آیت‎الله جوادی آملی:

زینت انسان دل بستن به خداوند است/ اعتقاد به معاد ضامن اجرای اخلاق در جامعه است

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که معاد ضامن اجرای اخلاق در جامعه است، گفت: هرگز عمل، عامل را رها نمی‎کند، عمل زنده است و با عمل رابطه قطعی دارد و در قیامت دامن او را می‎گیرد و این عقیده انسان را حفظ می‎کند.
جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه قاف با اشاره به این‎که معاد ضامن اجرای اخلاق در جامعه است، گفت: هرگز عمل، عامل را رها نمی‎کند، عمل زنده است و با عمل رابطه قطعی دارد و در قیامت دامن او را می‎گیرد و این عقیده انسان را حفظ می‎کند که کاری که کرد هرگز معدوم نمی‎شود و آثارش در جهان باقی می‎ماند.
وی افزود: این که می‎گویند دروغگو رسوا می‎شود، به همین دلیل است، بعد از بیست سال، اثر این دروغ در جهان باقی می‎ماند و فرد رسوا می‎شود، ممکن است حتی خودِ فرد هم در جامعه نباشد اما باز رسوا می‎شود، انسان هم که با آبرو زنده است، برای همین در دعاها از خداوند می‎خواهیم که ما را در برابر چشم شاهدان رسوا نکن، این عقیده است که انسان را از گناه بازمی‎دارد، ما زنده به آبرو هستیم.
مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این‎که هیچ موجودی از بین نخواهد رفت، ابراز کرد: هیچ موجودی را نمی‎شود رأسا از دایره هستی بیرون آورد و هر چیزی که هست، وجود دارد و هیچ چیزی در عالم وجود ندارد که معطل باشد، هر چیزی که هست در جهان هستی باقی می‎ماند، انسان باید معاد را باور کند و به درستی به معاد باور داشته باشد.
وی بیان کرد: خداوند فرمود نه ما بازیگر هستیم و نه عالم باطل است، ما حق هستیم و عالم هم به حق خلق شده است، عالم حساب و کتابی دارد، ما عالم را به گونه‎ای خلق نکردیم که هر کسی برای خودش بیاید و بچرد و برود، نه این عالم جامه حق را پوشیده است، کسوت حق بر بدن عالم پوشانده شده است، این عالم پیچیده به حق است و نمی‎شود این جامه را از بدن عالم درآورد.
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که خداوند همواره در جهان خلقت اشیای مرده را زنده می‎کند، ابراز کرد: در بهار درختان و گیاهان زنده می‎شود، خاک مرده پایِ درخت تبدیل به میوه و ثمر می‎شود و انسان آن را استفاده می‎کند و در واقع این خاک تبدیل به موجود زنده می‎شود، خداوند همواره دارد به معاد اشاره می‎کند.
وی گفت: خداوند از هیچ این نظام سپهری را ساخته است و اصرار قرآن کریم درباره آسمان و زمین است که بگوید ما زمین را مزین کردیم، حواستان جمع باشد که اگر شما خانه و فرش خوبی دارید این زینت‎الارض است، این‎ها از آن شما نیست، اگر بوستان و برج و اتومبیل است، این‎ها زینت‎الارض است و اگر کسی بالا برود و شمس و قمر را تصاحب کند، باز هم زینت را تصاحب نکرده است، زیرا شمس و قمر زینت آسمان است و زینت انسان نیست، زینت انسان همان ایمان است که در سوره مبارکه حجرات به آن اشاره کرد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‎که خداوند می‎فرماید در خلقت آسمان‎ها و زمین تفاوتی نمی‎بینید، اظهار کرد: اختلاف با تفاوت فرق دارد، اختلاف زینت است و باید وجود داشته باشد، اما هیچ چیزی فوت نشده است، یعنی همه چیز سرِ جای خود دارند کار خود را انجام می‎دهند، هر ستاره‎ای در جای خود است و چیزی جا نیفتاده است که بی‎نظمی اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: خداوند در حدیث قدسی فرمود اگر طرف من حرکت کنید، اگر یک قدم بردارید، ده قدم خداوند به سوی شما خواهد آمد، اگر شما قدم قدم به سمت خداوند بیایید او به سمت شما هروله می‎کند، در متن روایت کلمه «یهرول» آمده است، شما کدام مقصد و قله را دیده‎اید که وقتی شما به سمت آن حرکت می‎کنید، آن مقصد با سرعت بیشتری به سوی شما بیاید، حرکت به سوی خدا این‎گونه است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.