث های فقهی مربوط به حلال و حرام نیست و گاهی فیلمی در مسیر اصلاح فرهنگ جامعه است که فقه در مورد آن حرف دارد و گاهی در جهت افساد فرهنگ دینی جامعه است که باید جلوی آن گرفته شود. به همین خاطر باید به اثرات این کار توجه داشت و اگر هنر و هنرمند از فقه و دین جدا شود ممکن است آثار مخربی به جای بگذارد.
او با تأکید بر این که تا انسان هست هنر هم وجود دارد، عنوان کرد: برای بقای هنر باید اطلاعات از دین زیاد شود و به همین خاطر هنرمندان باید سراغ دین شناسان رفته و قوت و صحت کار خود را بالا ببرند، این که در پایان یک فیلم مذهبی روحانی را بیاورند تا در مورد فیلم اظهار نظر کند چندان ارزشی ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که اکثر هنرمندان چنین میلی برای ورود به عرصه‎های فقهی ندارند، خاطرنشان کرد: البته این مساله طبیعی است؛ ولی باید این دغدغه را در آنها بارور کرد که احکام مسایل هنری را به خوبی بدانند؛ مثلادر زمینه طنز که برای  جامعه لازم است جای کار فقهی بسیاری وجود دارد که در این زمینه این مرکز اقدام به انتشار یک کتاب کرده است؛ زیرا احکام بسیاری در خصوص داستان و نمایش و طنز وجود دارد که آلوده به حرام و گناه نشود.
او با ذکر این مطلب که حوزه باید در مباحث هنری ورود کرده و این عرصه‎ها را بازشناسی و بازشکافی کند، گفت: این تولیدات باید در اختیار هنرمندان و سایر پژوهشگران حوزوی نیز قرار گیرد.
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت فقه در مقوله طنز، ابراز داشت: نسبت به بخش طنز در فقه بسیار حرف داریم و تحقیقی هم چندی پیش در این زمینه منتشر شد و نقش فقه را در طنز نشان می داد؛ شما نگاه کنید بخش عمده ای از فیلم های تلویزیونی طنز است و باید هم باشد چرا که مردم به آن نیاز دارند و از همین طنز با کمک فقه می توان در مقوله های دینی، اخلاقی و سیاسی استفاده کرد.
او در پایان خاطرنشان کرد: ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این آمادگی را داریم تا مسائل هنری را در فقه دنبال کنیم و گروه‌هایی به نام فقه هنر و فقه رسانه را نیز راه اندازی کرده ایم و تقویت و غنی شدن آن را در ارتباط‌گرفتن با هنرمندان و مسؤولان هنری کشور می دانیم و معتقدیم با این ارتباطات می‌توانیم خدمت خوبی به بشریت داشته باشیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.