غلامعلی حداد عادل:

ساخت تمدن اسلامی نیازمند کار جهادی است

تاریخ انتشار:
تمــدن اســلامی بــا علــوم انســانی غربــی ناســازگار اســت و نمــی شــود تمــدن اسلــامی داشــت امــا فرهنــگ خــود را براســاس علــوم انســانی غربــی بنــا کنیم.

بــه گــزارش بلاغ به نقل از  روابــط عمومــی دفتــر تبلیغــات اسـلـامی، دکتــر غلامعلی حداد عــادل در مراســم افتتاحیــه ســومین دوره طــرح ملــی نخبــگان علــوم انســانی، ایــن طــرح را ســرمایه نظــام دانســت و بــه ارائه گزارشــی از چرایــی و چگونگی تحــول علــوم انســانی و بحــث تمــدن ســازی علــوم اســامی پرداخت.
وی بــا اشــاره بــه گفتمــان تمــدن ســازی اسـلـامی مدنظــر رهبر معظــم انقلاب افــزود: ایشــان قلــه حرکــت مــا را در دســتیابی بــه تمدن اســلامی عنــوان کرده و مراتــب انقـلـاب، حکومــت و دولــت اسلــامی را در ایــن زمینــه برشــمرده اند.
رییــس فرهنگســتان زبــان و ادب فارســی بــا بیــان اینکــه امــروز در جهــان چیــزی بــه نــام تمــدن اسـلـامی وجــود نــدارد، نشــانه ایــن ادعــا خــود را ر تأثیرگــذار نبــودن کشــورهای اسـلـامی در جهــان ارزیابــی کــرد و در ایــن زمینــه حــوادث بوســنی و هرزگویــن و مســئله قیمــت نفــت را یــادآور شــد و خاطرنشــان کــرد: تمــدن اســامی اگــر بــود کشــورهای اسلــامی قــدرت اقتصــادی و سیاســی و تــوان اثرگــذاری داشــتند.
وی بــا بیــان اینکــه رهبــر معظــم انقــاب بــر ایجــاد تمــدن اسلــامی تأکیــدلدارنــد، حرکــت بــه ایــن ســمت را نیازمنــد کار جهــادی دانســت و اظهــارداشــت: تمــدن اســامی بــا علــوم انســانی غربــی ناســازگار اســت و نمــی شــود تمــدن اسلــامی داشــت امــا فرهنــگ خــود را براســاس علــوم انســانی غربــی بنــا کنیم.
حــداد عــادل در ادامــه بــه بیــان فراینــد ورود علــوم انســانی غربــی بــه کشــور پرداخــت و بــا اشــاره بــه اینکــه همــگام بــا بازگشــایی دانشــگاه هــا در ایــران، فرهیختــگان خــارج از کشــور بــه گــردآوری اندوختــه هــای غربــی دربــاره علــوم اجتماعــی یــا ســایر رشــته هــا پرداختــه و همــان را به دانشــگاه هــا آورده انــد، گفت: اگــر مــی خواهیــم ایــن اندوختــه هــا را از غــرب بگیریــم بایــد آگاهانــه باشــد.
وی تصریــح کــرد: منظــور مــا از علــوم انســانی اسـلـامی ایــن نیســت کــه بــا همــه دســتاوردهای غــرب در علــوم انســانی مخالــف هســتیم امــا مســلم اســت کــه انســان شناســی اســلامی بــا انســان شناســی غربــی تفــاوت دارد.
عضــو مجمــع تشــخیص مصلحــت نظــام طــرح اسـلـامی شــدن علــوم انســانی را بــا بحــث انقــاب فرهنگــی در اوایــل انقــاب هــم زمــان دانســت و افــزود: از همــان زمــان ایــن فکــر مطــرح شــد امــا انقــاب فرهنگــی در شــرایطی بــود کــه بــه هیــچ وجــه امــکان نداشــت از علــوم انســانی اسـلـامی ســخن بگوییــم امــا یکــی دو ســال کــه از بازگشــایی دانشــگاه هــا گذشــت،مســئله علــوم انســانی اسلــامی پیگیــری شــد.
وی بــا بیــان اینکــه مطــرح شــدن بحــث علــوم انســانی اســامی در آن زمــان تأثیــر مطلوبــی نداشــت و دانشــگاه هــا کار خــود را انجــام مــی دادند. ایــن رونــد را بــه افــرادی تشــبیه کــرد کــه در کنــار رودخانــه دربــاره مســیر رودخانــه صحبــت مــی کننــد، حــال اینکــه رودخانــه مســیر خــود را مــی رود
حــداد عــادل بــا اشــاره بــه دیــدار رمضانــی رهبــر معظــم انقــلاب بــا اســتادان دانشــگاه در ســال 88 کــه بــر مســئله تحــول علــوم انســانی تأکیــد کردنــد، گفــت: از آن زمــان شــورای عالــی انقــلاب فرهنگــی ســرعت بیشــتری بــه کار خــود داد و پــس از تصویــب اساســنامه ای، شــورای تحــول علــوم انســانی تشــکیل شــد.
