مسیر

علی اکبر مومنی
رئیس گروه تأمین منابع فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تشریح کرد:
امروزه رقیب بسیار جدی برای منبر سنتی مانند، شبکه های مجازی، ماهواره ای، صدا و سیما؛ وجود دارد مبلغ باید سعی کند، منبرهای خود را کاربردی تر، پرمحتواتر و چنان عالی و خوب ارائه دهد که مردم را جذب نماید.

به گزارش بلاغ، حجت الاسلام  علی اکبرمؤمنی، رئیس گروه تأمین منابع فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو  با حوزه نیوز به تشریح فعالیت این کارگروه پرداخت و بابیان اینکه مهمترین فعالیت این گروه، تأمین منابع تبلیغی برای مخاطبین حوزوی و آحاد مختلف جامعه است، گفت: این گروه به صورت غیر مستقیم از سال ۷۳ با عنوان  اداره چاپ و نشر و به صورت مستقیم از سال۹۰ با عنوان گروه تأمین منابع فعالیت خود را برای تهیه متون و محتوای تبلیغی  مبلغان و آثار ارزشی و دینی  آغاز کرده است.
از ۳۰ سال گذشته تا کنون گروه منابع تأمین  بیش از ۳۰ متن و محتوای آموزشی تخصصی در عنوان ره توشه برای دهه محرم و حدود ۳۰ متن آموزشی تخصصی برای ماه مبارک رمضان به  چاپ رسانده و در اختیار مبلغان سراسر کشور قرار داده است.

 ره توشه

 گروه ره توشه متشکل از چند کارشناس علمی، اجرایی، متون آموزشی و در نهایت تهیه و تنظیم و نشر آثار است؛ در این گروه همه فعالیت ها از قبیل سفارش متن آموزشی و محتوایی ره توشه به نویسندگان، صفحه آرائی و چاپ اثر در دفتر تبلیغات صورت می گیرد.

  چگونه متن های ره توشه تولید می شود

تولید محتوا به این صورت است گروه منابع تأمین، زمانی که می خواهد ره توشه مثلا محرم یا ماه مبارک رمضان را منتشر کند از مدتها قبل اقدام به دعوت و بعد برگزاری سلسله جلساتی با نخبگان و مبلغان توانمند عرصه تبلیغ، محققین، پژوهشگران و نویسندگان حوزوی می کند؛ در مرحله بعد یا موضوعاتی از سوی گروه منابع تأمین تهیه می شود و به  محققین و مبلغان نخبه برای تولید محتوای آموزشی تبلیغی داده می شود و یا در سلسله جلساتی از آنها خواسته می شود موضوعات پیشنهادی خود را برای تولید متون آموزشی ارائه دهند؛ بعد از انتخاب موضوع و نویسنده، فرد تعیین شده به دنبال تولید محتوای آموزشی می رود، در مرحله بعد محتوای تولید شده به کارگروه تولید منابع که متشکل از سه کارشناس است فرستاده و محتوای آن به دقت مورد بررسی و پالایش چندباره قرار می گیرد، بعد از بررسی، اگر متن ایرادی نداشت، تأیید و برای صفحه آرایی و در نهایت چاپ فرستاده می شود و اگر هم متنی ایرادی داشته باشد دوباره به نویسنده عودت تا  متن و یا محتوا اصلاح مجدد شود.
اهمیت کار آن قدر بالا و مهم است که برای تولید محتوای ره توشه تبلیغی، گاهی حتی۲۰۰ موضوع پیشنهاد می شود تا از  میان این همه موضوع ۳۰ موضوع انتخاب شود، در انتخاب موضوع مسائلی  چون تکراری نبودن، به روز بودن، کاربردی بودن، سهل و آسان بودن برای همه اقشار،  قوی بودن  متن  و محتوا،  علمی بودن مورد تاکید فروان است.

 انتشار ره توشه

 انتشار آثار تولید شده برای مبلغین به صورتهای، دیجیتال(نسخه اندروید و یا مبالی)، پی دی اف و مکتوب است. اگر چه مشکلاتی در گذشته برای نشر به موقع ره توشه وجود داشت، ولی باتلاش های صورت گرفته در کار گروه تأمین منابع۴۰ تا۵۰ روز مانده به شروع ماه مباره رمضان و یا دهه محرم، ره توشه اختصاصی  از ایام تبلیغی به دو صورت«پی دی  اف و نسخه موبایلی» برای استفاده  مبلغان در سایت  دفتر تبلیغات اسلامی قرار می گیرد و نسخه چاپی آن بعد از مشخص شدن تعداد مبلغان در سایت اعزام مبلغ دفتر تبلیغات و نهادهای درخواست کننده برای دریافت و استفاده از ره توشه چاپ می شود که معمولا بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نسخه است که ده هزارتا بین مبلغان اعزامی از دفتر تبلیغات و شعب وابسته به این دفتر  به صورت  رایگان توزیع و الباقی در اختیار نهادهای درخواست کننده  قرار می گیرد.
در حال حاضر استقبال خوبی از نسخه موبایل و «پی دی اف» شده و  بسیاری از مبلغان با مراجع به سایت دفتر تبلیغات اسلامی آن را به صورت رایگان دریافت و مورد استفاده قرار می دهند.

