حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

راه نجات مؤمن در مسیرآزمون های الهی

تاریخ انتشار:
عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: جدائی پاک از ناپاک اولین هدف از آزمایش‌ها الهی از منظر قرآن کریم است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در مراسم سخنرانی ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی مفهوم آزمایش از منظر آیات سوره احزاب پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم برای آزمایش‌ها الهی اهدافی را ترسیم کرده است.
عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که جدائی پاک از ناپاک اولین هدف از آزمایش‌ها الهی از منظر قرآن کریم است، عنوان داشت: بر اساس آیات قرآن کریم تشخیص و اثبات عمل احسن و خالص‌تر از دیگر اهداف قرآن کریم در بیان الگوی تربیتی آزمایش است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه دوم سوره ملک می‌فرماید «الذی خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا و هوالعزیز الغفور؛ همان که مرگ و زندگی را بیافرید تا شما را بیازماید که کدامتان به عمل نیکوتر است و او شکست ناپذیر آمرزنده است».
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیدار شدن مؤمن را سومین هدف قرآن کریم توصیف کرد و گفت: مقام رضایت در آزمایش حقیقت زمینه‌های عصمت است تا جایی که امام معصوم از زمان، مکان و زمینه آزمایش‌ها الهی به اذن خداوند متعال باخبر است و همچنان در مقام رضا و تسلیم در مقابل خداوند متعال ظاهر می‌شود.
وی ادامه داد: در کتاب کامل الزیارات که اثر جعفر بن محمد بن قولویه استاد شیخ مفید در توصیف یکی از فرازهای شب معراج چنین بیان‌شده است که «هنگامی‌که پیامبر اکرم(ص) به معراج رفتند در آسمان ندایی به ایشان رسید که ای محمد خداوند تبارک‌وتعالی تو را سه بار امتحان می‌کند تا صبر تو را بیازماید، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام عرضه داشتند: پروردگارا من تسلیم امر تو هستم و هیچ قوه و قدرتی بر صبر ندارم جز از ناحیه تو»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان این که خبر داشتن از واقعه و اعلان رضایت مقامی ستودنی در علم عرفان است، ابراز داشت: در شب معراج به رسول گرامی اسلام خبر داده شد که «برادرت «علی» از ناحیه همین امت تو مورد شتم و جسارت و توهین و توبیخ قرار می‌گیرد و او را از حقش محروم می‌کنند و حق مسلم او را انکار می‌کنند و ظلم‌های زیادی در حق او روا می‌دارند و در نهایت او را به شهادت می‌رسانند، حضرت رسول صلی‌الله علیه وآله عرضه داشت: خداوندا تمامی این‌ها را قبول کردم و (به رضای تو) راضی هستم و توفیق و صبر در برابر این مصائب از تو می‌طلبم»
وی ادامه داد: خداوند متعال در ادامه خبر شهادت دختر رسول اکرم(ص) می‌دهد تا جایی که در این حدیث آمده است که «دختر تو؛ پس به وی ظلم خواهد شد و او را از حقش محروم می‌کنند و حقی را که تو برای وی قرار می‌دهی غصب خواهند کرد؛ و او را در زمان بارداری مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ و بدون اجازه وی در خانه و حریمش وارد خواهند شد؛ سپس هتک حرمت و خواری و ذلت را خواهد چشید و راهی برای جلوگیری از آن پیدا نخواهد کرد؛ و آنچه در شکم دارد در اثر ضربه سقط خواهد شد و وی در اثر همین ضربه خواهد مرد.»
عضو هیأت‌ علمی جامع المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که عوامل و اسباب امتحانات الهی اختیاری است، اظهار داشت: اگر بخواهیم امتحانات الهی را در عناوین کلی دسته‌بندی کنیم به پنج دسته مجزا تقسیم خواهند شد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با شاره به این‌که امتحان عقیدتی از سخت‌ترین آزمایش‌های الهی است، گفت: امت اسلام پس از رسول اکرم(ص) دچار آزمایش‌ها سخت الهی شدند تا جایی که ریزش‌ها در این آزمایش حتی از خواص به درجه اعلی رسید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی آزمایش اقتصادی مؤمن را دومین الگوی آزمایش توصیف کرد و اظهار داشت: آزمایش اقتصادی آزمایشی دوبعدی است بر این مدار مال داری و نقص اموال هر دو آزمون‌های خاص اقتصادی از سوی پروردگار عالم هستند.
عضو هیأت‌علمی جامع المصطفی العالمیه بابیان این که آزمایش‌ها نظامی و خانوادگی از دیگر عناوین امتحانات الهی است، عنوان داشت: امتحانات سیاسی از دیگر امتحاناتی هستند که مؤمن باید حتماً به حقیقت آن توجه داشته باشد تا در مسیر دین‌داری دچار لغزش و معصیت نشود.
وی در پایان به بیان راهکارهای نجات مؤمن از مسیر سخت امتحانات الهی اشاره کرد و گفت: اگر مؤمن خداوند متعال را ناظر اعمال خود ببیند و در مسیر این آزمایشات بر صبر و نماز تمسک جوید مسلماً دچار لغزش نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.