جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ /۱ ذو الحجة ۱۴۴۳

مسیر

سلسله نشست های انتقال تجارب؛
دومین نشست انتقال تجارب گروه های تبلیغی با موضوع طراحی نمایشگاه هنری، مذهبی (ویژه ایام فاطمیه) در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
جلسه

به گزارش خبرنگار بلاغ، دومین نشست انتقال تجارب تبلیغی گروه های تبلیغی با حضور حجت الاسلام یحیی کمال مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  در دفتر تبلیغات اسلامی با موضوع طراحی نمایشگاه هنری، مذهبی (ویژه ایام فاطمیه) برگزار شد.
حجت الاسلام کرفی، رئیس اداره گروه های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی لازمه تاثیر در مخاطب را فعالیت گروهی مبلغان عنوان نمود و گفت: مبلغان عزیز باید ضمن فعالیت های فردی به فعالیت های گروهی نیز بپردازند چرا که لازمه انجام کارهای بزرگ مانند ایجاد نمایشگاه و کارهایی از این دست و همچنین تاثیر ماندگار در مخاطب، کار و فعالیت گروهی می باشد.
در ادامه جلسه حجت الاسلام خوئینی مدیر گروه تبلیغی رشد به بیان مباحث مرتبط با برپایی نمایشگاه از جمله زمین مناسب جهت برپایی، نیروهای مورد نیاز، نحوه برپا نمودن غرفه ها و طراحی نقشه قبل از اقدام به ساخت نمایشگاه پرداخت، که خلاصه ای از آن را در ادامه می خوانیم:

* مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه:

نمایشگاه باید در زمینی حدود ۱ الی ۲ هزار متر مربع برپا گردد، اما در ابتدای کار می توان آن را در حدود مساحت ۵۰۰ متر نیز برپا نمود، که می توان با شناسایی زمین های مناسب و رایزنی با صاحبان آنها زمین را در اختیار گرفت چرا که مردم خود مشتاق خدمت به حضزت زهرا سلام الله علیه می باشند.

* غرفه های اصلی:

مواردی که بایستی در مورد غرفه ها در نظر گرفت، بر پایی سه غرفه اصلی مسجد پیامبر صلوات الله علیه، خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و قبرستان بقیع می باشد که داستان های بسیاری در دل خود دارند و درس های زیادی می توان از طریق آنها انتقال نمود مانند: درس بندگی، درس دفاع از ولایت، احترام اهل بیت نزد حضرت پیامبر صلوات الله علیه، انفاق و ....

* نیرو های مورد نیاز:

در مورد نیرو های مورد استفاده در ساخت غرفه ها و دیوارها باید توجه نمود که کار را به بنایی با تجربه سپرد چرا که ضمن نازک بودن دیوارها باید صاف نیز باشند تا در طول برپایی نمایشگاه مشکلی ایجاد نشود.
همچنین نیرو هایی که باید در طول برپایی نمایشگاه در نظر گرفت، برای نمایشگاه های کوچک دو نیروی انتظامات و نیروی راوی می باشد، ولی برای نمایشگاه های ۱ هزار متر به بالا باید نیروی خادم نیز در نظر گرفته شود.

* طراحی نقشه قبل از ساخت:

حتما باید قبل از برپایی نمایشگاه نقشه کامل آن آماده شده باشد تا بعد از خالی کردن مصالح مشغول به کار شد، نکته با اهمیت در طراحی نقشه کلی نمایشگاه توجه به موقعیت واقعی غرفه های ایجاد شده طبق نقل تاریخ و توجه به بافت روستایی آن می باشد.

* غرفه های فرعی:

 باید توجه نمود که تاریخ زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها پر است از اتفاقات درس آموز که می توان در کنار غرفه های اصلی  غرفه های فرعی نیز جهت انتقال آنها در نظر گرفت؛ علاوه بر آنها غرفه های مرسومی نیز مانند غرفه های نقاشی، درس هایی که گرفتم، مشاوره و غیره نیز ایجاد نمود.

* فضا سازی نمایشگاه:

برای نشان دادن منظره های مختلفی می توان از قبل طرح هایی مانند: آرد کردن گندم توسط حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خواباندن بچه توسط فضه (کنیز حضرت)، انفاق کردن طعام سه روز پیاپی، مسلمان شدن مرد یهودی هنگامی که دید حضرت علی علیه السلام را به زور برای بیعت می برند و ... را در اندازه های واقعی آماده نمود و آنها را به مراجعه کنندگان توضیح داد.

گزارش تصویری
ارتباط در ایتا