 قابلیت های ره توشه

سعی شده خاطرات، مقتل ها، مسائل شرعی و موضوعات مورد نیاز در ره توشه گنجانده شود که مبلغ بتواند در همه مکانها و جمعها و حتی برای قشر خاص مانند دانشجو استفاده کند و البته بهره بردن از ره توشه به نبوغ مبلغ هم بستگی دارد که چگونه بخواهد از آن بهره ببرد.
یکی دیگر از فعالیت کار گروه منابع تبلیغی بعد از پایان یافتن ایام تبلیغی، جمع آوری، گزارش فعالیت های صورت گرفته در مناطق تبلیغی و نظر خواهی از مبلغان اعزامی دهه محرم یا ماه مبارک رمضان است، این نظر خواهی بعد از پالایش  مواردی که  قابل استفاده است، در ره توشه های بعدی بکار گرفته می شود.
یکی از فعالیت های که در کار گروه صورت گرفته تهیه ره توشه اختصاصی برای بانوان مبلغ است که تعداد آنها به بیش از ۵۰۰ نفر می رسد. در این ره توشه سعی شده  به احکام و موضوعات اختصاصی بانوان مانند بحث عفاف و حجاب، خانواده، محبت، طریقه همسر داری،  آسیب های داشتن ماهواره و فضای مجازی توجه ویژه شود.

چرا ره توشه

 این اسم قبل از اینکه ستاد راهیان نور در کشور  اقدام به فعالیت کند، برای این کتاب درنظر گرفته شده چون هدف این بود همان طور که هر مسافری برای رفتن به سفر نیاز به مقدمات و توشه در راه دارد، مبلغ هم نیاز به توشه ای برای سفر تبلیغی دارد و دقیقا به همین مناسبت تصمیم گرفته شد عنوان «ره توشه  راهیان نور» برای این کتاب درنظر گرفته شود.

 سخنی با ملبغین

ره توشه کتابی است که سعی شده در آن از نظرات برجسته ترین مبلغین استفاده و بهترین مقالات و آثار در آن گنجانیده شود و تا به حال بعد از نظر سنجی از همه مبلغین، رضایت مندی را نیز به دنبال داشته است. مبلغی که به تبلیغ اعزام می شود، باید بداند کسانی که در پای منبر نشسته اند، از وقت و عمر خود هزینه کردند به همین دلیل لازم است از ارائه مباحث سبک، بی محتوا، بی سند و تکراری بپرهیزد.
مبلغ باید بداند امروزه رقیب بسیار جدی برای منبر سنتی مانند، شبکه های مجازی، ماهواره ای، صدا و سیما وجود دارد باید سعی کند، منبرهای خود را کاربردی تر، پرمحتواتر و چنان عالی و خوب ارائه دهد که مردم را جذب نماید و این مسئله نیاز به برنامه ریزی، آموزش و آمادگی قبل از اعزام دارد و قطعا اگر این سه پله به درستی صورت نگیرد مطمئنا مبلغ نمی تواند در جذب مردم موفق عمل کند.

