دکتر قاسم ترخان در یک نشست علمی عنوان کرد؛

اینترنت را به فضای تبلیغی تبدیل کنیم

تاریخ انتشار:

گروه فرهنگی- میرخلیلی: نشست تخصصی فناوری تبلیغ با موضوع «بایسته های تبلیغ در فضای مجازی» در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، برگزار شد.

* طلاب در فضای مجازی حاضر شوند

دکتر قاسم ترخان، در نشست تخصصی فناوری تبلیغ با موضوع «بایسته های تبلیغ در فضای مجازی»، اظهار داشت: اگر بخواهیم راجع به بایسته های تبلیغ در محیط مجازی صحبت کنیم، باید ابتدا به ضرورت حضور طلاب دینی در عرصه فضای مجازی بپردازیم، زیرا در صورت تبیین آن می توان از قابلیتهای محیط نت نهایت استفاده را برد و با تهدیدهای این فضا مقابله کرد.

ترخان خاطرنشان ساخت: گستردگی مخاطبان در دنیای مجازی، سهولت کار تبلیغی در آن، کم هزینه بودن آن و... از جمله نکاتی است که ضرورت ورود به عرصه تبلیغ اینترنتی را روشن می کند. وی با بیان تعریف اینترنت و گستره آن افزود: اینترنت شامل چهار حوزه وب می باشد. در حوزه وب 1 فعالیت یکجانبه و انفعالی می باشد، اما در وب 2 به صورت متقابل می باشد که مثال های این محیط شبکه های اجتماعی همچون توییتر و فیس بوک می باشد. وب 3 ، وب معنایی و مفهومی می باشد که همان اینترنت هوشمند می باشد و وب 4 وب سه بعدی می باشد.

دکتر ترخان خاطرنشان کرد: در حالی که هم اکنون ما در حال فعالیت در وب 1 که همان تبلیغ یکجانبه است، می باشیم، دشمنان در حال فعالیت در محیط وب شماره 2 و شبکه های اجتماعی در حال تبلیغ علیه دین می باشند.

وی فعالیت در این عرصه را بسیار مهم برشمرد و گفت: گستره مخاطبان در سایتهای حوزوی گاهی بین 20 هزار الی 50 نفر می باشد که نشان دهنده اهمیت کار و ضرورت فعالیت در این حوزه می باشد.

* آشنایی با محیط جدید

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هر چند حوزه در این زمینه گامهای اساسی برداشته و نسبت به سایر نهادهای فرهنگی در این زمینه پیشگام بوده است، اما لازم است با قرار دادن دروس رایانه و اینترنت، طلاب را با این محیط جدید آشنا کرد.

ترخان تصریح کرد: اینترنت آسیبهای مختلفی دارد، اما باید در نظر داشت که فضای مجازی همانند اقیانوسی است که برای ورود به آن باید فنون شناگری را فرا گرفت و در صورت شناخت آسیبهای آن، می توان آن را به یک فرصت تبلیغی تبدیل نمود.

وی افزود: اینترنت فضای بسیار مطلوبی برای امر تبلیغ است، اما باید به نکاتی از جمله ضرورت شناخت آسیبهای تبلیغ در آن و اتخاذ رویکرد تبلیغی درست توجه کافی داشت.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: آمار ها نشان می دهد 25 تا 30 درصد افراد جستجوکننده در اینترنت، به دنبال مسایل مذهبی و معنوی هستند، از این رو باید از این فرصت بسیار مطلوب نهایت بهره را برد. این مبلغ فعال در عرصه اینترنت و فضای مجازی، با اشاره به نظر نیل پستمن جامعه شناس آمریکایی گفت: این جامعه شناس با توجه به رابطه فرهنگ و ابزار زندگی بشر را به سه دوره فرهنگ ابزار، تکنوکراسی و تکنوپولی تقسیم می کند.

وی افزود: اکنون فناوری بر فرهنگها تسلط یافته که از آن تعبیر به «تکنو پولی» می کنند؛ زیرا مشاهده می کنیم ابزارهایی چون تلویزیون، اینترنت و... به اندازه ای انسانها را احاطه کرده است که بیشتر افراد به هدف استفاده از آنها نمی اندیشند.

* 40 هزار سایت علیه شیعه فعالیت می کند

وی ادامه داد: هرچند فناوری بر فرهنگ مسلط شده است، اما معتقدیم با فرهنگ غنی اسلام و معرفی صحیح آن به انسانها می توان بر آسیبهای فضایی فائق آمد، زیرا انسانها تشنه معرفت و معنویت هستند و فطرت بشر با معنویت سازگار می باشد.

حجةالاسلام ترخان، یکی از وظایف طلاب در محیط نت را جریان شناسی شبهات دانست و گفت: یکی از جریان های ضد اسلام، پلورالیسم دینی و جریان وهابیت است که هم اکنون با حدود 40 هزار سایت بر ضد شیعه در حال فعالیت می باشند. از دیگر جریانها، فرقه گرایی و عرفانهای نوظهور می باشد که 4500 فرقه نوظهور در حال حاضر وجود دارد که نه تنها با آنها مقابله نمی شود، بلکه در حال کمک به آنها هستند تا با آموزه های اسلام و شیعه مبارزه کنند.  وی در پایان با اشاره به سه رویکرد آموزشی، اطلاع رسانی و تبلیغی در محیط نت یادآور شد: متأسفانه در تبلیغ دین در محیط نت رویکرد مشخصی نداریم و به اقتضائات رویکرد تبلیغی که داشتن محیط و طراحی جذاب از یک طرف و داشتن محتوای مناسب و دور از خرافات از سوی دیگر، توجه نمی شود. در فضای تبلیغ دین به صورت اینترنتی، نباید تنها به محتوای مطالب توجه داشت، بلکه باید به جذابیت مطالب و فضای سایتهای دینی نیز توجه کافی کرد. 

منبع: روزنامه قدس 1389.11.10

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.