رییــس شــورای تحــول علــوم انســانی افــزود: ایــن شــورا بــا داشــتن 20 عضو حقیقی و حقوقی، تا کنون 140 جلســه تشــکیل داده و اولویــت دهــی بــه پانــزده رشــته علــوم انســانی همچــون علوم سیاســی، حقــوق، روانشناســی، علــوم تربیتــی، اقتصــاد، فرهنــگ و ارتباطــات، تاریــخ، فلســفه، کلام جدیــد، زبــان هــای خارجــی، مطالعــات زنــان، هنــر، معمــاری و مدیریــت در دســتور کار داشــته اســت.
وی بــا اشــاره بــه تشــکیل کارگــروه هایــی از اســتادان متدیــن، بــا ســواد و معتقــد بــه تحــول علــوم انســانی در شــورای تحــول علــوم انســانی، گفــت: در حــال حاضــر 2۵۰ نفــر عضــو شــوراهای مــا هســتند و کارگــروه هــا پانــزده گانــه بــا کارگروهــی دیگــر، تاکنــون دو هــزار جلســه را تشــکیل داده و ایــن در حالــی اســت کــه چهارصــد نفــر از اســتادان دانشــگاه بــا ایــن مجموعــه همــکاری دارنــد.
حــداد عــادل بــا بیــان اینکــه تحــول علــوم انســانی از چهــار منظــر اســلامی ســازی، بومــی ســازی، کارآمــدی و روزآمــدی بررســی مــی شــود، گفــت: معتقدیــم کــه علــوم انســانی در کشــور مــا بایــد اســامی، منطبــق بــا واقعیــت هــای کشــور، کارآمــد و روزآمــد باشــد.
وی بــا اشــاره بــه ورود شــورای تحــول علــوم انســانی در چهــار میــدان برنامــه ریــزی آموزشــی، اســتادان، دانشــجویان، پایــان نامــه هــا جــات پژوهشــی، مســئله آمــوزش را شــامل برنامــه ریــزی آموزشــی و درســی و بــه دنبــال آن تغییــر کتــاب هــای درســی دانســت و از تصویــب 60 برنامــه درســی در ایــن شــورا خبــر داد.
عضــو شــورای عالــی انقــاب فرهنگــی تألیــف چنــد هــزار کتــاب درســی جدیــد بــرای رشــته هــای مختلــف را ضــروری خوانــد و بــا بیــان اینکــه در برنامــه درســی هــر رشــته کافــی اســت کــه 1۰ کتــاب درســی داشــته باشــیم، اعتقــاد بــه تحــول را زمینــه ســاز برطــرف شــدن مشــکات ایــن حــوزه ارزیابــی کــرد.
وی بــا بیــان اینکــه در دبیرخانــه شــورای تحــول علــوم انســانی پنــج معاونــت کارگــروه هــا، ارتبــاط بــا حــوزه، امــور اســتادان، تألیــف کتــاب و امــور دانشــجویی تشــکیل شــده اســت، از نبــود امکانــات مالــی، چنــد شــغله بــودن اعضــای دبیرخانــه و گرفتــاری کاری آنــان و فراهــم نبــودن مبانــی نظــری کار بــه عنــوان مشــکات ایــن دبیرخانــه نــام بــرد.
حــداد عــادل در ادامــه بــا بیــان اینکــه برخــی ســکولار هســتند و اعتقــادیبــه علــوم انســانی اسلــامی ندارنــد و آن را ســراب مــی خواننــد، گفــت: ایــن جریــان در بدنــه حکومــت و حاکمیــت وجــود دارد و در برخــی زمــان هــا هــم در پیشــرفت کار تعلــل ایجــاد مــی کننــد امــا بــا تمــام وجــود بــه ضــرورت ایــن کار اعتقــاد داریــم.
وی طــرح ملــی گفتمــان نخبــگان علــوم انســانی را یــک پروســه دانســت و بــا تأکیــد بــر ایجــاد یــک رویکــرد و بینــش کامــل و تــاش عــده ای معتقــد و مصمــم در ایــن عرصــه، گفــت: نخبــگان علــوم انســانی بایــد ایــن کار را ادامــه دهنــد کــه لازمــه آن فراگیــری کامــل و جامــع دروس دانشــگاهی اســت.
رییــس شــورای تحــول علــوم انســانی متذکر شــد که ایــن راه تازه شــروع شــده و نخبــگان علــوم انســانی بایــد ادامــه دهنــده آن باشــند و بــه مــوازات دروس دانشــگاهی خــود، معــارف اســامی را نیــز بــا جدیــت دنبــال کننــد تــا وقتــی به دوره دکتــری مــی رســند بــا ارائــه بحثــی جدیــد گــره ای را بــاز کننــد

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.