نظرات

سلام علیکم و خسته نباشید به شما بهتر بود که اول حسن های آن را بیان می کردم و بعد سراغ نقدها وعیب های کتاب ره توشه می رفتم ولی گذشت کنید . ۱- این کتاب براساس چینش خاصی صورت نگرفته است یعنی یک راولی باید در نظر می گرفت و براساس آن پیش می رفت اصلا مطابق مناطقی که در آن باید تبلیغ شود نیست و درد و مشکلات مردم (حال اعتقادی یا اخلاقی و یارفتاری وووو) بیان نشده و گرجه خیلی ضعیف وارد شده و کلی گویی می کند ۲- اشخاصی که مسول جمع آوری آن شده اند البته با تشکر از زحمات آنها ، ولی فقط هدفشان جمع آوری مطالب وبه دست آوردن محتوا می باشد ۳- عینی کردن مسائله و مشکلات مردم به طوری که مخاطبین را با خود همراه ببرد در آن اسلا دیده نمی شود ، یعنی مطالب طوری باید چینش شود که مخاطب را از قوه تعقل و تفکر همراه خود ببرد تا به رفتار سازی ودر رفتار مخاطب تاثیربگذار دیده نمی شود ، ۴- بعضی از مطالب تکراری وغیر ضرروی می باشد واصلا خوب مخاطب شناسی نشده است ، ۵- سوال من این چرا از دیگر گروهای تبلیغی در تدوین کتاب یاری نمی گیرید تا مطالب پر مغز و ریشه دار شود وتاثیر خودش را به نحو احسن بگذارد ( مانند موسسه امیر بیان ، و یا طرح هجرت و دیگر ارگانها )
با سلام و خسته نباشیدخدمت مسئولان وکسانی که درقسمت ره توشه مشغول هستند، نکاتی قوتی که امسال درره توشه محرم خوب بود قسمت احکام آن بود، ونکات ضعف آن درست است که از اساتیدبرجسته استفاده شده بود ولی این مطالب بیشتر به درد مباحث علمی که دور هم جمع بشوند میخورد، شما می توانید با دسته بندی مشکلات و مسائل و سوالات هر منطقه یک موضوع مطرح شود و روی آن کار شود تا هم مطالب به درد آن مبلغی که در آن منطقه تبلیغ می کند بخورد و هم بعدا همین مشکلات دغدغه نشود ، یک موضوع هم که دغدغه مقام معظم رهبری در طی سال برروی آن تاکید می شود کار کرد و در اختیارکل مبلغین قرار داد تا لبیکی باشد به ندای رهبری مثلا رهبر بر روی تکثیر نسل تاکید می کردند ولی کار آنچنانی صورت نگرفت جز معدودی که آن هم خود جوش توسط برخی از موسسه ها مثل امیر بیان بود ، حال ره توشه ای که در محرم در اختیار مبلغین قرار گرفت نه تنها خوب مخاطب شناسی نشده بود مطالبش هم به درد مناطق مختلف نمی خورد بیشتر به درد کسی که می خواهد در دانشگاه درس بدهد و یا معلمی که سرکلاس مطلب مطر ح می کند می خورد ( خیلی خیلی ممنون یا علی )
سلام عليكم ضمن تشکر از همه عزیز انی که در تهیه این توشه تبلیغی برای مبلغان تلاش و کوشش و قبول زحمت می نمایند .با توجه به اینکه این عمل فی نفسه بسیار ارزشمند و از لوازم کار یک مبلغ می باشد و در خیلی از بخش ها و همچنین در بعضی از مجلدها بسیار خوب و متناسب وارد شده وکار کرده که باز جای تقدیر وتشکر دارد اما مع الاسف در پاره ای از موارد و مناسبتها بسیار ضعیف و گاها بیربط و تکراری و مبهم و یا ناقص ورود کرده وآنطور که باید وشاید از عهده بر نیامده لذا اثر را از استفاده حد اکثری انداخته. بنده بعنوان یکی از طرفداران این حرکت بجا و ضروری! از شما بزرگواران تقاضمندم که حتی الامکان سعی کنید این اثر را بروز ومتناسب با نیاز مخاطبین خصوصا جوانان و خانواده ها تنظیم فرمایید و علاوه بر محتوا در خصوص مواردی از قبیل نحوه چینش و گنجاندن مقتل و ذکر مصیبت و بیان احکام به شیوه کاربردی و خاص و بخشی هم تحت عنوان آموزش ذکر مصیبت وبیان احکام اهتمام ورزید . مجددا صمیمانه از شما عزیزان برای این کار ارزشمند و بجا تشکر وسپاسگزاری میکنم . وفقکم الله لمراضیه في الدنيا و الآخرة .
سلام علیکم ضمن تشکر از زحمات دست اندرکاران و طلب رحمت و مغفرت برای همکار مرحومتون؛ همانطور که دوستان گفتند "ره توشه" چندان کابردی نیست. مطالب بیشتر در حد کلی گویی است نه یک منبر جذاب. مطالعه ره توشه برای مبلغان چندان جذابیتی ندارد چه برسد برای مردم که بخواهند با یک واسطه آن را بشنوند. به نظرم کار امیر بیان در این زمینه قوی تر است و این را از برخی دوستان طلبه نیز شنیده ام. یک نکته مهم هم اینکه مطالب در یک سطح نیستند و برخی از مقالات بسیار ضعیف و غیر قابل استفاده هستند. همچنین اگر ره توشه به صورت یک سریال یا برای ماه رمضان در ۳ موضوع سریالی تهیه شود شاید هم به مسائل جزئی تر پرداخته شود هم کاربردی تر شود و هم جذابیت پیدا کند. لطفا در تهیه ره توشه از تجربه طلاب جوان، منبری های با تجربه و اهل علوم (مثل روانشناسی، مشاوره، جامعه شناسی و ...) هم بهره ببرید. خصوصا مبلغانی که از طریق دعوت مردمی به علت جذابیت منبرهایشان به تبلیغ می روند.